W czasie powszechnie obowiązującej społecznej izolacji STUDIO teatrgaleria zaprasza do współpracy twórców teatru, tańca i sztuk performatywnych, którzy wraz z zespołem artystycznym STUDIO przygotowują nowe produkcje online. Koncerty, czytania, wideo-teatr, transmisje spektakli repertuarowych i archiwalnych. Przedstawiamy pierwsze propozycje programu STUDIO ONLINE. Liczymy, że dzięki nim kwarantanna stanie się choć trochę łatwiejsza do zniesienia.

Masecki z domu

W każdą niedzielę o godz. 12.00 Marcin Masecki w transmisji live z własnego mieszkania przedstawia złoty okres europejskiej muzyki klasycznej. W programie m.in. Telemann, Mozart, Beethoven, Scarlatti, Schubert. W pierwszym odcinku 29 marca zaprezentowaliśmy „Wariacje Golbergowskie” Bacha.

KIEDY: 5, 12, 19, 26 kwietnia, o godz. 12.00

Bendyk: Przed apokalipsą

28 kwietnia ukaże się nowa książka Edwina Bendyka. Powiedzieć, że trafi w swój czas, to nic nie powiedzieć. „W Polsce, czyli wszędzie” to opowieść o końcu naszego świata, próba refleksji nad tym, co możemy zrobić, kiedy coraz wyraźniej widzimy zbliżający się zmierzch cywilizacyjnego modelu, który budowaliśmy przez ostatnie kilkadziesiąt lat. Wszystko zaczyna się tu od dramatycznego pytania: czy Polska przetrwa do 2030 roku?

Jeszcze przed premierą przedstawiamy obszerne fragmenty książki, wybrane specjalnie przez autora. Czytają aktorki STUDIO: Halina Rasiakówna i Dominika Ostałowska.
Co tydzień dwa odcinki.

KIEDY: Start 7 kwietnia, o godz. 15.00.
Kolejne odsłony: 10, 14, 17, 21, 24, 28 kwietnia, godz. 13.00

Ameryka(nie): wideo-teatr

Kafka nie popłynął do Ameryki.
Grzegorzewski nie robił spektakli w necie.

Zbigniew Bzymek (wieloletni członek nowojorskiej grupy The Wooster Group) i kompozytor Andrew Maillet - tworzą na podstawie scenariusza Jerzego Grzegorzewskiego 8-odcinkowy wideo-teatr.

"Ameryka" - jest to pierwsza część “Trylogii Samotności” - rodzaj intuicyjnej projekcji na temat uczuć, obsesji i kompleksów tego (z punktu widzenia europejskiego - niedojrzałego) kraju. Bzymek, który wyjechał z Polski do Ameryki jako 5-letnie dziecko, mierzy się z symbolem dziecka - którego Kafka używa, aby opisać swoją fantazyjną podróż do kraju nakazanej amnezji, niewinności i otwartości.

Kafka nigdy nie był w Ameryce i nie dokończył pisać swojej amerykańskiej powieści o 16-letnim chłopcu wyrzuconym z domu za to, że przespał się z 36-letnią służącą. W wersji Bzymka jest to fikcyjny symboliczny - nieco młodszy - dzieciak (obiekt naszej troski) wykreowany głosowo przez Dominikę Ostałowską.

Praca opiera się na autorskim scenariuszu Jerzego Grzegorzewskiego i stosuje zbiegi czasowe i przeplatane skojarzeniowo dialogi. Jest to rodzaj snu lub niebiańskiego spotkania postaci.

Ameryka(nie)
tekst: Franz Kafka
adaptacja: Jerzy Grzegorzewski
współpraca wideo: Robert Mleczko
występują: Dominika Ostałowska, Andrzej Szeremeta, Natalia Rybicka, Tomasz Nosinski, Stanisław Brudny



KIEDY: 9 kwietnia o godz. 13.00, w 15. rocznicę śmierci Jerzego Grzegorzewskiego, pokażemy pierwszy odcinek serii.
Kolejne odsłony publikujemy zawsze o godz. 12.00 odpowiednio: 14, 15, 16, 19, 20, 21, 22 kwietnia

Projekt Kwarantanna

Najzdolniejsi artyści polskiego teatru, tańca i sztuk performatywnych młodego oraz średniego pokolenia w mikroprzedstawieniach przygotowanych w prywatnych mieszkaniach przy użyciu najprostszych środków. Formalny eksperyment, a zarazem wsparcie dla twórców pozbawionych zajęcia w czasie korona-epidemii.

