„Return to the Voice” Teatru Pieśń Kozła to spektakl, który powstał na bazie gealickiej muzyki, technik wykonawczych oraz istoty tradycji przekazu ustnego dawnych Szkotów.
- Na początku nie wiedzieliśmy, jak szukać, ani nawet czego. Powoli docieraliśmy do osób kultywujących dawną tradycję i do archiwalnych nagrań – mówi Grzegorz Bral, reżyser spektaklu i dyrektor Teatru Pieśń Kozła. – Kiedy mieliśmy już materiał bazowy – naprawdę ogromny zbiór - należało wybrać kilkanaście utworów. Zdaliśmy się tutaj na instynkt, dobierając pieśni w oparciu o wibracje ludzkich głosów.
W 2012 roku artyści podróżowali do Szkocji, konkretnie do Fort William, Edynburga, Glasgow i na wyspę Skye, we wrześniu 2013 roku na wyspy Lewis i ponownie na Skye. Tam inspirowali się gaelickimi psalmami i lamentami, a także pieśniami wygnania z czasów, gdy Szkoci masowo emigrowali. Muzykę skomponował Maciej Rychły orz Jean–Claude Acquaviva. Podczas tworzenia, pieśni zostały przełożone na język polifonii, dzięki czemu uzyskały nowy wymiar o silnym i szerokim spektrum oddziaływania. - Szkocja ma co najmniej kilkadziesiąt różnych muzycznych obszarów. Możemy tu wymienić pieśni imitujące ptaki, pieśni imitujące szkockie dudy, tak zwany „pibroh”, „pieśni Osjana” i wiele innych – mówi Grzegorz Bral. – Należało coś wybrać, żeby spektakl był jednorodny muzycznie.
Grzegorz Bral zaprosił do spektaklu wybitną wokalistkę jazzową - Annę Marię Jopek, dla której było to nowe doświadczenie artystyczne. Niemal wszystkie pieśni wykonywane są w zanikającym języku gaelickim. Za wokalne przygotowanie utworów odpowiedzialny był Kacper Kuszewski.
Bilety na wyczekiwany spektakl rozchodzą się błyskawicznie. To ostatnia szansa, aby zobaczyć „Return to the Voice” jeszcze w tym roku. Następne spektakle planowane są w czasie Brave Festival 2015.
Polska premiera „Return to the Voice” odbędzie się 19 grudnia 2014 r. o godz. 19:00 w Katedrze Św. Marii Magdaleny we Wrocławiu. Kolejne spektakle odbędą się w dniach 20, 21 grudnia 2014 o godz. 19.00 i 21 grudnia również o godz. 21:30.
Reżyseria: Grzegorz Bral
Muzyka: Maciej Rychły, Jean-Claude Acquaviva
Kierownik muzyczny: Kacper Kuszewski
Obsada: Anna Maria Jopek, Emma Bonnici, Henry McGrath, Ilenia Cipollari, Julianna Bloodgood, Kacper Kuszewski, Łukasz Wójcik, Maria Sendow, Monika Dryl, Paolo Garghentino, Rafał Habel, Christopher Sivertsen
Kostiumy: Maria Moiseeva
Teatr Pieśń Kozła przez lata swej działalności zdobył międzynarodowe uznanie jako jeden z najbardziej nowatorskich i awangardowych zespołów europejskich. Wykorzystuje w swej praktyce unikalny trening aktorski nazwany Techniką Koordynacji. Nieustannie poszukuje nowych rozwiązań artystycznych i wciąż rozwija swoje spektakle w celu otworzenia i pogłębienia perspektywy unikalnych doświadczeń, które pozwoliłyby widzom odkrywać własną wrażliwość. Zarówno trening, jak i próby oraz spektakle, traktowane są jako część nieustannego procesu i rodzaj pracy „laboratoryjnej”, pozwalającej aktorom i reżyserowi poszukiwać coraz to nowszych technik i środków artystycznej ekspresji. Trening zawsze integruje ruch, głos, pieśń i tekst. Te składające się na spektakl elementy sprawiają, że jest on głęboko zakorzeniony w muzyczności i potrafi przemawiać do widzów na bardzo sensualnym poziomie. Teatr dąży do międzyludzkiego spotkania i otwartości, które stanowią zalążek autentycznego doświadczenia.