Storytel, serwis streamingowy oferujący dostęp online do audiobooków i e-booków, w Polsce wystartował na początku zeszłego roku. W ramach stałego abonamentu subskrybenci mogli wtedy w nieograniczony sposób korzystać z bazy 620 polskich tytułów. Obecnie liczba dostępnych książek wynosi 1240 - dwukrotnie więcej.
Zwiększa się także liczba produkowanych przez Storytel pozycji - w 2016 r. Storytel wydał 90 audiobooków, podczas gdy w okresie styczeń-luty 2017 r. już 40. Do końca roku Storytel zapowiada udostępnienie łącznie 250 nowych tytułów.
W ciągu roku działalności, jak opowiadał na wtorkowej konferencji prasowej dyrektor zarządzający Storytel Polska Michał Szolc, Storytel był promowany m.in. przez influencerów, przez kampanię outdoorową, kampanię w sieci kin Multikino, w dodatku do Gazety Wyborczej oraz na warszawskich i krakowskich Targach Książki. W poniedziałek ruszyła kampania reklamowa Storytela w telewizji. Jak powiedział PAP Szolc, w ciągu jednego dnia kampanii serwisowi przybyło około 200 nowych użytkowników.
"Uznajemy, że ten rok był dobry. Na początku mieliśmy trochę inne cele. Nie chodziło nam o to, by pozyskać od razu gigantyczną liczbę klientów. Pierwszy rok był po to, żeby się ustabilizować, nawiązać relacje z wydawcami, zbudować zespół i zacząć komunikować markę. Rok 2017 jest rokiem dużej zmiany, stąd taka duża inwestycja w kampanię telewizyjną. Mamy podstawy do tego, żeby konkretnie zadziałać" - podsumował Szolc. "Nie chcemy adresować serwisu do konkretnych grup. Naszym celem jest to, żeby jak najwięcej osób znalazło w Storytelu dla siebie coś interesującego. Dlatego inwestujemy w różne gatunki, nurty i autorów" - dodał.
Jak podkreślił - pytany o to, czy usłyszymy w serwisie książki Wydawnictwa Literackiego, Znaku, Czarne itd. - Storytel "jest zainteresowany współpracą z każdym wydawcą". "Pozycjonujemy się jako serwis, który sprzedaje rozrywkę - niekoniecznie literaturę, bo ta kojarzy się z czymś bardzo pomnikowym. Większość konsumentów poszukuje dobrej rozrywki w formie audio. Właśnie takie książki, taką rozrywkę chcemy promować" - zaznaczył.
Świeżą atrakcją serwisu jest projekt Storytel Original, który - jak powiedział project manager Marcin Zwierzchowski - "najłatwiej porównać do Netflix Original". "Zresztą nazywamy Storytela takim Netfliksem, tylko z audiobookami. Netflix oferuje nie tylko produkcje innych producentów i stacji telewizyjnych, ale także tworzy swoje tytuły - wszyscy znamy chociażby +House of Cards+ czy +Daredevila+. Robimy to samo - prosimy autorów o napisanie historii dla nas, z myślą o audio" - wyjaśnił.
Jak podkreślił, "rynek audiobooków do tej pory był wtórny do rynku książki". To znaczy, że książka ukazywała się w papierze lub ebooku, a potem ktoś na podstawie tekstu nagrywał audiobooka. Oczywiście, takich nagrań świetnie się słucha, ale nie są do końca dostosowane do audio. W Storytel Original cały czas pracujemy nad tym, żeby tekst jak najbardziej pasował do audio. Trzeba chociażby odpowiednio pisać dialogi - tak, żeby lektor mógł łatwo przeczytać długą wymianę zdań. W tekście pisanym to wygląda super, nowe wypowiedzi są od nowej linijki, a w audio tego nie słychać" - dodał.
Trzy tytuły, które jako pierwsze zaprezentuje użytkownikom Storytel Original, są promowane przede wszystkim nazwiskiem czytających, nie pisarzy. Wśród lektorów zaproszonych do pracy w projekcie znalazł się m.in. Andrzej Chyra. Aktor przeczyta "Dobrego glinę" - kryminał historyczny Andrzeja Sawickiego, którego akcja rozgrywa się w Warszawie na początku XIX w. "Jego głównym bohaterem jest Augustyn Gliński, postać historyczna, który stworzył pierwszy w Polsce wydział kryminalno-śledczy. Od jego nazwiska wzięło się określenie +glina+, które kiedyś było znaczącym komplementem dla policjanta. +Dobry glina+ to fikcyjna historia bazująca na wydarzeniach z życia Glińskiego" - powiedział Zwierzchowski.
Ada Fijał przeczyta z kolei "Panią Doktor", książkę bazującą na faktach z życia Anny Tomaszewicz-Dobrskiej - pierwszej Polki, która uzyskała tytuł lekarza. Wiktoria Wierzchowska napisała ksiażkę o "walce z polskim środowiskiem medycznym o uzyskanie pozwolenia do wykonywania zawodu".
