Ta barokowa opera opowiada o burzliwych losach żyjącego na początku naszej ery germańskiego tytułowego bohatera, którego historię – zdaniem założycielki i szefowej orkiestry Martyny Pastuszki – z powodzeniem można przenieść w obecne czasy.
"Libretto Giovanniego Claudia Pasquiniego jest nieprawdopodobnie współczesne, porusza również współczesne problemy. Np. gdy przyrównamy ówczesne Imperium Rzymskie do jednej ze współczesnych wielkich organizacji ponadnarodowych, to tak jak wtedy obserwowano ruchy wyzwoleńcze, tak teraz można je odnieść do ruchów narodowościowych" – podkreśliła koncertmistrzyni.
Ciekawie w jej ocenie zapowiada się także sama warstwa muzyczna. "To jest barok w fantastycznym wydaniu. Mamy szansę usłyszeć coś, co było częścią naszej kultury w czasach saskich, czego się wtedy słuchało, a był to wspaniały okres dla muzyki w naszym kraju" – dodała.
J. A. Hasse (1699-1783), uważany za jednego z największych niemieckich kompozytorów tamtego okresu, był nadwornym kompozytorem króla Polski i elektora saksońskiego Augusta II Mocnego, pracował też dla Augusta III.
Jak przypomniała Pastuszka, premiera opery "Arminio" miała miejsce w Mediolanie w 1730 r. Następnie jej poprawione wersje wystawiano w latach 1747 oraz 1753 na okazjonalnych przedstawieniach. W 1761 r. opera została wystawiona w Warszawie, w teatrze zwanym "Operalnią".
Nuty dla orkiestry pochodzą z przepisanego manuskryptu jedynej kompletnej wersji partytury dzieła, pochodzącej z 1753 r. "Dzięki czemu po prawie 300 latach od powstania opery i co najmniej 150 lat od ostatniego spektaklu +Arminio+ powraca na estradę" – podkreśla orkiestra. Premiera koncertowa opery odbyła się w maju br., teraz po raz pierwszy od przynajmniej 150 lat dzieło wystawione zostanie w wersji scenicznej, za której koncepcję odpowiada słowacki reżyser Marek Mokos.
"To nie jest +Wesele Figara+ Mozarta, które ma już dziesiątki wystawień scenicznych, to jest coś zupełnie nowego, autorskiego ze znakomitą muzyką, szczególnie eksponującą wokal i skrzypce. I z jednej strony jest to plusem, nie musieć przejmować się tradycją wykonawczą, ale czujemy też dużą odpowiedzialność za stworzenie nowych kreacji tych postaci" – powiedziała Pastuszka.
Burzliwe losy bohatera przedstawione zostaną przez siedem postaci, w których role wcielają się soliści z Czech, Polski i Słowacji. Role główne wykonają: sopranistka Marketa Cukrova oraz tenor Karol Kozłowski.
Gliwicka premiera odbędzie się ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Dawnej Improwizowanej "All’improvviso". Po śląskiej premierze opera będzie też wystawiona w tej wersji w Pradze i Ostrawie.
Producentami wydarzenia są stowarzyszenia: "Art In Motion" i "Hudebni Lahudky" z Czech. Trasa koncertowa współfinansowana jest przez czeskie Ministerstwo Kultury oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Polsce.
Orkiestra Historyczna {oh!} - zajmująca się historycznym wykonawstwem muzyki dawnej - założona została w 2012 r. w Katowicach przez grupę instrumentalistów - entuzjastów i miłośników muzyki dawnej, skupionych wokół koncertmistrzyni, skrzypaczki Martyny Pastuszki oraz menedżera Artura Malkego. Orkiestra najczęściej koncertuje w składzie od 10 do 25 osób.
Pomimo krótkiej działalności zespół bardzo szybko zdobył uznanie na międzynarodowych festiwalach oraz estradach w Polsce i za granicą, koncertując m.in. w Valticach, Pradze, Bruehl, Altenie, Stambule i Ankarze. W 2015 r. nakładem wydawnictwa DUX zespół zadebiutował na rynku fonograficznym płytą "{oh!} Schreyfogel/Schaffrath/Visconti", zawierającą koncerty skrzypcowe i klawesynowe ze zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej w Dreźnie.