16 marca w STUDIO teatrgaleria odbędzie się premiera spektaklu „Kartoteka rozrzucona” w reż. Radosława Rychcika. Artysta wystawia jeden z najważniejszych polskich dramatów współczesnych na podstawie tekstu Tadeusza Różewicza. 17 marca premiera spektaklu w ramach Festiwalu Nowe Epifanie.

Reżyser ma na swoim koncie kilka wystawień polskiej klasyki, w tym „Dziady” z Teatru Nowego w Poznaniu, w których połączył dramat Mickiewicza z amerykańską popkulturą. Jednak teksty współczesne rzadko pojawiają się w dorobku Rychcika. Sztuka Różewicza prezentuje widzowi obraz pokoju Bohatera, przez który „przechodzi ulica“ przepełniona głosami. Są one rozszczepione i zwielokrotnione, budują doświadczenie rozbitego zwierciadła, czyli obraz świata i historii, której nie da się scalić. Na tym rozbiciu oparta jest struktura „Kartoteki”, na tym polega jej otwarta forma. Twórcy spektaklu w Studio uważają, że sztuka ta nie musi być biografią tylko jednego pokolenia; jej potencjał jest uniwersalny. To forma, która zawsze zwrócona jest ku przyszłości.

[Kartoteka] Pisana w dobie przedtelewizyjnej i przedinternetowej wydawać się może anachroniczna, gdyż poeta posługuje się w niej znaną mu formą identyfikacji osobistej opartej na rubrykach, fiszkach, katalogach i archiwach. Posługuję się urzędniczą kartoteką, którą trzeba wypełnić informacjami o sobie. (…) Żyjemy w dobie emancypacji od takiego przymusu identyfikacji. Wszczepiamy sobie pomiędzy kciuk, a palec wskazujący elektroniczne chipy, które pełnią funkcje kluczy i kart płatniczych. Jesteśmy kodem identyfikowanym przez skan gałki ocznej, czy odcisk kciuka. To w naszym DNA i w naszych genach zapisane są dane z informacjami o naszej niepowtarzalności, które w przyszłości wyświetlą się jak film i opowiedzą naszą historię. Czy w czasie, gdy czas jest względny i w przestrzeni, w której nie wiemy, czy jest realna, potrzebujemy jeszcze słów, które pragną wyrazić rozpacz nieokreślenia, braku tożsamości i odrzucenia. Radosław Rychcik

„Kartoteka rozrzucona”
na podstawie tekstu Tadeusza Różewicza
Reżyseria, opracowanie, dramaturgia: Radosław Rychcik
Scenografia i kostiumy: Anna Maria Karczmarska
Muzyka i multimedia: Michał i Piotr Lis
Występują: Dominika Biernat, Tomasz Nosinski, Dominika Ostałowska, Bartosz Porczyk, Natalia Rybicka,
Mateusz Smoliński





Spektakl jest koprodukcją STUDIO teatrgalerii i Festiwalu Nowe Epifanie 2018.
Więcej informacji na teatrstudio.pl

***
Nowe Epifanie 2018
IX interdyscyplinarny festiwal wielkopostny
14 lutego – 25 marca 2018


Król – to temat, wokół którego skupiają się wszystkie wydarzenia tegorocznej 9. edycji Festiwalu Nowe Epifanie. Organizator wydarzenia – Centrum Myśli Jana Pawła II – zaprasza na interdyscyplinarny, wielkopostny festiwal, który potrwa od 14 lutego do 25 marca.

Podstawowym celem Festiwalu Nowe Epifanie jest poszukiwanie nowych, współczesnych epifanii piękna oraz inicjowanie twórczego dialogu artystów z tradycyjną sztuką religijną w duchu „Listu do artystów” Jana Pawła II. Formuła Festiwalu ma charakter interdyscyplinarny i obejmuje prezentację przedstawień teatralnych, widowisk muzycznych w przestrzeniach sakralnych, wystaw, pokazów filmowych poruszających w nowoczesny sposób tematykę religijną i teologiczną oraz towarzyszących im spotkań dyskusyjnych, prowokujących do refleksji oraz odnawiających dialog religii ze sztuką.

Szczegółowy program Festiwalu dostępny na: www.noweepifanie.pl
Aktualności: www.facebook.com/noweepifanie