"Graffiti girl blues" usłyszymy w wykonaniu Filipa Kosiora. To, jak zapowiada Zwierzchowski, "bardzo mroczny thriller Emila Strzeszewskiego opowiadający o mężczyźnie, którego córka zaginęła". "Nie ma tu klasycznego detektywa prowadzącego śledztwo, trupów itd. To historia skupiona na ojcu i świetnie brzmiąca w audio, napisana w bardzo specyficzny sposób - bo emocjami" - powiedział Zwierzchowski.
W kwietniu w ramach Storytel Original, jak zapowiedział Zwierzchowski, ukaże się historia autorstwa Jakuba Ćwieka. Wśród planów znalazły się także debiuty laureatów konkursu ogłoszonego niedawno przez Storytel. Jego uczestnicy mieli za zadanie napisać pilot i treatment całego sezonu audiobooka. Do końca roku Storytel Original zaoferuje klientom około 12-15 unikatowych tytułów.
W najbliższym czasie w serwisie dostępne będą m.in. książki: Patricka Nessa ("Siedem minut po północy" w wykonaniu Jarosława Boberka), ostatnia część trylogii Trainspotting ("Porno"), a także tytuł autora wyróżnionego w ostatnich latach nagrodą Bookera.
Czytać książki będą m.in. Grażyna Wolszczak, Krzysztof Gosztyła, Andrzej Mastalerz, Marcin Popczyński, Roch Siemianowski oraz Anna Dereszowska.
Wśród tytułów dostępnych w Storytelu w języku polskim są m.in. dzieła literatury pięknej (np. "Dygot" i "Ślady" Jakuba Małeckiego, "Cud" i "Niehalo" Ignacego Karpowicza oraz książki noblistki Alice Munro); biografie ("Ćwiczenia z utraty" Agaty Tuszyńskiej, "Boso, ale w ostrogach" Stanisława Grzesiuka oraz książki o Mike'u Tysonie, Jane Fondzie i Lechu Wałęsie), powieści historyczne (dzieła Arkadego Fiedlera, książki o Operacji Dunaj i Wersalu, serial o Janie Karskim wg scenariusza i w reżyserii Krzysztofa Czeczota, czytany przez m.in. Jakuba Gierszała, Wojciecha Malajkata oraz Zbigniewa Zamachowskiego), dzieła literatury faktu ("Wilki" Adama Wajraka, książki Grażyny i Wojciecha Jagielskich, Melchiora Wańkowicza i Rafała A. Ziemkiewicza), kryminały (m.in. książki Toma Clancy'ego, Marka Krajewskiego i Henninga Mankella) i książki fantasy (Jacka Piekary i Neila Gaimana).
Wśród "klasycznych" audiobooków znalazły się m.in. "Lalka" i "Faraon" Prusa, "Dama kameliowa" Dumasa, "622 upadki Bunga" Witkacego i "W poszukiwaniu straconego czasu" Prousta. Bibliotekę tworzą również książki dla dzieci i młodzieży oraz tytuły z zakresu rozwoju osobistego. W języku angielskim dodatkowo można słuchać poezji (m.in. Szekspira, Byrona, Wordswortha, Puszkina, Shelleya i Petrarki) i uczyć się języków obcych (m.in. czeskiego, duńskiego, włoskiego, arabskiego).
Użytkownicy Storytela mają dostęp do książek na komputerze i urządzeniach mobilnych - tabletach i smartfonach. Serwis funkcjonuje w środowiskach Android, Windows i iOS. Słuchanie audiobooków odbywa się online, w systemie streamingu. Do pięciu książek można zapisać i odtwarzać także w trybie offline, dzięki czemu korzystanie z nagrań jest możliwe również bez dostępu do sieci. Aplikacje na urządzenia mają także funkcje m.in. zmiany szybkości odtwarzania, możliwość dodawania własnych notatek i zakładek oraz automatyczne wyłączanie się aplikacji po ustawionym czasie.
Płatności abonamentowe za usługę można wykonać podając dane do swojej karty płatniczej lub kredytowej - jak w przypadku serwisów Netflix i Spotify - ale od kilku dni także dopisując kwotę za Storytela do swojego abonamentu telefonicznego. Orange, Play, Plus i - prawdopodobnie wkrótce także TMobile - dają możliwość płatności za usługę także użytkownikom telefonów na kartę.
Storytel działa obecnie w sześciu krajach Europy: Polsce, Holandii, Szwecji, Norwegii, Danii i Finlandii. Z serwisu korzysta w tych krajach łącznie ponad 300 tys. osób, które mają dostęp także do 30 tys. audiobooków i kilku tys. e-booków w języku angielskim.