Jak podkreślili organizatorzy festiwalu podczas wtorkowej konferencji prasowej w Warszawie, twórczość operowa Vivaldiego nie doczekała się do tej pory polskiej inscenizacji. Do naszych czasów przetrwały materiały nutowe dwóch wersji opery „Farnace”, pochodzące prawdopodobnie z 1731 i 1738 r. Rekonstrukcja opery, przygotowana na potrzeby festiwalu, jest wyborem dokonanym z manuskryptów w taki sposób, by zachować materiał muzyczny i dramaturgię utworu. Libretto autorstwa Antonia Marii Lucchiniego przedstawia historię króla
Farnakesa i jego rodziny, podzielonej konfliktem politycznym.
Wystąpią m.in. mezzosopranistki Anna Radziejewska, Urszula Kryger, Elżbieta Wróblewska i Joanna Krasuska-Motulewicz, kontratenorzy Kacper Szelążek i Jan Jakub Monowid, tenor Przemysław Baiński oraz Orkiestra Royal Baroque Ensemble pod dyrekcją Lilianny Stawarz. Reżyseria: Natalia Kozłowska, kostiumy i scenografię przygotuje Paulina Czernek.
Zaznaczono, że celem organizatorów jest stworzenie oferty dla miłośników muzyki barokowej, w szczególności opery. Podczas warszawskiego festiwalu na scenie Teatru Królewskiego, zabytkowego teatru dworskiego w odrestaurowanej Starej Oranżerii w Łazienkach Królewskich, zaprezentuje się niemal 90 artystów podczas 12 festiwalowych wieczorów. Koncerty kameralne odbywać się będą także w Sali balowej Pałacu na Wyspie.
Przypomniana zostanie także ubiegłoroczna inscenizacja opery Leonardo Vinciego „Semiramide riconosciuta”, którą wyreżyseruje Ewelina Pietrowiak. Muzyczne kierownictwo nad projektem objął Marco Vitali. Warszawska widownia będzie miała także okazję przypomnieć sobie ubiegłoroczną premierę, przygotowaną na zakończenie festiwalu. W „Sognando la morte” zaśpiewa Anna Radziejewska, która zaprezentuje także swoje umiejętności taneczne we współczesnej choreografii autorstwa Jacka Tyskiego, przygotowanej do arii Vivaldiego, Haendla, Hassego i Scarlattiego.
Jak podkreślono, zgodnie z festiwalową tradycją, także w tym roku w programie imprezy znalazło się miejsce dla koncertu oratoryjnego. W Bazylice Archikatedralnej św. Jana Chrzciciela zabrzmi „Missa Votiva”, skomponowana w 1739 r. przez Jana Dismasa Zelenkę, czeskiego kompozytora, związanego z orkiestrą dworu królów polskich i elektorów saskich. Mszę wykonają soliści, Chór Kameralny Collegium Musicum Uniwersytetu Warszawskiego oraz Royal Baroque Ensemble pod kierownictwem Andrzeja Borzyma.
Szczegółowy program III. Festiwalu Oper Barokowych „Dramma per Musica” dostępny jest na stronie internetowej pod adresem>>>