CalArts jest wyższą uczelnią powszechnie uznawaną za przełomową w kształceniu profesjonalnych artystów. Wspólny projekt będzie próbą twórczej odpowiedzi na tradycję i przestrzenie STUDIO – artystycznej pracowni i miejsca poszukiwań. Podczas letniej rezydencji w Warszawie spotkają się aktorzy i twórcy zajmujący się m.in. sztuką performance, projekcjami wideo, multidyscyplinarnymi kompozycjami, nowymi technologiami instrumentów i szeroko pojętą współpracą międzykulturową.
Opiekę artystyczną nad rezydencją obejmie Travis Preston, dziekan California Institute of the Arts oraz dyrektor artystyczny CalArts Center for New Performance. STUDIO teatrgaleria i CalArts Center for New Performance (CNP).
Rozpoczęcie współpracy pomiędzy STUDIO i CalArts Center for New Performance jest w pełni zrozumiałe. Eksperymentalna misja, jaką obrał sobie za cel CalArts, idealnie wpisuje się w obszar zainteresowań STUDIO pod kierownictwem nowej dyrektorki artystycznej, Natalii Korczakowskiej. Chcąc przywrócić do życia spuściznę Józefa Szajny, Korczakowska od razu odnalazła w Center for New Performance (CNP) bratnią duszę, rodzaj kalifornijskiego sobowtóra. Zajmujemy się kompleksowo wszystkimi dziedzinami sztuki. California Institute of the Arts, uczelnia założona w 1971 roku, szybko stała się przestrzenią radykalnej praktyki artystycznej – od amerykańskiego konceptualizmu po happeningi. Sprzeciwiając się kategoriom rodzajowym nieodłącznie związanym z europejskim dziedzictwem wschodniego wybrzeża USA, CalArts dąży do czegoś więcej. Zaangażowany w ruchy wolnościowe – społeczne, polityczne i estetyczne – CalArts Center for New Performance stara się promować, to co najwrażliwsze i niekonformistyczne, idee nieakceptowane przez resztę amerykańskiej kultury i społeczeństwa.
Wszyscy artyści CNP przyjeżdżający do nas na rezydencję przywożą swoje dzieła będące w fazie przygotowania. Mamy nadzieję, że pobyt w Warszawie, w STUDIO, umożliwi im dopełnienie swoich prac w sposób, który nie byłby możliwy w lokalnych warunkach. Analogicznie, liczymy na to, że Natalia Korczakowska i jej artyści ze STUDIO stworzą w Kalifornii coś, co nie mogłoby się wydarzyć tutaj, w Warszawie.
CalArts Center for New Performance to profesjonalna odnoga produkcyjna kalifornijskiej uczelni California Institute of the Arts, założona w celu zapewnienia unikatowej struktury opartej na artystach dla rozwoju i realizacji oryginalnego teatru, muzyki, tańca, mediów i projektów interdyscyplinarnych. Rozszerzając progresywną pracę wykonywaną w CalArts na bezpośredni dialog ze środowiskami zawodowymi na poziomie lokalnym, krajowym i międzynarodowym, CNP oferuje alternatywny model wspierający powstające kierunki w sztukach scenicznych. Umożliwia również studentom pracę ramię w ramię z uznanymi artystami oraz zdobycie poziomu doświadczenia wykraczającego poza standardowy program nauczania.
Początkujący artyści z całego świata przyjeżdżają do CNP w celu rozwijania pracy, poszerzania własnego języka, dyskursu, badania granic współczesnego teatru i performance’u.
Współpraca California Institute of the Arts (CalArts), jednej z najważniejszych (obok Black Mountain College) amerykańskich interdyscyplinarnych uczelni artystycznych i STUDIO teatrgalerii zainicjowana została podczas wizyty w Warszawie dziekana uczelni Travisa Prestona w 2017 roku i jest projektem realizowanym we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza. Preston zainteresował się ideą odnowy tradycji awangardy, zapoczątkowanej w STUDIO przez nową dyrektor artystyczną Natalię Korczakowską. Pierwszym etapem współpracy była rezydencja Korczakowskiej w CalArts na przełomie października i listopada 2017 roku (podczas której zrealizowała warsztaty oparte na tekstach Witkacego i dokumentacji filmowej spektakli Jerzego Grzegorzewskiego).