Udział biorą: Wojtek Ziemilski, Weronika Szczawińska, Robert Wasiewicz, Marta Malikowska, Marta Ziółek, Agnieszka Jakimiak, Małgorzata Wdowik, Klaudia Hartung-Wójciak, Grzegorz Laszuk, Romuald Krężel, Barbara Kinga Majewska, Ramona Nagabczynska.

Zasady projektu:

  • Znajdź w domu duży stół, ustaw go na możliwie monochromatycznym tle.
  • Przygotuj performans, który w całości rozegra się na powierzchni stołu-sceny.
  • Sfilmuj performans za pomocą telefonu lub czegoś lepszego – jeśli masz do czegoś lepszego dostęp.
  • Performans powinien zostać sfilmowany w jednym nieruchomym ujęciu.
  • Nie ma ograniczeń dotyczących czasu trwania performansu.
  • W performansie mogą wziąć udział wyłącznie osoby, z którymi przechodzisz aktualnie domową kwarantannę.
  • Możesz poprosić o pomoc osoby z zewnątrz, ale może ona zostać udzielona wyłącznie za pośrednictwem internetu (np. muzyka przesłana przez zaprzyjaźnionego kompozytora).
  • Jako rekwizyty możesz wykorzystać wyłącznie przedmioty z poniższej listy:

* makaron * ryż * papier toaletowy * mąka * drożdże * pieczywo * mleko
* puszki * mrożonki * czosnek * cebula * witamina c * cynk i inne środki uodparniające
* mydło * chemia czyszcząco-piorąca * spirytus

KIEDY: Premierowy odcinek 30.03, godz. 12.00.
Prezentowany będzie jeden spektakl dziennie, cztery razy w tygodniu (od poniedziałku do czwartku), do wyczerpania zapasów.

Wspólny projekt STUDIO teatrgalerii i Komuny Warszawa. Kurator: Tomasz Plata.

La Bohème, reż. Jerzy Grzegorzewski (spektakl online)

Artyści, przesiadując w kawiarni, przymierzają kolejne maski, bez powodzenia próbując odnaleźć swoje prawdziwe twarze. Dyskutują o konieczności zdobycia się na gest – artystyczny, polityczny – ale zamiast tego piją wino, palą cygara, czasem ktoś zagra coś na pianinie. Spektakl rozgrywa się pomiędzy stolikami, scena za nimi stoi pusta.

„La Bohème” według tekstów Stanisława Wyspiańskiego – autorski spektakl Jerzego Grzegorzewskiego z 1995 roku (wersja TV z 1997) – stawiał pytania o kondycję polskiego społeczeństwa na progu nowej rzeczywistości. I nie dawał prostych odpowiedzi.

scenariusz: Jerzy Grzegorzewski według „Wesela” i „Wyzwolenia” Stanisława Wyspiańskiego
muzyka: Stanisław Radwan
scenografia: Jerzy Grzegorzewski, Barbara Hanicka
kostiumy: Barbara Hanicka
produkcja: TVP Warszawa
premiera telewizyjna: 6 listopada 1997
prapremiera: 25 lutego 1995, Centrum Sztuki Studio im. St.I. Witkiewicza
KIEDY: Pokaz online 9 kwietnia, godz. 19.30






Berlin Alexanderplatz, reż. Natalia Korczakowska (spektakl online)

„Luksus jest wtedy, kiedy wiesz, że będziesz mieć co jeść przez następne 10 dni a może nawet trzy tygodnie.“ [Pums (Halina Rasiakówna)]
Spektakl okrzyknięty przez krytyków jednym z najważniejszych wydarzeń sezonu 2016/17. „Berlin“ imponuje swoim rozmachem, znakomitymi kreacjami aktorskimi (Halina Rasiakówna, Katarzyna Warnke, Bartosz Porczyk czy Marcin Bosak), warstwą wizualną i dźwiękową.

