To pierwsza w Polsce prezentacja dokonań amerykańskiego twórcy.
Augustus Francis Sherman (1865-1925) był pracownikiem, a następnie kierownikiem biura korespondencyjnego Stacji Imigracyjnej Ellis Island.
„Fotografia była jego życiową pasją. Wykonywanie zdjęć nie należało do jego zawodowych obowiązków. Zresztą, nie było takiej procedury, aby podczas sprawdzania i rejestracji przybywających do Ameryki ludzi uwieczniać ich na zdjęciach” – powiedziała w piątek PAP, kuratorka wystawy „Augustus F. Sherman. Atlas Imigranta”, Małgorzata Taraszkiewicz-Zwolicka.
Dodała, że twórca mając kontakt z tysiącami ludzi przybywającymi z innych kontynentów i reprezentującymi różne kultury, religie i obyczaje, stworzył unikalną dokumentację fotograficzną. Pozostawił po sobie ok. 250 indywidualnych i grupowych portretów przybyszów do Ameryki, wykonanych w latach 1905-20.
„Sherman wśród rzeszy osób przybywających do Ameryki wybierał te, które wyróżniały się na tle innych np. urodą czy innymi cechami fizycznymi oraz strojem. Udało mu się dzięki temu stworzyć wielokulturowy obraz ówczesnego świata. Zbiór jego zdjęć stanowi dokument o wielkiej wartości badawczej między innymi dla antropologii, etnologii, socjologii i etnografii. Dorobek Shermana daje też okazję do refleksji nad ruchami migracyjnymi w przeszłości i dziś” – dodała kuratorka.
Na wystawie w gdyńskiej placówce muzealnej pokazanych zostanie ponad 130 portretów uchodźców i migrantów z Azji, Afryki i Europy, w tym z ziem polskich.
„W kadrze aparatu fotograficznego Sherman uwiecznił np. znanego w tamtym czasie zapaśnika Władysława Cyganiewicza (ps. Wladek Zbyszko, 1891-1968 – PAP) – sportowiec został sfotografowany tylko w slipach prężąc swoje muskuły. Na wystawie znajdzie się też zdjęcie kobiety z siedmiorgiem małych dzieci, opisane przez Shermana jako polska rodzina” – wyjaśniła Taraszkiewicz-Zwolicka.
Opisy do zdjęć na wystawie nawiązują swoją stylistyką do ulicznych afiszy i obwieszczeń z początku XX wieku. Zostały one wykonane przez Muzeum Książki Artystycznej w Łodzi, które specjalnie na cele wystawy wykorzystało historyczne, metalowe i drewniane, ruchome czcionki drukarskie.
Ekspozycji fotografii towarzyszą materiały multimedialne takie jak publikacje cyfrowe, film dokumentalny i udostępnione ze zbiorów Narodowego Muzeum Imigracji Ellis Island zapisy audio wspomnień trzech polskich emigrantów, którzy przybyli do USA w czasie, gdy Sherman tworzył swoją kolekcję zdjęć.
Przez amerykańską Ellis Island w latach 1892-1954 przewinęło się 12 mln ludzi. Miejsce to od 1990 r. należy do National Park Service i jest siedzibą Narodowego Muzeum Imigracji, które opiekuje się spuścizną fotograficzną Shermana.
Wystawa w Muzeum Emigracji w Gdyni będzie czynna do 28 maja.
Muzeum Emigracji w Gdyni otwarte zostało 16 maja 2015 r. Placówka przybliża historię emigracji z ziem polskich od XIX wieku do czasów współczesnych. Mieści się w zaadaptowanym do tego celu Dworcu Morskim i przylegającym do niego Magazynie Tranzytowym powstałych w latach 30. XX w. na terenie gdyńskiego portu. Obiekty te przez lata służyły obsłudze polskiego ruchu emigracyjnego, stąd wypływały m.in. transatlantyki "Piłsudski", "Batory", "Sobieski" i "Chrobry".
Koszt całej inwestycji związanej z powstaniem Muzeum Emigracji wyniósł 49,3 mln zł, z czego prawie 24 mln zł stanowiła pożyczka z programu UE Jessica, reszta pochodziła z budżetu miasta Gdyni.