W czerwcu 2018 roku z kolei w STUDIO rozpocznie się interdyscyplinarny projekt łączący teatr, sztuki wizualne i muzykę współczesną, realizowany wspólnie przez studentów i artystów CalArts oraz aktorów STUDIO. Efekty tej współpracy zostaną zaprezentowane w Studio oraz na Placu Defilad podczas mini Festiwalu CalArts STUDIO w dniach 22-24 czerwca 2018.
Swoje prace przygotują m.in.:
ZOE AJA MOORE - artystka i reżyserka z Los Angeles, która wykorzystuje eksperymentalne i rygorystyczne praktyki teatralne, by tworzyć performance, teatr, operę i wydarzenia. W swoich pracach używa ciała performatywnego, zakłóca kanoniczność tekstów i odziedziczonych materiałów oraz odtwarza je z feministycznej perspektywy. Prace Moore są prezentowane w takich miejscach jak: The Tank, The Ohio Theater, Williamstown Theatre Festival, The Standard Hotel, The Ace Hotel, Bootleg Theater, The LAX Festival, REDCAT, home LA, Los Angeles Road Concerts, ltd Los Angeles oraz National Sawdust.
CHRIS KALLMYER – artysta dźwiękowy i performer mieszkający w Los Angeles. Kallymer, używając do swojej pracy przedmiotów codziennego użytku, które wskazują na to, kim jesteśmy i gdzie mieszkamy, bada partycypacyjne podejście do tworzenia muzyki poprzez dotyk, smak i proces. Jego prace najlepiej charakteryzuje ich relacja do miejsca i architektury, zapraszająca słuchacza do doświadczenia dźwięku in situ. Prace Kallmyera są zamawiane przez San Francisco Museum of Modern Art, The Walker Art Center, Los Angeles Philharmonic, San Francisco Symphony, Hammer Museum, Pulitzer Arts Foundation, The Getty Center, City of Los Angeles oraz inne instytucje w Ameryce i Europie. Współpracował z takimi artystami jak Mark Mothersbaugh, Justin Vernon, Aaron Dessner, Moses Sumney i Julia Holter przy projektach interdyscyplinarnych z pogranicza muzyki, sztuki współczesnej i architektury.
KEITH SKRETCH - wielokrotnie nagradzany artysta wideo, którego twórczość można oglądać na kilkudziesięciu scenach w Stanach Zjednoczonych, m.in. w the Brooklyn Academy of Music, REDCAT, Kirk Douglas Theatre, Wuzhen Theatre Festival, Freud Playhouse, The Old Globe, MCA Chicago, Performance Space 122, Royal & Derngate i Teatro Experimental de Jalisco. Jego prace-instalacje pojawiły się w miejscach takich jak Dorothy Chandler Pavilion, the Mistake Room, HERE Arts Center i OUE Skyspace. Jego animacje zostały zamieszczone w Huffington Post, Fader, Colossal i Gizmodo.
PETER MARK - amerykański artysta teatralny brazylijskiego pochodzenia, który zajmuje się multimedialnymi, wielojęzycznymi przedstawieniami. Obecnie pracuje nad Zachodnim Kanonem, gdzie w odpowiedzi na tekst tworzy trójwymiarowe renderingi, kolaże gifów i pejzaże obiektów, rzeźbiąc występ na żywo w warstwach mediów.
JESSICA EMMANUEL - tancerka, choreografka, performerka, pedagog, kuratorka i założycielka Human Stages oraz współzałożycielka teatralnego kolektywu artystycznego Poor Dog Group. Jej prace są prezentowane w the Bootleg Theater, Live Arts Exchange Festival, the New Original Works Festival w REDCAT, Montserrat DTLA, Highways Performance Space, Zoukak Studios (Liban), The Getty Villa, Interferences Festival (Rumunia), Baruch Performing Arts Center, The Curtis R. Preim Experimental Media and Performing Arts Center (EMPAC) oraz w The Contemporary Art Museum Santa Barbara. Występowała oraz przygotowała choreografię dla Poor Dog Group, Heidi Duckler Dance Theater, The MOVEMENT Movement, Ani Catherine Genevieve Carson, Bryana Reynoldsa, Paula Outlawa, No)one. Art House i Stacy Dawson Sterns.
LEWIS KLAHR - pracujący w LA artysta kolażu, który wykorzystuje znalezione obrazy i dźwięki do badania punktu przecinania się pamięci i historii. Jest znany przede wszystkim ze swoich charakterystycznych filmów, które zaczął tworzyć w 1977 roku, a wyświetlał w USA, Europie i Azji. Obecnie pracuje nad nową serią pełnometrażowych filmów kolażowych zatytułowaną Circumstantial Pleasures i Porcelain Gods, będącą kontynuacją filmu Contempt Jeana Luca Godarda z 1963 roku w formie powieści kolażowej. Swoje prace filmowe pokażą także
Pełen program festiwalu zostanie przedstawiony wkrótce.
