Produkcje sceniczne: od Rameau, przez Mozarta do Glassa, oraz wokalne recitale z udziałem m.in. Danielle de Niese, Patrici Petibon czy Jakuba Józefa Orlińskiego znajdą się w programie 11. festiwalu Opera Rara, który w Krakowie rozpocznie się w czwartek i potrwa do 17 lutego.

„Myślę, że każdy znajdzie coś dla siebie. Zapraszam, bo Opera Rara chyba jednak wprost jest wielkim symbolem naszej kreatywności i ambicji miasta” – powiedział na konferencji prasowej w środę dyrektor artystyczny festiwalu Jan Tomasz Adamus.

Festiwal zainauguruje w czwartek w Centrum Kongresowym ICE Kraków “Hippolyte et Aricie” reżysera urodzonego w Izraelu Sjarona Minailo. W programie, oprócz wystawień scenicznych (np. “Cassandra & Just”, “A Madrigal Opera” oraz “Così fan tutte) i recitali wokalnych znajdą się spotkania towarzyszące, np. z publicystą Tomaszem Cyzem (sobota, księgarnia Kurant), reżyserem i scenografem Krzysztofem Garbaczewskim (6 lutego, restauracja BAL), ale i warsztaty – np. baletowe w ICE Kraków zaplanowane na 10 lutego.

Reklama

Dyrektor artystyczny festiwalu ocenił w środę, że sztuka jest najważniejszym instrumentem integracji i edukacji społecznej, emocjonalnej. „To jeden z najsilniejszych instrumentów do przeciwdziałania takim zjawiskom jak ksenofobia i wszystkie jej formy, czyli nacjonalizm, fundamentalizm religijny, rasizm i te największe problemy, z którymi się borykamy” – powiedział Adamus i dodał: „Sztuka jest po to, żeby otwierać umysł, żeby pokazać, że daną historię można opowiadać na wiele różnych sposobów”.

Z kolei zastępca dyrektora Krakowskiego Biura Festiwalowego (KBF) ds. programowych Robert Piaskowski wspomniał, że Opera Rara zmieniała się i dziś kładzie nacisk nie tylko na pokazy operowe, ale także na edukację, interdyscyplinarność. „Łączymy się z literaturą, gastronomią, kreujemy przestrzeń do szerokiej dyskusji kulturowej o tym czym opera jest dzisiaj, czy może być komentarzem dla współczesności” – powiedział zastępca dyrektora KBF.

Jak zaznaczył, festiwal Opera Rara stał się energią i przestrzenią do rozwoju dla całego sektora muzycznego w Krakowie i Polsce. Zwrócił też uwagę na wysoką jakość festiwalu – co jest zasługą, jak mówił Piaskowski, Jana Tomasza Adamusa; oraz na sprawne zaplecze organizacyjne Capelli Cracoviensis.

Organizatorami festiwalu są Krakowskie Biuro Festiwalowe i Capella Cracoviensis.