Wsparcie finansowe tylko dla filmowych profesjonalistów

autor: Katarzyna Kosicka-Polak Partner15.02.2019, 20:00
stare kino

Wpływ na pomyślne przebrnięcie przez procedurę kwalifikacyjną może mieć dobra współpraca z Polskim Instytutem Sztuki Filmowej w przeszłości i staranność w rozliczeniach wszelkich projektów. Trzeba też poprawnie zdać test kwalifikacyjny, który autorzy projektu podają jako dowód transparentności nowych przepisów i obiektywizmu w przyznawaniu dofinansowaniaźródło: ShutterStock

Przepisy o produkcjach filmowych, które weszły wczoraj w życie, mają wzmocnić pozycję Polski na rynku międzynarodowym i przyciągnąć inwestycje, tak by duże projekty były realizowane u nas, nie u sąsiadów. Jednak ci, którzy będą chcieli skorzystać z tej szansy, muszą się do przedsięwzięcia bardzo skrupulatnie przygotować.

K woty zapisane w ustawie z 9 listopada 2018 r. o finansowym wspieraniu produkcji audiowizualnej (Dz.U. z 2019 r. poz. 50) mogą budzić nadzieje. W latach 2019–2027 maksymalne limity wydatków budżetu państwa będące skutkiem finansowym tych przepisów wynosić mają ponad 200 mln zł rocznie. Dodatkowym wsparciem branży filmowej w konkurencji z zagranicą ma być zaproponowane przez ministra kultury połączenie Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, Studia Filmowego KADR, Studia Filmowego TOR, Studia Filmowego ZEBRA, Studia Miniatur Filmowych i Studia Filmowego KRONIKA w ogromny, nowoczesny, publiczny ośrodek produkcji filmowej. Na razie przedstawiciele branży filmowej odnoszą się do pomysłu połączenia tych instytucji z dystansem. Sceptycy obawiają się ręcznego sterowania.

Do wypłynięcia na szerokie wody na pewno potrzebny jest duży żaglowiec albo prom, a to w którą stronę popłynie – pokaże czas. Obserwacja praktyki da również odpowiedź na pytania związane z ustawą dotyczącą zachęt produkcyjnych. Z uzasadnienia ustawy i przepisów wynika, że ustawodawca pomyślał również o kinie artystycznym i młodych filmowcach. Przykładem może być art. 12 gwarantujący filmom animowanym i serialom 10 proc. wsparcia na produkcję w ramach puli przewidzianej na dany rok. Jednak przedsiębiorcom filmowym działającym do tej pory w tej sferze kina radzę, by jako koproducentów dobrali sobie dobrze funkcjonujących pod względem komercyjnym graczy, a swoje warunki i zyski zabezpieczyli w perfekcyjnie przygotowanych i efektywnie negocjowanych kontraktach.

Pogodzenie artystycznych ambicji z czystym zyskiem finansowym nie będzie łatwe, ale wnikliwa analiza przepisów skłania do stwierdzenia, że nowa ustawa takie rozwiązania faworyzuje. Przykładem jest lista celów, na której znalazło się wzmocnienie potencjału kreatywnego i zwiększenie poziomu profesjonalizmu przedstawicieli polskiego rynku produkcji audiowizualnej plus rozwój kultury oraz promocja wizerunku Rzeczypospolitej Polskiej i polskiego dziedzictwa kulturowego na świecie.


Pozostało jeszcze 77% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie