Wystawa prac Waldemara Świeżego powstała na podstawie albumu „Szkicownik osobisty”, który został opracowany i wydany w 2015 przez Narodowe Centrum Kultury z inicjatywy byłego studenta i przyjaciela Świerzego, Andrzeja Pągowskiego. „Szkicownik osobisty” to niezwykle intrygujący i inspirujący obraz świata widzianego oczami artysty.
"To był mój profesor. Wielokrotnie, kiedy odchodzili moi bliscy, wspaniali koledzy, jak Młodożeniec, Starowieyski, Lenica czy właśnie Świerzy, zauważałem, że szybko się zapomina o dorobku tych wybitnych artystów - zaznaczył w rozmowie z PAP Andrzej Pągowski. "Ta wystawa ma przypomnieć twórczość prof. Świerzego, a raczej jej fragment, który nie był powszechnie znany; są to m.in. szkice do plakatów, które niekiedy same w sobie stanowiły dzieło sztuki, jak na przykład - finezyjne miniaturki przyszłego dużego plakatu" - dodał.
Waldemar Świerzy według relacji Pągowskiego nie pokazywał prac przed ich ukończeniem, nie zapraszał też gości do pracowni. Nikt nie wiedział, co artystę inspirowało, jak wpadał na pomysły i rozwiązania plastyczne. Podczas porządkowania pracowni po śmierci Świerzego w 2013 roku został odnaleziony szkicownik, którego reprint ukazał się, jako osobna publikacja pt. „Szkicownik osobisty”.
Wiele z tych prac "wstępnych" można się dowiedzieć. Według Pągowskiego może to być interesujące dla młodych designerów. "Pokazujemy - mówi Pągowski - jak Waldemar Świerzy pracował. Nie znał on drogi na skróty; był wrażliwy na rozmaite inspiracje, potrafił krążyć wokół jakiegoś pomysłu, drążył temat, był krytyczny i czujny. W efekcie powstawały prace, które są częścią historii polskiej sztuki".
W "Szkicowniku osobistym" zamieszczone zostały też rozmowy przyjaciół artystów ze Świerzym. "Udało nam się zdobyć - mówi Pągowski - wypowiedź wybitnego malarza, rysownika i plakacisty Wojciecha Angora tuż przed jego śmiercią".
W Galerii Kordegarda pokazywany będzie też film z 1968 r. "Spojrzenie na plakat" o Waldemarze Świerzym, zrealizowany przez Andrzeja Papuzińskiego.
Waldemar Świerzy należał do grona twórców "polskiej szkoły plakatu" z lat 60. i 70. XX wieku. Był autorem blisko tysiąca plakatów, m.in. „Mazowsze”, „Cyrk”, „Bulwar zachodzącego słońca”, ilustracji do książek, okładek płyt, kalendarzy, znaczków pocztowych.
Prace artysty są eksponowane w największych światowych galeriach, m.in.: Stodolisk Museum w Amsterdamie, Kunstbibliothek w Berlinie, Institute of Contemporary Art w Londynie i Ermitażu w Petersburgu.
Świerzy urodził się 9 września 1931 roku w Katowicach. W 1952 roku ukończył studia na wydziale grafiki katowickiej filii krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Za namową prof. Józefa Mroszczaka, od którego uczył się warsztatu, przeprowadził się do Warszawy, gdzie przez wiele lat pracował w dziale graficznym Wydawnictwa Artystyczno-Graficznego potem Krajowej Agencji Wydawniczej.
W 1959 roku został laureatem Grand Prix im. Henri'ego de Toulouse-Lautreka na Pierwszej Międzynarodowej Wystawie Plakatu Filmowego w Wersalu za plakat do filmu "Czerwona oberża" Claude'a Autant-Lary'ego. W 1962 roku, na tej samej wystawie, otrzymał trzecią nagrodę za plakat do filmu "Dwa piętra szczęścia" Janosa Hersko. Otrzymał dwukrotnie (1975 - "Ziemia obiecana" w reż. Andrzeja Wajdy i 1985 - "Psy wojny" w reż. Johna Irvina) pierwszą nagrodę w Konkursie Plakatów Filmowych tygodnika "Hollywood Reporter" w Los Angeles.
W 1965 roku zaczął wykładać w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu. Wykłady prowadził także w Hawanie, Meksyku i w Hochschule der Kunste w Berlinie Zachodnim. W 1994 roku objął pracownię plakatu na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 2006 został odznaczony Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis.
Wystawę, według pomysłu i projektu Andrzeja Pągowskiego, będzie można zwiedzać w Galerii Narodowego Centrum Kultury „Kordegarda” przy ul. Krakowskie Przedmieście 15/17 od 8 do 28.