Kaligula przeszedł do historii jako jeden z najokrutniejszych tyranów. Villqist ukazuje jednak tę postać jako ofiarę przeszłości i systemu. Kaligula – mówił reżyser – zanim został cesarzem przeżył wiele dramatycznych chwil i upokorzeń, był wykorzystywany seksualnie, zamordowano wszystkich jego bliskich.
„Kaligula zaczął rządzić racjonalnie, pragmatycznie, ale szybko zorientował się, że ten jego lot będzie bardzo krótki i postanowił zdekonstruować rzeczywistość” – powiedział reżyser.
Historia Kaliguli wg Villqista rozgrywa się na dwóch planach: antycznym (starożytny Rzym) i współczesnym (studio filmowe). Bohaterowie przedstawienie nagrywają film o Kaliguli, a całość reżyseruje cesarz Tyberiusz (Paweł Sanakiewicz). Tyberiusz ma wytwórnię filmów erotycznych na Capri i szkoli Kaligulę do roli swojego następcy. „W delikatny sposób pokazujemy, jak przebiegał mechanizm zawłaszczania psychiki tego młodego człowieka (Kaliguli), a jednocześnie bezwzględnego tresowania go na tego, który ma zastąpić Tyberiusza” – opisywał reżyser.
Jako Kaligula wystąpi Michał Kościuk i Mateusz Bieryt (gościnnie). Na scenie pojawią się także m.in. Urszula Grabowska (jako Caesonia), Jakub Bohosiewicz (Makron), Przemysław Branny (Senator), Piotr Różański (Koń), Piotr Urbaniak (Szef).
Ingmar Villqist (Jarosław Świerszcz) urodził się w 1960 r. w Chorzowie. Ukończył Uniwersytet Warszawski. Jest historykiem sztuki, reżyserem i dramatopisarzem. Pełnił funkcje kierownicze w Galerii Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach i w Zachęcie - Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie, Teatrze Miejskim w Gdyni.
Obecnie pracuje na Śląsku, gdzie z Adamem Sikorą przygotowuje film „Miłość w mieście ogrodów”. Prowadzi też zajęcia na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego.
Villqist jest autorem 20 dramatów i powieści „Archipelag Wysp Pingwinich”. Jego sztuki były wystawiane m.in. w teatrach: Rozmaitości, Powszechnym w Warszawie; Narodowym Starym Teatrze i Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie; Polskim w Poznaniu; Wybrzeże w Gdańsku. Dramaty Ingmara Villqista, tłumaczone na blisko 20 języków świata, miała okazję oglądać publiczność kilkudziesięciu miast niemalże w całej Europy oraz w Stanach Zjednoczonych.