Festiwal, organizowany przez Teatr Muzyczny w Łodzi ma pokazać, że teatr muzyczny to również przestrzeń kameralnego celebrowania słowa i poszukiwania dla niego nowych form muzycznego wyrazu.

„Proponujemy przekrojowe spotkanie z pozycjami niegoszczącymi na co dzień na łódzkich scenach, a obecnymi i popularnymi w kraju" – tłumaczy Krzysztof Wawrzyniak, pomysłodawca i koordynator Festiwalu.

Pierwszego dnia festiwalu - 23 kwietnia - zaprezentuje się Teatr Muzyczny z Torunia ze spektaklem „Hemar. Marchewka – próba generalizacji”, będącym ciekawą muzyczną opowieścią o polityce i miłości. Reżyserem jest Bartek Wyszomirski, a wystąpią Agnieszka Brenzak, Paulina Grochowska, Jeremiasz Gzyl oraz Maciej Makowski.

Dzień później w programie dwa wydarzenia, połączone postacią Oksany Terefenko. Najpierw na deskach Teatru Muzycznego w Łodzi spektakl „Tam, gdzie wzrok nie sięga – світ за oчі” Teatru Navpaky z Gdańska. Ta kompilacja piosenek aktorskich, bazujących na poezji Tarasa Szewczenki, w scenerii budzącej nieprzypadkowe skojarzenia uświadamia odbiorcy, że walczący o wolność na Ukrainie nie są odlanymi z brązu bohaterami, lecz ludźmi z krwi i kości. Oksana, założycielka teatru, wystąpi ponownie tego wieczoru, w klubokawiarni Niebostan ze swoim zespołem Coolбаба. Jej charyzmatyczny głos i pełna ekspresji prezencja w połączeniu z mocnymi tekstami w językach ukraińskim, łemkowskim i polskim zapowiadają prawdziwie wybuchową koncertową mieszankę.

Kolejny festiwalowy dzień przyniesie zgoła inne emocje. Marcin Januszkiewiczaktor, wokalista, autor tekstów piosenek i kompozytor – zaprezentuje materiał ze swojej debiutanckiej solowej płyty. W recitalu „Osiecka po męsku” w sposób muzycznie nowoczesny i przebojowy, ale nadal liryczny i poruszający zinterpretuje ponadczasowe słowa wybitnej poetki i autorki tekstów. Również w czwartek, 25 kwietnia, można wziąć udział w dyskusji „Po co teatr offowy?” w czasie panelu w Niebostanie.

Propozycja na piątek to recital „Wrażliwość na olśnienie w normie”. Konrad Imiela – wieloletni dyrektor artystyczny Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, obecny dyrektor naczelny i artystyczny Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu, zaprezentuje autorski program muzyczny, którym przekonuje, że doświadczenie życiowe niekoniecznie musi stępić w nas wrażliwość.

Festiwalowa sobota, 27 kwietnia, przyniesie aż cztery wydarzenia. Zacznie się masterclassem z Konradem Imielą i warsztatami aktorskimi dla młodzieży z Joanną Wiśniewską. Wieczorem przyjdzie czas na recital Marcina Wortmanna „Sondheim, którego nie znamy”. Wortmann z gościnnym udziałem Anny Gigiel z towarzyszeniem instrumentów smyczkowych i fortepianu zaprezentuje songi z musicali Stephena Sondheima – najważniejszego twórcy amerykańskiego musicalu, współtwórcy „West Side Story” i tak znanych piosenek jak „Send in the clowns” i „Being alive” rozsławionych przez Barbrę Streisand czy Judy Collins. Sobotni program zamyka spektakl dyplomowy studentów Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie „Kochanie, zabiłam nasze koty”. To dokonana z pieczołowitością i szacunkiem dla oryginału adaptacja powieści Doroty Masłowskiej, prezentująca galerię postaci – młodych ludzi w przestrzeni wielkiego miasta, poszukujących prawdziwego kontaktu, przyjaźni, miłości, samych siebie. Niepowtarzalny język Doroty Masłowskiej, oryginalna muzyka Dawida Suleja Rudnickiego, młodzieńcza energia wykonawców wsparta nieprzeciętnymi możliwościami wokalnymi – to recepta AST na niebanalny wieczór teatralny.

Niedziela przyniesie finał II Konkursu Piosenki Aktorskiej im. Jonasza Kofty. W przesłuchaniach przed jury zmierzy się dziesięciu wykonawców, wybranych spośród kilkudziesięciu zgłoszeń, jakie napłynęły z całego kraju. Zwycięzców poznamy w czasie Gali Finałowej, kiedy to po raz pierwszy wręczona zostanie statuetka Jonaszka oraz nagrody pieniężne.

Na zakończenie festiwalu OFF-Północna 2019 wystąpi Aneta Todorczuk. Jej „Projekt Koffta”, złożony z kilkunastu utworów Jonasza Kofty, zaskakuje nowoczesną elektroniczną oprawą i momentami nieco mocniejszą interpretacją. Nowe brzmienie utworom nadał Tomasz Krezymon, który kompozycje zaaranżował na nowo oraz napisał muzykę do trzech, dotąd nieśpiewanych wierszy Kofty, w dość oryginalnym, współczesnym stylu.

Festiwal odbędzie się w dniach 23-28 kwietnia. Bilety, w jednakowej dla wszystkich spektakli cenie 25 zł można kupić w kasie teatru lub on-line, natomiast karnety (w cenie 120 zł normalny oraz 90 zł studencki) dostępne są jedynie w teatrze.