3 października rusza w Teatrze Studio kolejny cykl transmisji z Metropolitan Opera w Nowym Jorku. To dziesiąty z kolei sezon transmisji „The Met: Live in HD”.

Tegoroczna edycja to dziesięć pokazów na żywo i jubileuszowa retransmisja Zaczarowanego fletu, w tym pięć nowych tytułów, dotychczas niepokazywanych w ramach tego wielokrotnie nagradzanego cyklu. Jubileuszowy sezon pokazów w HD & DD Surround nowojorska opera rozpocznie „Trubadurem” Giuseppe Verdiego.

W Studio, wzorem ubiegłych lat, przed każdą transmisją odbywać się będą prelekcje prowadzone przez wybitnych znawców opery. Wśród nich pojawią się znani już warszawskiej publiczności m. in. Dorota Kozińska, prof. Ewa Łętowska, Tomasz Cyz. Po raz pierwszy udało nam się zaprosić do współpracy m.in. Krzysztofa Pawłowskiego czy Jerzego Lacha.

Jak to się zaczęło. Przedsięwzięcie „The Met: Live in HD” nawiązuje do bo¬gatej, ponad 80-letniej tradycji słynnych transmisji radiowych spektakli tego nowojorskiego teatru. Pomysłodawcą cyklu jest obecny dyrektor generalny The Metropolitan Opera — Peter Gelb, od lat związany z branżą telewizyjną. 30 grudnia 2006 roku po raz pierwszy w historii popłynął w eter operowy obraz i dźwięk w formacie HD & DD Surround; pokazano Zaczarowany flet Mozarta. Spektakl obejrzało wtedy 30 000 widzów zgromadzonych w 150 salach na terenie USA. Sukces kasowy i frekwencyjny sprawił, że do projektu natychmiast przyłączyły się ośrodki z całego świata.

Naprawdę na żywo. Cyfrowy sygnał o wysokiej rozdzielczości dociera do adresata za pomocą satelity okołoziemskiego zaledwie z kilkusekundowym opóźnieniem. W Europie — mimo sześciogodzinnej różnicy czasu — przed¬stawienia można oglądać na żywo w godzinach wieczornych, a to dlatego, że Met, jak nazywają swój teatr nowojorczycy, gra w soboty dwa spektakle: pierwszy wczesnym popołudniem, a drugi wieczorem. Transmitowany jest ten popołudniowy. Przed każdą transmisją odbywają się w trakcie wcześniejszych przedstawień dodatkowe próby kamerowe, aby podczas przekazu na żywo obraz z kilkunastu kamer był idealnie zsynchronizowany z wydarzeniami na scenie.

Liczby. Na cykl „The Met: Live in HD” sprzedano do tej pory ponad 17 mi¬lionów biletów. Transmisje nowojorskich spektakli oglądają widzowie 70 krajów świata zgromadzeni w ponad 2000 sal kinowych, filharmonicznych i teatralnych. Do dziś zaprezentowano w ramach tego cyklu 87 przedstawień — od klasyki po dzieła współczesne. Najpopularniejsze tytuły pokazywane są ponownie, jednak za każdym razem w innej obsadzie.

Teatr gwiazd. Nowojorska The Metropolitan Opera od początku swej działalności (1883) słynie nie tylko z występów doskonałych śpiewaków i dyrygentów, ale także z kreowania ich karier. Nic więc dziwnego, że każdy chce stanąć na jej scenie. O ten przywilej starali się najwięksi, z Marią Callas na czele. Od ponad 40 lat o muzyczny poziom Met dba charyzmatyczny Ja¬mes Levine, dyrygent, który poprowadził tu blisko 2 500 przedstawień.

Polacy w Met. Nasi najlepsi wokaliści — obecnie Mariusz Kwiecień, Piotr Beczała, Aleksandra Kurzak i Andrzej Dobber, a wcześniej Teresa Żylis-Gara, Małgorzata Walewska, Wiesław Ochman, Adam Didur, bracia Reszke czy wreszcie wyjątkowo ubóstwiana przez Amerykanów Marcelina Sembrich¬-Kochańska — występowali i wciąż występują na deskach tego teatru.

Podczas transmisji. Spektakle prezentowane są z polskimi napisami. Wi¬dzowie otrzymują również polskojęzyczne ulotki z obsadą i streszczeniem libretta pokazywanej opery. Podczas przerw w transmisji kamera zagląda za kulisy i na sale prób. Można też posłuchać wywiadów z artystami wystę¬pującymi w przekazywanym na żywo przedstawieniu. Operatorzy śledzą także zmiany dekoracji, których dokonuje świetnie wyszkolona armia pra¬cowników sceny — tego wszystkiego nie może zobaczyć publiczność zasiadająca na widowni Met.

Pełen program transmisji oraz wejściówki>>>