Oto subiektywne zestawienie polskich filmów, które w 2013 roku były najbardziej zauważalne w kinach. Część z nich trafiła również do zestawienia najlepszych filmów 2013 roku. Inne, nie spodobały się krytykom ale zostały docenione przez publiczność.
Kliknij w zdjęcie, żeby zobaczyć galerię
1
"Wałęsa. Człowiek z nadziei"
Nowy film Andrzeja Wajdy spełnił pokładane w nim nadzieje. „Wałęsa…” wydobywa tytułowego bohatera spod hektolitrów pomyj, którymi od dawna oblewa go radykalna prawica. Jednocześnie jednak Wajda skutecznie broni Wałęsę przed nim samym. W „Człowieku z nadziei” były prezydent, który systematycznie kompromituje się dziś podejrzanymi aliansami politycznymi i homofobicznymi tyradami, na powrót urasta do rangi symbolu walki z komunizmem.
PRZECZYTAJ PEŁNĄ RECENZJĘ
Nowy film Andrzeja Wajdy spełnił pokładane w nim nadzieje. „Wałęsa…” wydobywa tytułowego bohatera spod hektolitrów pomyj, którymi od dawna oblewa go radykalna prawica. Jednocześnie jednak Wajda skutecznie broni Wałęsę przed nim samym. W „Człowieku z nadziei” były prezydent, który systematycznie kompromituje się dziś podejrzanymi aliansami politycznymi i homofobicznymi tyradami, na powrót urasta do rangi symbolu walki z komunizmem.
PRZECZYTAJ PEŁNĄ RECENZJĘ">
Media
2
"Chce się żyć"
Chce się żyć” maszeruje przez kolejne festiwale przy akompaniamencie salw śmiechu i burz oklasków. Przyczyny tego aplauzu wydają się do pewnego stopnia zrozumiałe. Film Macieja Pieprzycy wyprowadził polskie kino z sali samobójców, pomógł mu urwać się ze stryczka i przegalopować na jasną stronę życia.
PRZECZYTAJ PEŁNĄ RECENZJĘ
Chce się żyć” maszeruje przez kolejne festiwale przy akompaniamencie salw śmiechu i burz oklasków. Przyczyny tego aplauzu wydają się do pewnego stopnia zrozumiałe. Film Macieja Pieprzycy wyprowadził polskie kino z sali samobójców, pomógł mu urwać się ze stryczka i przegalopować na jasną stronę życia.
PRZECZYTAJ PEŁNĄ RECENZJĘ">
Media
3
"W imię..."
„W imię…” to film problematyczny. Małgorzata Szumowska potwierdza w nim pozycję jednej z najinteligentniejszych i najbardziej utalentowanych twórczyń polskiego kina. Jednocześnie jednak wciąż nie potrafi wspiąć się na wyżyny osiągnięte przy okazji „33 scen z życia”.
PRZECZYTAJ PEŁNĄ RECENZJĘ
„W imię…” to film problematyczny. Małgorzata Szumowska potwierdza w nim pozycję jednej z najinteligentniejszych i najbardziej utalentowanych twórczyń polskiego kina. Jednocześnie jednak wciąż nie potrafi wspiąć się na wyżyny osiągnięte przy okazji „33 scen z życia”.
PRZECZYTAJ PEŁNĄ RECENZJĘ">
Media
4
"Ida"
Paweł Pawlikowski nie obawia się pytań najistotniejszych: o wiarę w Boga i niewiarę w ludzi. Najciekawsza jest jednak zastosowana w „Idzie” forma. Zamiast werbli, muzyka sfer. Subtelność środków nie wyklucza odwagi serca.
PRZECZYTAJ PEŁNĄ RECENZJĘ
Paweł Pawlikowski nie obawia się pytań najistotniejszych: o wiarę w Boga i niewiarę w ludzi. Najciekawsza jest jednak zastosowana w „Idzie” forma. Zamiast werbli, muzyka sfer. Subtelność środków nie wyklucza odwagi serca.
