Prezydent Radomia ogłosił nabór na stanowisko dyrektora Radomskiej Orkiestry Kameralnej. Od początku istnienia orkiestrą kieruje Maciej Żółtowski. Zdaniem niektórych środowisk muzycznych miasto powinno powierzyć mu dalsze zarządzanie orkiestrą bez konkursu.

Żółtowski jest szefem radomskiej orkiestry od 10 lat. Wcześniej był dyrektorem artystycznym i pierwszym dyrygentem Państwowej Orkiestry Cypru. Jego kontrakt kończy się 31 sierpnia.

Zanim miasto ogłosiło konkurs na nowego dyrektor orkiestry, do magistratu wpłynęły pisma rekomendujące przedłużenie angażu Żółtowskiemu bez konkursu. Poparcie dla dyrektora wyraziły m.in. Zrzeszenie Filharmonii Polskich i Filharmonia Poznańska.

Do prezydenta napisał w tej sprawie także m.in. Krzysztof Penderecki, z którym Radomska Orkiestra Kameralna współpracuje w ramach odbywającego się w Radomiu Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Krzysztofa Pendereckiego „Arboretum”.

Pod pismem do prezydenta miasta podpisało się również ponad 100 radomskich melomanów i działaczy kultury. „Uważamy, że dziesięcioletni okres działalności dyrektora orkiestry stał się rękojmią tego, że kultura muzyczna w mieście jest i będzie na wysokim poziomie” - uzasadniała jedna z inicjatorek akcji Izabella Mosańska.

Miasto zdecydowało jednak o ogłoszeniu naboru, gdyż - jak oświadczył radomski magistrat - formuła konkursu jest najlepszą i dającą szansę najlepszym.

Wiceprezydent miasta Karol Semik podkreślił, że ceni Żółtowskiego za jego dotychczasową działalność w Radomiu. „Oddaję wielki szacunek panu Maciejowi Żółtowskiemu za zbudowanie świetnego zespołu, dobór repertuaru i stworzenie znakomitych festiwali i kursów” - stwierdził Semik.

Jednak - jak zaznaczył - „po dziesięciu latach istnienia Radomska Orkiestra Kameralna potrzebuje nowego impulsu i programu działania na kolejne sezony”. Semik ma nadzieję, że Żółtowski przystąpi do konkursu. Ten jednak - już przed ogłoszeniem naboru - zapowiadał, że nie weźmie w nim udziału. Teraz nie chce komentować sprawy.

Kandydaci na dyrektora orkiestry muszą mieć minimum pięcioletni staż pracy oraz wyższe wykształcenie magisterskie, najlepiej z zakresu ekonomii, prawa, zarządzania w kulturze lub zarządzania i marketingu.

W ogłoszeniu o naborze napisano, że dodatkowe wykształcenie muzyczne jest „mile widziane”. Każdy z chętnych na stanowisko dyrektora orkiestry oprócz wymaganych dokumentów musi przedstawić także własną koncepcję dotyczącą funkcjonowania i rozwoju orkiestry przez najbliższe pięć sezonów artystycznych. Zgłoszenia mają być przyjmowane do 19 czerwca.

Zdaniem jednego z radomskich radnych Ryszarda Fałka, ogłoszenie o konkursie zawiera jednak błędy i jest niezgodne ze Statutem Radomskiej Orkiestry Kameralnej. Statut przewiduje bowiem, że działalnością orkiestry kieruje dyrektor naczelny, który pełni jednocześnie funkcję dyrektora artystycznego. Tymczasem - według ogłoszenia - kandydaci na szefa orkiestry nie muszą mieć wykształcenia muzycznego.

„Jak ktoś kto jest prawnikiem czy ekonomistą bez wykształcenia muzycznego pokieruje orkiestrą?” - zastanawiał się Fałek. Według niego niezgodność ogłoszenia ze statutem jest przesłanką do unieważnienia konkursu.

Prezydent Radomia Radosław Witkowski zapowiedział, że jego biuro zbada zastrzeżenia wniesione przez radnego.

Radomska Orkiestra Kameralna liczy 16 muzyków. Poza regularnymi koncertami orkiestra organizuje festiwale i kursy mistrzowskie: Międzynarodowy Festiwal Kwartetów Smyczkowych, Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski Krzysztofa Pendereckiego „Arboretum”, Międzynarodową Akademię Dyrygentów, jest także jednym ze współorganizatorów Festiwalu Muzyki Dawnej im. Mikołaja z Radomia.

Orkiestra była gościem cyklu koncertów "Koncerty na Ursynowie", wystąpiła także w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie w cyklu Poranki Muzyczne Polskiego Radia, brała udział w Festiwalu Zespołów Kameralnych na warszawskim Trakcie Królewskim i w Wilanowie.

W 2009 r. ukazała się pierwsza płyta radomskiej orkiestry "Grażyna Bacewicz - works for chamber orchestra, vol. I", zawierająca m.in. premierowe nagranie orkiestrowej wersji I Kwintetu fortepianowego z pianistą Bartłomiejem Kominkiem. Krążek był nominowany do nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej Fryderyk 2009 oraz do International Classical Music Awards w 2011 (d. Midem Classical Awards).