- Od 5 lat, odkąd znajdujemy się w budynku na Rynku Nowego Miasta, nic w sprawie zamiany i odzyskania budynku dla teatru nie drgnęło - mówi Adam Sajnuk. - Władze Warszawy nie zrobiły przez trzy lata nic - ani ruchu w stronę właściciela budynku, ani nie odpowiadały na nasze liczne petycje, prośby i apele o to, aby siąść do stołu i porozmawiać o tym, jak to miejsce odzyskać skutecznie i na stałe dla kultury niezależnej, w ogóle dla kultury i dla Warszawy" -  powiedział dyrektor Teatru WARSawy.

Sajnuk podkreślił, że za pośrednictwem mediów chciałby zaapelować do kandydatów do Rady m.st. Warszawy i na Prezydenta Warszawy, żeby w przyszłości zajęli się tym tematem, bo perspektywa jest taka, że jeśli nic się nie ruszy przez najbliższe praktycznie pół roku czy kilka miesięcy po wyborach - to miejsce to przestanie istnieć dla kultury. - Cierpliwość właściciela budynku doszła do ściany i dłużej trwać nie będzie, bo jako teatr jesteśmy na dość preferencyjnych warunkach jeśli chodzi o wysokość czynszu opłacanego właścicielowi.

Miasto nie odpowiada na apele, nie podejmuje tematu. Jak podkreśla Sajnuk, na razie dobre relacje z właścicielem budynku pozwalają teatrowi zaplanować kolejne pół roku, ale nie cały sezon. - Bardzo ciężko się pracuje w sytuacji, w której nie można zaplanować całego sezonu.To jest bardzo niekomfortowa sytuacja dla artystów, dla nas - organizatorów, dla całej administracji teatru" - wyjaśnił.

Od 2008 roku Miasto prowadziło rozmowy z deweloperem i ostatecznie w 2011 roku zawarło porozumienie dotyczące zamiany nieruchomości, z przeznaczeniem budynku przy Rynku Nowego Miasta 5/7 na cele kulturalne realizowane przez m.st. Warszawa. Co roku porozumienie aneksowano. W 2013 roku, Ratusz zaproponował Sajnukowi, by tu rozlokował się z teatrem. W styczniu 2016 roku miasto st. Warszawa podpisało umowę przedwstępną z Serenusem. Deweloper miał w zamian za nieruchomość przy Rynku Nowego Miasta otrzymać działkę przy ulicy Długiej, w pobliżu Arsenału (nie objętą, co ważne, roszczeniami) i na podstawie sporządzonego operatu szacunkowego dopłacić miastu ok. 19,2 mln zł. Zanim doszło do podpisania umowy przedwstępnej, wydzielono grunt, wystąpiono o warunki zabudowy. Również w styczniu 2016 roku, zgodnie z przepisami, sprawa trafiła do Rady m.st. Warszawy (ze względu na dużą wartość transakcyjną planowanej do nabycia nieruchomości, jej zgoda jest niezbędna). I tam utknęła. Radni odesłali projekt uchwały w sprawie nabycia przez m.st. Warszawa prawa użytkowania wieczystego nieruchomości, do dalszych prac w Komisji Gospodarowania Nieruchomościami. Nagle w maju 2016 roku, Rada przyjęła stanowisko, w którym postuluje nabycie po jak najniższej możliwie cenie przez m.st. Warszawę tej nieruchomości „celem ratowania tego ważnego miejsca”. I zwraca się do Pani Prezydent m.st. Warszawy o podjęcie kroków zmierzających do nabycia przez m.st. Warszawę rzeczonej nieruchomości. Problem w tym, że Serenus przez 8 lat prowadził negocjacje nie w sprawie sprzedaży, a w sprawie zamiany i praw do użytkowania wieczystego sprzedawać nie chce, bo jak mówi jego rzeczniczka, nie zmienia się reguł w trakcie gry. Od tamtej pory do dziś sprawa nie była tematem obrad tej komisji.

Pat trwa. Zdaniem pełnomocnika spółki zamiana jest jedyną akceptowalną przez nich formą zbycia przedmiotowej nieruchomości na rzecz m.st. Warszawy, a Biuro Mienia i Skarbu Państwa m.st.Warszawa podtrzymuje chęć zamiany nieruchomości w liście intencyjnym z listopada 2017. Bez decyzji Rady m.st. Warszawy, nie ma mowy o finale rozmów.

Jak informuje Teatr WARSawy, zamiana nieruchomości, pociągająca za sobą konieczność wielomilionowej dopłaty po stronie właściciela była przez te lata blokowana w Radzie Warszawy przez grupę radnych, którzy w ostatnich dniach opuścili Platformę Obywatelską"."Był to rodzaj intrygi politycznej, gdy grupa radnych szachowała większość, rozgrywając jakąś swoją grę. Dlatego kwestia zamiany nigdy nie została głosowana przez Radę Miasta".

PLANY NA NOWY SEZON

Mimo problemów lokalowych, plany repertuarowe są i to bardzo ciekawe.

Pierwsza część nowego sezonu Teatru WARSawy upłynie pod znakiem koprodukcji z Pożarem w Burdelu oraz z teatrami PAPAHEMA i EKIPA.

We wrześniu zaplanowano wspólną premierę z Pożarem w Burdelu „Duszpasterz Hipsterów I Zryte Banie”. W roli księdza Marka – Andrzej Konopka, Zryte banie – Wiktor Stokowski, Marcin Wippich, Muzyka – Wiktor Stokowski. Scenariusz i reżyseria – Michał Walczak. - Szukając formy działania w tych trudnych czasach, wobec sytuacji politycznej, jesteśmy czasem rozdarci wobec oczekiwań widzów, by dawać naszymi spektaklami komentarz do rzeczywistości a potrzebą odpoczynku, dystansu - mówi Michał Walczak. - Teatr WARSawy jest teraz najsilniejszą alternatywną sceną, która jednocześnie zaangażuje się w rozmowę z widzem.

Również we wrześniu, Teatr PAPAHEMA i Rafał Rutkowski zapraszają na „Niepodległość słoików” stand-up comedy z udziałem lalek. To propozycja, która ma szansę rozpocząć cykl spotkań stand-upowych. - Ludzie szukają miejsca, w którym mogliby się realizować, a ja i inni artyści uprawiający ten gatunek, możemy im pomóc - powiedział Rafał Rutkowski.

Kolejną premierą sezonu będzie jeszcze jedna koprodukcja z Pożarem w Burdelu – „Żelazne Waginy 2 Cześć i Chwała Bohaterkom”. Występują: Monika Babula, Agnieszka Przepiórska, Lena Piękniewska-Bem, Karolina Czarnecka, Anna Krotoska. Muzyka; Michał Górczyński. Scenariusz i reżyseria: Michał Walczak, który podkreśla, że zależy mu, by w okresie obchodów 100-lecia niepodległości postawić pytanie, czy my się z tej rocznicy potrafimy cieszyć, czy też narracja obchodów narzucona przez mainstream nas paraliżuje.

"Miłość szuka mieszkania” Jerzego Jurandota

To propozycja Teatru WARSawy i Teatru EKIPA. To brawurowa komedia o życiu w getcie!  Tekst tej sztuki uchował się od czasów wojny i stanowi unikat na skalę światową! Ile bowiem jest komedii o gettach II wojny światowej? Raczej niewiele, a tekst powstał podczas okupacji i w krzywym zwierciadle o niej opowiada. "Miłość Szuka Mieszkania" to spektakl niepowtarzalny, w sposób inteligentny i kulturalny przybliża wojenną Warszawę, której przecież tak niewiele przetrwało, przy okazji upamiętniając kulturę żydowską stolicy Polski. Reżyseria - Jan Naturski. W obsadzie: Barbara Kurdej-Szatan, Monika Kaleńska, Dagmara Bąk, Jędrzej Taranek, Jakub Świderski, Paweł Ferens, Ewa Bonecka, Sławomir Doliniec, Jan Naturski.

Maria Seweryn i Tomasz Kot w Teatrze WARSawy

6 grudnia zaplanowano prapremierę sztuki Davida Eldridge’a w reżyserii Adama Sajnuka „Beginning”. Sztuka miała swoją prapremierę światową na londyńskim West Endzie zaledwie wiosną tego roku, gdzie spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem. „Beginning” będzie próbą skomentowania nie tylko kondycji współczesnego singla, ale przede wszystkim przeanalizowania mechanizmów społecznych doprowadzających do sytuacji, w której co szósty mieszkaniec Unii Europejskiej (w wieku między 25-45 lat) deklaruje się jako „singiel z wyboru”.

W rolach głównych Maria Seweryn i Tomasz Kot.