Jeden z najznakomitszych światowych muzyków jazzowych, laureat nagrody Grammy - amerykański trębacz Nicholas Payton wystąpi w sobotę podczas kolejnego koncertu Międzynarodowego Plenerowego Festiwalu Jazz Na Starówce w Warszawie.

Nicholas Payton, jeden z najlepszych trębaczy na współczesnych scenach jazzowych, jak przystało na nowoorleańczyka kontynuuje tradycję wielkich mistrzów tego instrumentu z południa Stanów Zjednoczonych, takich, jak urodzony również w Nowym Orleanie Louis Armstrong.

Organizatorzy festiwalu Iwona Strzelczyk Wojciechowska i Krzysztof Wojciechowski zapowiadają ten występ, jako +Jazzowy Top i Great American Jazz+. Podkreślają, że koncert ma charakter premierowy; zostanie podczas niego wykonany projekt muzyczny Afro-Caribbean Mixtape.

Nicholasowi Paytonowi grającemu na trąbce i fortepianie, towarzyszyć będą: Vicente Archer na gitarze basowej oraz Joe Dyson na perkusji.

Pochodzący z Nowego Orleanu Nicholas Payton trębacz jazzowy, multiinstrumentalista, wokalista, kompozytor jest uznawany za jednego z największych artystów naszych czasów jako kreatywny twórca nurtu jazz fusion. Widoczne to było m.in. na nawiązującej do davisowskiego fusion, płycie „Sonic Trance”.

W przedsięwzięciu Afro-Caribbean Mixtape Payton przypomina nie tylko tradycje jazzu nowoorleańskiego, znanego z wykonań takich muzyków, jak m.in. Joe King Oliver, Louis Armstrong, Johnny Dodds, Baby Dodds, Zutty Singleton, ale też przywołuje źródła swingu, instrumentalnego soulu, rhythm and bluesa, hip hopu, muzyki Indian Ameryki Środkowej i brzmień kreolskich. Czyni to, jak oceniają krytycy, "jak mistrz mający wyczucie proporcji, stylu i poezji".

Nicholas Payton urodził 26 września 1973 r. w Nowym Orleanie. Matka była pianistką i wokalistką, a ojciec basistą i kompozytorem. Nicholas pierwszą trąbkę dostał w wieku czterech lat, a nim skończył dziewięć lat brał już udział w sesjach z miejscowymi zespołami. Jako dwunastolatek należał do zespołu All Star Brass Band, z którym zaliczył wiele występów i tras koncertowych.

Nowoczesnym jazzem i możliwościami improwizacji jazzowej zainteresował Paytona Wynton Marsalis, z którym wiele koncertował w Nowym Orleanie i do dziś związany z jego Lincoln Center Jazz Orchestra. Zresztą z całą rodziną Marsalisów łączą Paytona przyjacielskie więzy; studiował pod kierunkiem ojca Wyntona - a także Branforda, Delfeayo, Jasona - pianisty Ellisa Marsalisa.

Koncertował z takimi artystami jak m.in Ray Brown, Ray Charles, Art Blakey, Roy Haynes, Joe Henderson. Grał w zespołach Clarka Terry’ego, Ellisa Marsalisa, Arta Blakey’a, Elvina Jonesa. Prowadzi cieszące się uznaniem własne autorskie zespoły.

Występował na całym świecie, zarówno z własnymi grupami, jak i gościnnie z innymi zespołami - także w Polsce, m.in. na Jazz Jamboree, kiedy dyrektorem artystycznym tego festiwalu był Marcin Kydryński. W Sali Kongresowej obok Nicholasa Paytona i Roy'a Hargrove'a wystąpili wtedy polscy trębacze.

Nagrał wiele albumów, m.in. dla wytwórni Verve Records, w 1992 r. płytę „From This Moment". Dwa lata później nagrał ścieżkę dźwiękową do znanego filmu "Kansas Cit" Roberta Altmana. W 1997 r. otrzymał nagrodę Grammy Award za udział w nagraniu płyty z „Doc Cheatham & Nicholas Payton”.

W 2011 r. nagrał „Bitches” oryginalny album, w którym muzyk łączy łagodne brzmienia rhythm and bluesowe z jazzem. Payton jest kompozytorem, aranżerem i wykonawcą utworów na tej płycie. Nie tylko gra na trąbce, fortepianie i wielu innych instrumentach, ale także śpiewa. O swoich wokalnych występach Payton mówił w wywiadzie udzielonym "Jazz Forum". Śpiew jest dla mnie sposobem na bardziej bezpośrednie dotarcie do słuchacza. To coś jak zawołanie go na ulicy: +hej, posłuchaj, co chcę ci powiedzieć!+ Trąbka nie daje mi tej możliwości". W nagraniu tego albumu brały też udział znakomite wokalistki jazzowe Cassandra Wilson i Esperanza Spalding.

Powstały w 2012 r. utwór "The American Symphony” został nagrany w pełnym orkiestrowym składzie. Kompozycję uznano za najbardziej ambitne dzieło w dorobku Nicholasa Paytona. Utworem tym po raz kolejny podkreślał znaczenie amerykańskiej czarnej muzyki dla kultury światowej.

Za tydzień 29 lipca na jazzowej scenie Starówki wystąpi James Carter Quartet.

Międzynarodowy Plenerowy Festiwal Jazz na Starówce jest jednym z najpopularniejszych i największych – pod względem liczby słuchaczy, festiwalem jazzowym w Polsce. Przez 22 lat istnienia zgromadził blisko milionową publiczność.

Festiwal organizowany przez Fundację Jazz Art. Krzysztof Wojciechowski, Iwona Strzelczyk Wojciechowska odbywa się w każdą sobotę do 26 sierpnia 2017 na Rynku Starego Miasta w Warszawie.