Adaptacja jednej z najgłośniejszych niemieckich powieści lat 20, porównywanej do Ulissesa Jamesa Joyce’a. Stworzony przez Alfreda Döblina portret międzywojennego, toczonego przez kryzys Berlina, rezonuje dziś wyjątkowo żywo z pogrążoną w kryzysie pandemii rzeczywistością.
Nie pamiętam, kiedy ostatnio wyszedłem z teatru tak zachwycony. [Mike Urbaniak]
Berlin Alexanderplatz to spektakl totalny. [Jan Bończa-Szabłowski, „Rzeczpospolita”]
KIEDY: Pokaz online 22 kwietnia, godz. 19.30


Backst/age Dekameron

W tym czasie zawieszenia, które wszystkich nas dotyka, zapraszamy seniorów do twórczego działania i udziału w projekcie dramaturgiczno-filmowym realizowanym w oparciu o idee pedagogiki teatru. Materiałem, nad którym będziemy pracować, będzie „Dekameron” Giovanniego Boccaccia. Tekst ten opowiada o życiu w czasie dobrowolnej kwarantanny, na którą decydują się bohaterowie utworu. W odcięciu od zewnętrznego świata, walczącego z epidemią dżumy, odwołują się do własnej wyobraźni i kreatywności i snują opowieści. Dzięki opowiadaniu więź społeczna zostaje podtrzymana, a wyobraźnia, znajdując oddech od obrazów towarzyszących zarazie, ocalona. Sięgnięcie po „Dekameron” ma jednak jeszcze inny wymiar. Nie przypadkiem utwór Boccaccia znalazł się w indeksie ksiąg zakazanych. W kolejnych opowieściach, którymi dzielą się bohaterowie, naruszone zostaje całe spektrum tabu związane z seksualnością, cielesnością, pragnieniem, czerpaniem zmysłowej radości i przyjemności z życia. Ten hedonizm, stanowiący główny aspekt tekstu, jest celowym kontrastem, na który decyduje się Boccaccio w sytuacji zagrożenia.

Sięgając po ten konkretny tekst, chcemy podjąć z seniorami szerszy temat związany z reprezentacją osób starszych, z ich społecznym wizerunkiem. Analizując wybrane historie chcemy rozmawiać o ich potrzebach, obawach, pragnieniach, ograniczeniach społecznych, których doświadczają na co dzień. Związanych zarówno z „tu i teraz”, a więc z sytuacją odcięcia, w której się znajdują, jak i szerzej związanych z codziennym doświadczeniem. O czym chcieliby opowiadać, a z jakiś powodów odmawiają sobie do tego prawa. Czym staną się historie utrwalone przez Boccaccia w ich ustach i interpretacji?

Uczestnicy wspólnie z aktorami STUDIO teatrugalerii przygotują wideo-teatr czerpiąc z lektury Boccaccia i własnych fantazji rozwijanych podczas pracy warsztatowej. Spotkanie aktorów, odciętych od możliwości wykonywania swojej pracy w żywej relacji z widzami, z seniorami, dla których to odcięcie ma równie dotkliwe skutki wydaje się łączyć te grupy i mieć dziś głębszy sens. Na bieżąco z ukazywaniem się kolejnych nagrań, odcinków będzie się toczyła się praca warsztatowa, podczas której będziemy tworzyć osobisty tekstowy komentarz seniorów będący w dialogu z każdym nagraniem.

opieka kuratorska: Justyna Lipko-Konieczna
reżyseria wideo: Hanna Maciąg
prowadzenie warsztatów: Justyna Lipko-Konieczna, Gabriela Stankiewicz
KIEDY: Pierwszy materiał 22 kwietnia 2020


Galeria Studio Online > Kolekcja na czterdzieści dni

"Kolekcja na czterdzieści dni” to wybór prac z Kolekcji Galerii Studio. Dzieła, w subiektywnym wyborze i w szczególnej sytuacji oglądane, przedstawia Dorota Jarecka, kuratorka i historyczka sztuki, kierowniczka programowa Galerii Studio. Będzie to kolekcja aktualna, dynamiczna, zmieniająca się, tak jak zmienia się sytuacja wokół nas. Pokazujemy jedną pracę co dwa dni. Jeśli zawieszenie możliwości zwiedzania instytucji sztuki potrwa dłużej, mamy zapas. Nasza kolekcja liczy prawie tysiąc prac.

Ponadto na stronie galerii, jak również na Facebooku i Instagramie, będą pojawiać się materiały dotyczące Wystawa &I<3U2.

KIEDY: Pierwszy materiał: 24 marca 2020. Kolejne dzieła z kolekcji będą prezentowane co dwa dni.