"Jednym z naszych priorytetów jest wsparcie dla kultury cyfrowej - to jest oczywiste w dzisiejszych czasach, aczkolwiek trzeba pamiętać, że jest to jeden z dziesięciu priorytetów. Pozostałe dziewięć jest równie ważne" - powiedział Gliński. Jak dodał, kultura cyfrowa jest "naszą przyszłością, która jednocześnie umożliwia nam kontakt z przeszłością - historią, dziedzictwem narodowym".
Według wicepremiera istotna w kwestii rozwoju jest "relacja między technologią a kulturą". "Namawiam do tego, żeby nawet więcej czasu poświęcać na dokształcanie, kontakt z treściami kultury, niż na same nowinki technologiczne" - zaznaczył wicepremier.
Jak dodał, namawia także twórców gier komputerowych, żeby szukali nowych treści i form, aby "technologie nie zdominowały treści i przekazu kulturowego".
"My jako Ministerstwo (Kultury i Dziedzictwa Narodowego - PAP) jesteśmy odpowiedzialni za to, żeby tworzyć odpowiednie warunki dla tych twórców, którzy technologie cyfrowe wykorzystują, a także dla pracowników kultury, którzy potrzebują technologii do swoich działań, np. digitalizacji. Poszerzamy programy. W wielkich planach rozwojowych państwa polskiego po raz pierwszy kultura cyfrowa, ale w ogóle kultura jest wymieniana jako niezbywalny i szalenie istotny czynnik rozwojowy" - ocenił.
Minister kultury podkreślił, że współczesne instytucje kultury "nie działają bez najnowszych technologicznych rozwiązań". "Przemysły kreatywne, których częścią jest kultura cyfrowa, rozwijają się najbardziej dynamicznie; to jest największy przypływ w sensie ekonomicznym. Trudno, żeby nie inwestować w ten obszar, ten sektor, bo on najwięcej przynosi i najbardziej dynamicznie się rozwija. Dobrze, jeżeli rozwija się w sposób mądry i wierzę, że tak się dzieje, zwłaszcza jeżeli to wielkie zaplecze kulturalne jest sprzęgnięte w dobrych proporcjach z technologią" - mówił Gliński.
Odbywająca się w Warszawie w dniach 25-27 września konferencja Digital Cultures poświęcona jest kulturze cyfrowej. Jej uczestnicy będą mogli wziąć udział w panelach dyskusyjnych, debatach, pokazach filmowych, warsztatach oraz wystawach.
Program konferencji obejmuje m.in tematykę gier komputerowych, muzeów narracyjnych, interaktywnego storytellingu, zagadnienia związane z digitalizacją oraz wykorzystaniem sztucznej inteligencji w muzeach i krytyczną dyskusję o roli technologii w instytucjach kultury. Wydarzenia współorganizowane przez Instytut Adama Mickiewicza odbędą się w warszawskim w Centrum Nauki Kopernik, kinie Elektronik, MHŻP Polin, Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych, Bibliotece Narodowej, Domu Słowa Polskiego i FiNie.