W ramach kontynuacji współpracy z CalArts pod koniec roku w Los Angeles Natalia Korczakowska zrealizuje spektakl z udziałem m.in. aktorów STUDIO na podstawie twórczości patrona teatru, Stanisława Ignacego Witkiewicza. Amerykańska premiera spektaklu zaplanowana jest na listopad 2018. Jest to projekt finansowany z programu „Kulturalne pomosty”, programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza.
W CalArts reżyserował również związany od kilku lat z teatrem STUDIO Radosław Rychcik, który wystawił w Los Angeles (nawiązujący do zamieszek na tle rasowym) spektakl na motywach Pamiętnika z powstania warszawskiego Mirona Białoszewskiego.
Instytut Adama Mickiewicza współorganizował udział polskich artystów w rezydencjach artystycznych w ramach programu „Ameryka”. W ramach tego programu współorganizowana jest również wizyta CalArts w Polsce.
California Institute of the Arts
CalArts jest moim głównym dziełem, które chciałbym po sobie pozostawić, kiedy już przeniosę się do lepszego świata. Jeżeli udało mi się pomóc w stworzeniu miejsca, w którym rozwija się przyszłe talenty, myślę, że dokonałem czegoś istotnego – Walt Disney.
California Institute of the Arts (CalArts) jest uczelnią wyższą powszechnie uznawaną za przełomową w kształceniu profesjonalnych artystów. To szkoła, która jak żadna inna potrafi rozwijać potencjał twórczy swoich uczniów, dzięki czemu od ponad półwiecza jej absolwenci mają ogromny wpływ na zmiany zachodzące w kulturze.
Uczelnia założona przez Walta Disneya oferuje kompleksowy program kształcenia akademickiego w obrębie sztuk wizualnych, performatywnych, medialnych i literackich, realizowany w ramach sześciu wydziałów. O przyjęciu na studia decydują przede wszystkim zasługi artystyczne oraz potencjał twórczy. Na unikatowy charakter nauczania w CalArts wpływa przede wszystkim indywidualny system mentorski nastawiony na potrzeby i cele każdego studenta, dzięki czemu możliwe staje się odnalezienie równowagi pomiędzy kształceniem zawodowo-intelektualnym, a eksperymentowaniem, poszukiwaniem i tworzeniem idei. System mentorski umożliwia studentom podążanie za instynktami twórczymi i rozwój niezależnych punktów widzenia oraz budowanie stabilnych ścieżek kariery w zgodzie z własnymi celami artystycznymi.
Dla Walta Disneya uczelnia miała stanowić integralną społeczność, w której artyści mogliby wychodzić poza swoje dyscypliny i współpracować ze sobą, przekraczając powszechnie przyjęte granice i tworząc nowe środki wyrazu. Dzięki łamaniu sztucznych barier, ta ciągła wymiana idei i sposobów działania, otwiera świeże perspektywy, wprowadza niestandardowe, innowacyjne rozwiązania i pobudza do działania społeczność jako wspólnotę. Z tego powodu CalArts od zawsze stawia na różnorodność artystyczną – twórcy reprezentują rozliczne style i formy, a jednocześnie stanowią konglomerat kulturowo, społecznie i ekonomicznie odmiennych środowisk i głosów.
Przez ponad 50 lat działania uczelni kolejne pokolenia pionierów z CalArts tworzyły ścisłą czołówkę współczesnej praktyki artystycznej, poczynając od sztuki konceptualnej, feministycznej i designu, wideo i muzyki komputerowej we wczesnych latach istnienia szkoły, aż po „renesans disneyowski” lat 90., rewolucję wywołaną przez wytwórnię Pixar oraz SpongeBoba; od kierunków interdyscyplinarnych i cyfrowego designu po najnowsze osiągnięcia w dziedzinie kreatywnej muzyki, interaktywnych mediów, sztuk hybrydowych i doświadczenia immersyjności.
Wspólnota CalArts, osiągająca sukcesy, eklektyczna, o zasięgu globalnym, jeszcze nigdy w swojej historii nie była tak wszechstronna i różnorodna w tworzeniu sztuki jak dziś. Jaki wkład w naszą kulturę wniesie obecne pokolenie studentów?