Choć w 2000 roku Wilhelm Sasnal nie był jeszcze najdroższym polskim malarzem, już widziano w nim jedną z największych nadziei rodzimej sztuki współczesnej. Kiedy Edward Dwurnik, kontrowersyjny, ale i uznany malarz, zwrócił się do niego z ofertą kupna pracy „Mościce”, młody artysta był wniebowzięty. Obraz Sasnala przedstawiający stadion żużlowy w tarnowskiej dzielnicy Mościce, Dwurnik zdjął z blejtramu i przykleił w prawym górnym rogu większego płótna. Następnie pod stadionem domalował kibiców. Zatytułowaną „Kibole/Mościce” pracę sprzedał. Teraz obraz wraca na rynek z ceną wywoławczą 60 tys. złotych.
„Kibole/Mościce” to jedno z wielu kultowych dzieł, które pójdą pod młotek podczas marcowej aukcji Sztuka Współczesna. Licytowany będzie m.in. zestaw dwóch wykonanych z trawionego szkła prac z cyklu „Obszary” Ryszarda Winiarskiego. To prawdziwa gratka dla kolekcjonerów. Pojawienie się tej klasy dzieła artysty na aukcji jest zawsze wielkim wydarzeniem – w listopadzie ubiegłego roku jego „Gra” została sprzedana za ponad 1 mln złotych. Nie trzeba zresztą daleko szukać – w styczniu tego roku na aukcji Art Outlet za obraz „Bez tytułu” kolekcjoner zapłacił ponad dziesięciokrotność ceny wywoławczej. Nazwisko Winiarskiego jest dziś zatem gwarancją najszybszych wzrostów w segmencie polskiej sztuki powojennej. Cena wywoławcza zestawu „Obszar 98d” i „Obszar 98e” wynosi 440 tys. złotych.
Na aukcji licytowany będzie również gigantyczny tryptyk Leona Tarasewicza „Bez tytułu” z 1990/91 roku. Podczas oglądania obrazu o wymiarach 1,9 na 3,6 metrów, widz ma odnosić wrażenie zanurzania się w intensywnym doznaniu. Cena wywoławcza to 250 tys. złotych. Pod młotek pójdzie także praca należąca do jednego z najważniejszych wczesnych cyklów Tadeusza Kantora – „Postać i parasol” (cena wywoławcza: 250 tys. zł). Analogiczne dzieło zostało w 2008 roku sprzedane za 339 tys. złotych ustanawiając ówczesny rekord w segmencie sztuki współczesnej w Polsce. W grudniu 2017 roku za kolaż Tadeusza Kantora „Egzekucja wg Goi” zapłacono 802 tys. złotych. Można zatem powiedzieć, że na przestrzeni ostatnich 10 lat wartość jego dzieł wzrosła ponad dwukrotnie.
Na aukcji padnie z pewnością niejeden rekord. W katalogu znalazło się również okazałe płótno Erny Rosenstein zatytułowane „Przygody pawia” z 1967 roku (cena wywoławcza: 90 tys. złotych). W ostatnich dwóch latach ceny prac artystki zanotowały spektakularne wzrosty. Nie jest tajemnicą, że poszukują ich również najwięksi gracze na międzynarodowym rynku sztuki. W grudniu 2017 roku jej obraz „Śmierć Łabędzia” został sprzedany za 306 tys. złotych zostając tym samym najdroższą pracą malarki. Po latach zapomnienia Rosenstein wróciła na rynek w wielkim stylu. W ofercie aukcji znalazły się także wybitne dzieła abstrakcjonistów geometrycznych i przedstawicieli nurtu op-art: Juliana Stańczaka i Wojciecha Fangora. Obok słynnej fali, do najciekawszych obiektów należy jeden z „telewizyjnych” obrazów Fangora – „Panocek 3” z 1977 roku. Jego cena wywoławcza to 140 tys. złotych. W katalogu zaprezentowano łącznie 70 dzieł reprezentujących najważniejsze nuty w sztuce polskiej po 1945 roku.
Aukcja Sztuka Współczesna. Klasycy awangardy po 1945: 1 marca 2018, godz. 19, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa
Wystawa obiektów: 19 lutego – 1 marca 2018, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny
Więcej informacji o aukcji Sztuka Współczesna. Klasycy awangardy po 1945 oraz katalog aukcyjny w wersji elektronicznej dostępne są na stronie DESA Unicum.