PRZECZYTAJ PEŁNĄ RECENZJĘ">
Media
5
"Płynące wieżowce"
Prawicowi krzykacze i tak zapewne zdemolują film za samo podjęcie tematyki homoseksualnej. Lewicowi radykałowie będą narzekać, że należało rzucić się na nią gwałtem, odważnie, bez wazeliny. Tymczasem na przekór oponentom Wasilewski zrealizował po prostu wiarygodny dramat psychologiczny. „Płynące wieżowce” to jeden z najlepszych polskich filmów roku.
PRZECZYTAJ PEŁNĄ RECENZJĘ
Prawicowi krzykacze i tak zapewne zdemolują film za samo podjęcie tematyki homoseksualnej. Lewicowi radykałowie będą narzekać, że należało rzucić się na nią gwałtem, odważnie, bez wazeliny. Tymczasem na przekór oponentom Wasilewski zrealizował po prostu wiarygodny dramat psychologiczny. „Płynące wieżowce” to jeden z najlepszych polskich filmów roku.
PRZECZYTAJ PEŁNĄ RECENZJĘ">
Media / Andrzej Wencel
6
"Papusza"
Autorzy „Papuszy” mówią wprost: Cyganie, a nie Romowie. Dość uładzonej politycznej poprawności. Opowieść o Bronisławie Wajs jest dla nich okazją do snucia historii o narodzie, który chcieliśmy przez lata oswoić i zagłaskać, a który zagłaskać się nie dał. Nie znaczy to, że Krauzowie wystawiają Cyganom pomnik, budują ich świętość. Pokazują całe skomplikowanie ich natury, wiele cech niemożliwych do zaakceptowania.
PRZECZYTAJ PEŁNĄ RECENZJĘ
Autorzy „Papuszy” mówią wprost: Cyganie, a nie Romowie. Dość uładzonej politycznej poprawności. Opowieść o Bronisławie Wajs jest dla nich okazją do snucia historii o narodzie, który chcieliśmy przez lata oswoić i zagłaskać, a który zagłaskać się nie dał. Nie znaczy to, że Krauzowie wystawiają Cyganom pomnik, budują ich świętość. Pokazują całe skomplikowanie ich natury, wiele cech niemożliwych do zaakceptowania.
PRZECZYTAJ PEŁNĄ RECENZJĘ">
Media
7
"Miłość. Film Sławomira Fabickiego"
Nowe dzieło twórcy "Męskiej sprawy" pojawiło się w kinach jako „Miłość. Film Sławomira Fabickiego”. Ta dziwna konstrukcja została wprowadzona, by uniknąć pomyłek z filmem Michaela Hanekego. Ale działa także na korzyść: „Miłość” jest ostatecznym dowodem, że Fabicki stał się jednym z najważniejszych polskich artystów kina.
PRZECZYTAJ PEŁNĄ RECENZJĘ
Nowe dzieło twórcy "Męskiej sprawy" pojawiło się w kinach jako „Miłość. Film Sławomira Fabickiego”. Ta dziwna konstrukcja została wprowadzona, by uniknąć pomyłek z filmem Michaela Hanekego. Ale działa także na korzyść: „Miłość” jest ostatecznym dowodem, że Fabicki stał się jednym z najważniejszych polskich artystów kina.
PRZECZYTAJ PEŁNĄ RECENZJĘ">
Media
8
"Imagine"
Po „Imagine” zostają tylko ulotne wspomnienia: znakomitych zdjęć Adama Bajerskiego, dobrego występu Alexandry Marii Lary (niemiecka aktorka jest najjaśniejszym punktem filmu), nic poza tym.
PRZECZYTAJ PEŁNĄ RECENZJĘ
Po „Imagine” zostają tylko ulotne wspomnienia: znakomitych zdjęć Adama Bajerskiego, dobrego występu Alexandry Marii Lary (niemiecka aktorka jest najjaśniejszym punktem filmu), nic poza tym.
PRZECZYTAJ PEŁNĄ RECENZJĘ">
Media
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama