Tytuł przedstawienia budzi skojarzenie z najpopularniejszą powieścią francuskiego pisarza Juliusza Verne’a „W osiemdziesiąt dni dookoła świata”. Jednak w radomskim spektaklu nie chodzi o podróż w klasycznym jej rozumieniu. „Nasz bohater przez osiem dni wędruje w głąb siebie” - powiedział twórca spektaklu, Andrzej Sadowski.
Józef Garbaty to mężczyzna niedopasowany do współczesnego życia, pełen lęków, niepewności, frustracji. Przeżył wypadek, który skończył się śpiączką, a w konsekwencji nie pamięta dzieciństwa. Jego echa odzywają się jednak w dorosłym życiu i są niepokojące. „Wiele rzeczy, które się wydarza, nie pasuje do tego, co mężczyzna robił wcześniej. Próbuje dowiedzieć się prawdy, wyrusza w głąb własnej wyobraźni, gdzie spotyka różne kobiety: matkę, żonę, kochankę, i stara się zorganizować w tym kobiecym świecie” - wyjaśnił Sadowski. Podkreślił, że „Osiem dni…” to spektakl o zagubieniu w otaczającej rzeczywistości, w której nie wiadomo, co jest prawdą, a co jedynie wytworem wyobraźni.
Autor określa swój spektakl mianem „wodewilu masakrycznego”. „Próbujemy dojść do tego, co jest podświadomością. Ale nie zawsze zgadzamy się z tym, co w nas głęboko drzemie. Stąd pewien rodzaj masakry, który sobie sami stwarzamy” - wyjaśnił Sadowski.
Przedstawienie w swej scenicznej wizji nawiązuje do tradycji wodewilu, z cyrkowo-kabaretową muzyką w tle. „Wiele sytuacji jest punktowanych wejściami muzycznymi, kupletami, które mają co prawda mocniejszy rockowy charakter, ale jednak posiadają rodowód operetkowo- wodewilowo” - objaśnia Sadowski. Autorką muzyki do spektaklu jest gitarzystka basowa Małgorzata Tekiel.
„W 8 dni dookoła świata” to kolejny po „Majakowskim” i „Niepodobnym obyczajem” - autorski spektakl Andrzeja Sadowskiego, wystawiany na deskach radomskiego teatru.
Andrzej Sadowski jest absolwentem wydziału aktorskiego PWST w Krakowie (1982). Od początku lat 80. do 2003 r. prowadził (wspólnie z Katarzyną Deszcz) Teatr Mandala, w którym zrealizował kilkadziesiąt artystycznych przedsięwzięć, pokazywanych na wielu festiwalach teatralnych i performerskich w 35 krajach świata. W teatrze repertuarowym debiutował w 1997 r. Reżyserował m. in. w Chorwacji, Japonii, Niemczech, Anglii, Irlandii, Szkocji, USA, Turcji, Ukrainie, Norwegii, Portugalii, Kanadzie oraz Rosji.