Początek jesieni przyniesie wiele emocji i refleksji za sprawą spektakli pokazywanych premierowo na 16. edycji festiwalu Ciało/Umysł, której motywem przewodnim jest czas.
- Taniec, teatr, sztuka potrafią zatrzymać czas. To są momenty zacierania granic, jakbyśmy rozpływali się w czymś, stawali częścią czegoś większego – mówi Edyta Kozak, dyrektorka artystyczna festiwalu i szefowa fundacji Ciało/Umysł.
Powrót do przeszłości
W przeszłość zajrzymy dzięki amerykańsko-brytyjskiej tancerce Ruth Childs, która zrekonstruowała trzy solowe prace stworzone w latach 60. przez swoją ciotkę Lucindę Childs, legendę tańca postmodernistycznego i współzałożycielkę Judson Dance Theater. Ruth zaprezentuje „Pastime”, „Carnation” i „Museum Piece” z lat 1963-1965.
- Przedstawiając je na nowo, nie tylko składa hołd wybitnej krewnej dzieląc się rodzinnym i artystycznym dziedzictwem, ale przede wszystkim sięga do przeszłości, by dać historycznym przedstawieniom nowe życie. Childs bada, jak czas obchodzi się z materią tak ulotną jak taniec – mówi Edyta Kozak. Polska premiera odbędzie się w piątek 29 września o godz. 20.30 na dużej scenie STUDIO tetargaleria, bilety kosztują od 30 do 50 zł.
Wyjątkowy projekt artystyczno-społeczny „Nelken Line”, który zaplanowaliśmy na kolejny dzień, sobotę 30 września, na warszawskim Placu Defilad, także ma zapewnić nam powrót do przeszłości, a jednocześnie pokazać, jak sztuka tańca ewoluuje w czasie. Miłośnicy tańca odtworzą wspólnie pasaż Piny Bausch „Wiosna, Lato, Jesień, Zima" ze słynnego spektaklu „Nelken". To kolejne spotkanie polskiej publiczności z Piną Bausch – „Nelken" było pokazywane w Polsce w 1998 roku na Międzynarodowych Spotkaniach Sztuki Akcji „Rozdroże", a podczas 10. edycji festiwalu Ciało/Umysł gościliśmy artystę Lutza Förstera, który przez 35 lat tańczył w zespole Piny Bausch. Artystce poświeciliśmy wówczas międzynarodową konferencję naukową Dziedzictwo Piny Bausch. Inspiracje, odwołania, testament. Przyglądamy się, jak dziedzictwo Piny ewoluuje w czasie już po odejściu choreografki i oddziałuje na współczesny teatr, taniec, film, myśl krytyczną - tłumaczy dyrektorka festiwalu Ciało/Umysł. Zainteresowani już przygotowują się do wspólnego ulicznego występu, ćwicząc sekwencje ruchowe z powtarzalnymi krokami i gestami. Próby odbyły się m.in. na dworcu Warszawa Wschodnia. Wciąż można zgłaszać się do udziału w performansie (zapisy). Udział jest bezpłatny. Wspólny występ warszawiaków zacznie się o godz. 15.00.
Dokąd prowadzi przyszłość?
„Czas to kreatywna entropia” - mówi Ramona Nagabczyńska, autorka jedynego polskiego spektaklu pokazywanego premierowo na naszym festiwalu, czyli „More. Morus/Więcej”. Dodaje, że w swojej artystycznej pracy traktuje czas jako „negocjowanie z entropią”. Tancerka i choreografka, współzałożycielka Centrum w Ruchu, przygotowała dla nas przedstawienie na dwie tancerki. Interesują ją ograniczenia i możliwości ciała, transformacje cielesności i umysłu w pandrogyniczne istoty lub interfejs mózg-komputer. W „More. Morus/Więcej” będzie można dostrzec stylistykę znaną z filmów i komiksów science fiction, horrorów klasy B, a nawet projektów NASA. Premiera w ramach festiwalu Ciało/Umysł w sobotę 30 września o godz. 20.30 w STUDIO teatrgaleria w Warszawie. Kolejny spektakl 1 października, bilety na każde przedstawienie kosztują od 30 do 50 zł.
Przed nami także dwa premierowe wieczory małych form „Exchange:Change”, które młodzi twórcy tańca z Polski i z Węgier przygotowują od maja. Zajmują się refleksją nad czasem w tańcu i sztukach performatywnych przekładając to na własną praktykę, czym doskonale wpisują w tematykę tegorocznej edycji festiwalu Ciało/Umysł. Trójki artystów – z Polski Aleksandra Bożek-Muszyńska, Aniela Kokosza i Urszula Zerek, z Węgier Anna Biczók, Luca Dömötör oraz Lior Lazarof – zaprezentują swoje prace będące efektem rezydencji artystycznej. Na premierowe przedstawienia zapraszamy do Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski 3 i 5 października o godz. 19, bilety kosztują 30 zł.
Ostatnia tegoroczna premiera ma skłonić nas do refleksji nad przyszłością naszego ciała, jego starzeniem się, przy jednoczesnej społecznej obsesji i presji utrzymania młodości oraz próbach osiągnięcia długowieczności. Temat ten podejmują „taneczni emeryci”, czyli DANCE ON ENSEMBLE, zespół tancerzy w wieku 40+. Ich misją jest ogólnoświatowa zmiana, dzięki której choreografie tworzone dla i wspólnie z dojrzałymi, doświadczonymi tancerzami staną się normą, a nie wyjątkiem. Pokażą premierowo spektakl „Water between three hands” w reżyserii wybitnego libańskiego twórcy teatralnego Rabiha Mroué, dla którego jest to z kolei pierwsza praca zrealizowana we współpracy z tancerzami. Przyświeca im sentencja „Here and gone!”, używana w pracy przez amerykańską legendę post modern dance, Deborah Hay. Tancerze mają wykorzystać własne przeżycia i doświadczenia z wielu lat scenicznej kariery. Pokaz na festiwalu Ciało/Umysł odbędzie się w sobotę 6 października o godz. 19 na dużej scenie STUDIO teatrgaleria, bilety 30-50 zł.
