Oto ranking najlepszych filmów 2013 rok według serwisu kultura.gazetaprawna.pl.
Kliknij w zdjęcie, żeby zobaczyć galerię.
1
Miejsce 10. Ida, reż. Paweł Pawlikowski
Paweł Pawlikowski nie obawia się pytań najistotniejszych: o wiarę w Boga i niewiarę w ludzi. Najciekawsza jest jednak zastosowana w „Idzie” forma. Zamiast werbli, muzyka sfer. Subtelność środków nie wyklucza odwagi serca.
PRZECZYTAJ PEŁNĄ RECENZJĘ
Media
2
Miejsce 9. Drogówka, reż. Wojciech Smarzowski
Obdarzeni siedmioma grzechami głównymi bohaterowie „Drogówki”, podobnie jak postaci z „Wesela” czy „Domu złego”, nie są czarno-białymi figurami. Nawet największy drań dostaje od Smarzowskiego szansę na zadośćuczynienie, a zło, które reżyser penetruje z taką wprawą, przybiera niekiedy postać nieuchwytnego dobra.
PRZECZYTAJ PEŁNĄ RECENZJĘ
Media
3
Miejsce 8. Przeszłość, reż. Asghar Farhadi
Niektórzy porównują Asghara Farhadiego do Antonioniego. Po obejrzeniu przejmującej „Przeszłości” sądzę jednak, że w swoim pojmowaniu kina najbliżej jest mu do Kieślowskiego.
PRZECZYTAJ PEŁNĄ RECENZJĘ
Media
4
Miejsce 7. Przed północą, reż. Richard Linklater
Niektórzy porównują Asghara Farhadiego do Antonioniego. Po obejrzeniu przejmującej „Przeszłości” sądzę jednak, że w swoim pojmowaniu kina najbliżej jest mu do Kieślowskiego.
PRZECZYTAJ PEŁNĄ RECENZJĘ
Media
5
Miejsce 6. Django, reż. Quentin Tarantino
Zemsta jest motywem działania większości bohaterów filmów Quentina Tarantino. Mścił się Butch w „Pulp Fiction”, mściła się Panna Młoda w „Kill Bill”, mściły się dziewczyny w „Death Proof”. Prywatna wendeta to jednak za mało – w "Django" Tarantino na swój własny sposób rozlicza się z historią. Ale tym razem – przynajmniej w Stanach – wywołał burzę.
PRZECZYTAJ PEŁNĄ RECENZJĘ
Media
6
Miejsce 5. Sugar Man, reż. Malik Bendjelloul
"Sugar Man" stanowi jedyne w swoim rodzaju połączenie klasycznej baśni, muzycznego dokumentu i autotematycznej medytacji. Debiut Malika Bendjelloula zapewnia także spóźnioną sławę Sixto Rodriguezowi – piosenkarzowi z Detroit, który przed laty bywał porównywany do samego Boba Dylana.
PRZECZYTAJ PEŁNĄ RECENZJĘ
Media
7
Miejsce 4. Blue Jasmine, reż. Woody Allen
Oscarowa rola Cate Blanchett w najlepszym znaczeniu tego określenia. Głęboka, poruszająca. A Woody Allen przypomina, że dramaty pisze równie dobrze jak lekkie komedie. „Blue Jasmine” to opowieść w stylu filmów takich jak „Mężowie i żony” albo „Hannah i jej siostry”.
PRZECZYTAJ PEŁNĄ RECENZJĘ
Media
8
Miejsce 3. Miłość, reż. Sławomir Fabicki
Nowe dzieło twórcy "Męskiej sprawy" wchodzi na ekrany kin jako „Miłość. Film Sławomira Fabickiego”. Ta dziwna konstrukcja została wprowadzona, by uniknąć pomyłek z filmem Michaela Hanekego. Ale działa także na korzyść: „Miłość” jest ostatecznym dowodem, że Fabicki stał się jednym z najważniejszych polskich artystów kina.
PRZECZYTAJ PEŁNĄ RECENZJĘ
Media
9
Miejsce 2. Papusza, reż. Krzysztof Krauze, Joanna Kos-Krauze
Wspaniały film Krzysztofa Krauzego i Joanny Kos-Krauze bardziej niż o cygańskiej poetce jest o śmierci cygańskiego narodu i cygańskiej kultury. Jednak jej też nie tracimy z oczu.
PRZECZYTAJ PEŁNĄ RECENZJĘ
Media
10
Miejsce 1. Polowanie, reż. Thomas Vinterberg
W "Polowaniu" Thomas Vinterberg znów demaskuje hipokryzję współczesnego społeczeństwa dobrobytu. Duński reżyser zrobił to, co potrafi najlepiej. W swoich wysiłkach okazał się zresztą jeszcze bardziej radykalny niż przy okazji słynnego „Festen”. W tamtym filmie poprzestał na ukazaniu patologii toczącej pojedynczą rodzinę. Za sprawą „Polowania” Vinterberg udowadnia, że wirus ślepej nienawiści i agresji ogarnął już całą małomiasteczkową społeczność.
PRZECZYTAJ PEŁNĄ RECENZJĘ
Media
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję