Pianistka rosyjska Elena Bashkirova wykona III Koncert fortepianowy c-moll op. 37 Ludwiga van Beethovena w ramach 21.Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Koncert odbędzie się w czwartek w Filharmonii Narodowej w Warszawie.

III Koncert fortepianowy c-moll op. 37 Ludwiga van Beethovena powstawał stopniowo; przyjmuje się, że dzieło to zostało napisane przez kompozytora w latach 1800-1803, jednakże niektóre szkice pochodzą z okresu wcześniejszego - z lat 1796-1798. Ze względu na oryginalne pomysły muzyczne, Koncert ten jest uważany przez badaczy twórczości Beethovena i historyków muzyki za punkt zwrotny, jeśli chodzi o formę tworzonych przez kompozytora utworów.

Premiera odbyła się w wiedeńskim Theater an der Wien 5 kwietnia 1803 roku. Oprócz koncertu zagrano oratorium "Chrystus na Górze Oliwnej" oraz I i II Symfonię. Koncert w formie partytury opublikowano w 1835 roku, nakładem wydawnictwa Dunst, z dedykacją dla księcia Prus Ludwika Ferdynanda.

Ponadto, podczas czwartkowego koncertu zostaną wykonane utwory Bohuslava Martinu "Les Fresques de Piero della Francesca" oraz Paula Hindemitha "Mathis de Maler". Oba utwory wykona Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod dyrekcją Lawrence'a Fostera.

Jak zaznaczono w programie koncertu - za sprawą tych dzieł muzycznych bohaterami koncertu będą też dwaj słynni malarze: Piero della Francesca, mistrz włoskiego quattrocenta, i późnogotycki niemiecki malarz i architekt Matthias Gruenewald.

"The Frescoes of Piero della Francesca" Bohuslav Martinu, czeski kompozytor muzyki poważnej tworzący w stylu neoklasycystycznym skomponował pod wpływem wyprawy do Włoch i wrażenia, jakie wywarły na nim freski oglądane w Arezzo. Z kolei Paul Hindemith skomponował swoją symfonię, a później także operę "Mathis de Maler", poruszony widokiem monumentalnego późnogotyckiego ołtarza Inselheim.

Tegoroczna edycja Wielkanocnego Festiwalu odbywa się pod hasłem "Beethoven i sztuki piękne". "Muzyka i malarstwo to siostrzane sztuki. Korespondencja, czy związki, między nimi to często spotykane zjawisko - powiedziała wcześniej PAP Elżbieta Penderecka, dyrektor generalna festiwalu.

W programie festiwalu znalazły się inspirowane malarstwem, kompozycje, takie jak, np. Poemat symfoniczny „Wyspa umarłych" Rachmaninowa - pełne melancholii dzieło z 1909 r., powstałe pod wpływem obrazu o tym samym tytule, namalowanym przez popularnego na przełomie XIX i XX w. szwajcarskiego symbolistę Arnolda Boecklina. W programie były też „Obrazki z wystawy” Modesta Musorgskiego, inspirowane obrazami Wiktora Hartmana, i Karola Szymanowskiego Etiuda b-moll, zinstrumentowaną przez Grzegorza Fitelberga, wyróżniająca się dostojnym w kulminacji bardzo dramatycznym wyrazem.

„Beethoven komponując Scenę nad strumykiem, jako drugą część Symfonii Pastoralnej - która również była wykonana podczas festiwalu - spróbował ukazać ją przed oczami słuchacza poprzez przywołanie postaci skowronka, przepiórki i kukułki, ucieleśnionych w charakterystycznym dla nich śpiewie” – napisał prof. Mieczysław Tomaszewski - w minieseju „Beethoven i sztuki piękne”.

21. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena zakończy 14 kwietnia galowy koncert w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, podczas którego zostanie wykonane Niemieckie Requiem - Ein deutsches Requiem Johannesa Brahmsa.