Zawsze jest czas na czas
Cykl scenicznych prezentacji zamknie tego samego dnia brawurowy wykład Alexandry Laudo, który będzie jednocześnie otwarciem nietypowej, bo 24-godzinnej konferencji poświęconej tematyce czasu. Niezależna hiszpańska kuratorka bada jedyny w swoim rodzaju społeczny konstrukt, jakim jest właśnie czas. Prezentacja „An Intellectual History of the Clock”, będzie skierowana do kameralnej publiczności. Wykład otwiera jednocześnie 24-godzinna konferencja o performansie i chronopolityce TODAY TOMORROW organizowaną wraz z Goethe-Institut. Zacznie się o godz. 20.30 na małej scenie STUDIO teatrgaleria, bilety 30-50 zł.
Podczas konferencji o performansie i chronopolityce „TODAY TOMORROW”, która odbędzie się w Goethe-Institut, teoretycy, artyści, kuratorzy i dziennikarze podsumują festiwal, próbując odpowiedzieć na pytanie, co dzieje się dziś z czasem. Nie będzie to jednak standardowe spotkanie „gadających głów” – w programie prócz wykładów, performanse, dyskusje i prace artystyczne, w tym projekcja wideoinstalacji „Standard Time” Marka Formanka. Zaprosiliśmy m.in. Armena Avanessiana, filozofa, akceleracjonistę, redaktora w wydawnictwie Merve Verlag; Daniela Falba, poetę i filozofa, który obecnie pracuje nad książką o metafizyce geofilozoficznej; Mikołaja Lewickiego, socjologa na Uniwersytecie Warszawskim, którego praca doktorska dotyczyła społecznych konstrukcji czasu w polskim dyskursie modernistycznym po 1989 oraz Madeline Ritter, dyrektorkę artystyczną i założycielkę zespołu DANCE ON ENSEMBLE. Konferencja jest otwarta, a udział w niej bezpłatny, wystarczy się zarejestrować na todaytomorrow.evenea.pl.
Taniec przyszłości
Na koniec 16. edycji festiwalu Ciało/Umysł zapraszamy na prezentację esejów filmowych Thomasa Thorauscha, wicedyrektora Niemieckiego Archiwum Tańca w Kolonii. W swojej dwuczęściowej prezentacji filmowej i wykładzie przedstawi echa nieustanie wybrzmiewających utopii w sztuce tańca i filmu. Organizatorem wydarzenia jest Goethe-Institut, wstęp na nie jest bezpłatny. Początek 9 i 10 października o godz. 18.00.
Festiwal Ciało/Umysł
Dyrektor artystyczna: Edyta Kozak
Organizator: Fundacja Ciało/Umysł
Współorganizator: Nowy Teatr w Warszawie, STUDIO teatrgaleria
Partnerzy: network apap - advancing performing arts project, Węgierski Instytut Kultury w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, SÍN Arts and Culture Centre w Budapeszcie.
Partner festiwalu i konferencji ,,Today Tomorrow”: Goethe-Institut
Patronat medialny: Aktivist, Didaskalia, E-teatr.pl, Notes na 6 Tygodni, Radio Dla Ciebie, TaniecPOLSKA.pl, Teatrdlawas.pl, TVP Kultura, Uroda Życia.
Festiwal Ciało/Umysł jest współfinansowany ze środków M. St. Warszawa, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, programu Unii Europejskiej „Kreatywna Europa”.
Więcej informacji o festiwalu na 2017.cialoumysl.pl.
29 września - 10 października 2017r.
***
W ramach projektów Fundacji Ciało/Umysł zachęcamy, by podejrzeć przy pracy Christinę Ciupkę, rezydentkę pierwszego sezonu projektu „Performing Europe”, prowadzonego w Polsce przez Fundację Ciało/Umysł. Niemiecka choreografka, we współpracy z dramaturgiem Igorem Dobricicem, między 4 a 6 października zaprasza widzów do obserwowania pracy tancerki podczas sześciogodzinnych prób. W dostępnej dla widzów przestrzeni Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN performerka będzie budować choreografię opartą na „Water Motor” autorstwa legendy tańca współczesnego Trishy Brown. W trwającym dwa lata projekcie „To dance” Ciupke pyta o to, co nas niezwykle nurtuje - jaki będzie taniec przyszłości? Wstęp jest bezpłatny.
Projekt PERFORMING EUROPE sezon 1
Kurator: Edyta Kozak
Organizator: Fundacja Ciało/Umysł
Współorganizator: Nowy Teatr, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Patronat medialny: TVP Kultura, Radio Dla Ciebie, Aktivist, Taniecpolska.pl, Warszawa.pl, Mowianamiescie.pl
Projekt realizowany przez Fundację Ciało/Umysł w ramach projektu PERFORMING EUROPE 2020 dofinansowanego przez: program Unii Europejskiej Kreatywna Europa – apap (Advancing Performing Arts Project), Miasto st. Warszawa oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.