Prezentacja ta zakończy tegoroczną edycję cyklicznego przeglądu wideo-artów w Muzeum Śląskim. Razem z "Marzeniami Brunhildy" do stycznia pokazywany będzie film "Sztuka Natalii LL" w reżyserii Andrzeja Sapiji.
Natalia LL (właściwie Natalia Lach-Lachowicz) zajmuje się głównie fotografią, a także rysunkiem, performance, rzeźbą i sztuką wideo. Jak przypomniała kuratorka "Galerii sztuki polskiej po 1945 roku" w Muzeum Śląskim Joanna Szeligowska-Farquhar, w twórczości Natalii LL widoczne są inspiracje mistyczne, filozoficzne oraz literackie, a jej sztukę łączy się z nurtem konceptualnym, body-artem i ideą ruchu feministycznego.
"Narzędziem, materią, które pozwoliło jej opowiadać o seksualności i egzystencjalnych uwarunkowaniach wynikających z ograniczeń ludzkiej natury, stało się ciało, jak to było w przypadku słynnej +Sztuki konsumpcyjnej+ z 1972 r. W późniejszych +Marzeniach Brunhildy+ z 1994 r., artystka dalej rozważa te zagadnienia, jednak pojawia się tam już kontekst przemijania, pojawia się motyw śmierci" – mówiła Szeligowska-Farquhar.
Prezentowany niebawem w Katowicach wideo-art przedstawia Natalię LL w stylizowanym przebraniu mitycznej bohaterki. Kuratorka przypomniała, że tytułowa Walkiria Brunhilda, wg mitologii nordyckiej, została ukarana przez Odyna, któremu służyła, a następnie "wyzwolona" przez Zygfryda, którego obdarzyła jednocześnie miłością i nienawiścią. "Będąc wybranką i ofiarą ukochanego mężczyzny, niszcząc jego, zabija również siebie" – opowiadała.
W "Marzeniach Brunhildy" bohaterka m.in. niszczy banany za pomocą miecza. "Te dwa symbole falliczne artystka zestawia z symbolami destrukcji i śmierci takimi jak kalie, czarny ubiór wojowniczki, czaszka. Z ich pomocą ujawnia, lecz nie tłumaczy, tajemnicę ludzkich namiętności, niejednokrotnie skomplikowanych i sprzecznych; opowiada o pożądaniu, któremu towarzyszy mroczna aura destrukcji i śmierci" – mówiła Szeligowska-Farquhar.
Przypomniała również, że banan był motywem obecnym w twórczości Natalii LL od wspomnianej "Sztuki konsumpcyjnej". "Mamy więc pewnego rodzaju klamrę spinającą jej młodzieńcze prace z przekazem dojrzałej kobiety, ukazującym pewną istotną zmianę w jej spojrzeniu na życie" – podkreśliła kuratorka.
Podczas wtorkowego spotkania w Muzeum Śląskim Natalia LL opowie o swojej twórczości, swoich inspiracjach i pracy artystycznej. Dwie prezentowane projekcie – autorstwa artystki i o jej twórczości – będzie można oglądać w przestrzeni "Galerii sztuki polskiej po 1945 roku" w Muzeum Śląskim do 8 stycznia.
Natalia Lach-Lachowicz – uważana za jedną z najważniejszych polskich artystek drugiej połowy XX wieku, współtworzących powojenny nurt polskiej neoawangardy – urodziła się w 1937 r. w Żywcu. Studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu. Od 1964 . należy do Związku Polskich Artystów Fotografików. Współtworzyła międzynarodowy ruch sztuki feministycznej, biorąc udział w sympozjach i wystawach.
Do jednej z najbardziej znanych realizacji Natalii LL należy cykl "Sztuka konsumpcyjna" z początku lat 70. i późniejszy "Sztuka postkonsumpcyjna". Pokazują one modelkę podczas wykonywania gestów i czynności związanych z konsumpcją, a prace tworzą fotograficzny performance, zbliżony do narracji filmowej.
Artystka często jako bohaterkę zdjęć umieszcza siebie samą. W swoich odważnych realizacjach łączy wątki erotyczne z osobistymi, feministyczne z politycznymi, czerpiąc też ze świata popkultury.
Prace artystki prezentowane były na wielu wystawach sztuki w kraju i za granicą. W zbiorach Muzeum Śląskiego znajdują się jej dwie rzeźby o tytułach "Dialog A" i "Dialog B". W depozycie śląska instytucja ma ponadto jej dwie prace fotograficzne pt. "Sztuka konsumpcyjna" z 1974 r.