W tym roku zwycięzców "Paszportów" wyłoniono po raz 24. Nagrody przyznano młodym twórcom w siedmiu dziedzinach: film, teatr, sztuki wizualne, muzyka poważna, muzyka popularna, literatura i - w tym roku po raz pierwszy - kultura cyfrowa. "Paszporty" wyróżniają młodych twórców za szczególny wpływ na polską kulturę.

W kategorii "film" nagrodę przyznano Janowi P. Matuszyńskiemu, który wyreżyserował film "Ostatnia rodzina" o Zdzisławie, Tomaszu i Zofii Beksińskich.

Za pracę na polu teatralnym, za "teatr kameralny i empatyczny, z polotem i humorem podejmujący tematy zepchnięte na margines" wyróżniono reżyserkę Annę Smolar.

W dziedzinie literatury "Paszport" otrzymała Natalia Fiedorczuk-Cieślak za książkę "Jak pokochać centra handlowe".

"Paszport" w kategorii sztuki wizualne za "intrygujące połączenie duchowości z aktywizmem, konserwatyzmu z otwartością i prowincjonalizmu z europejskością" otrzymał Daniel Rycharski.

Za dokonania na polu muzyki poważnej wyróżniono dyrygentkę Marzenę Diakun.

W kategorii "muzyka popularna" wygrał saksofonista i kompozytor Wacław Zimpel. Nagrodę otrzymał za "przełamywanie granic w muzyce, za autorskie, poparte świetnymi umiejętnościami, łączenie różnych tradycji i szukanie w nich tego, co wspólne i uniwersalne".

Pierwszym zwycięzcą w kategorii "kultura cyfrowa" - obejmującej wszelkie formy kultury, których formą wyjściową jest kod programowania, ze szczególnym uwzględnieniem gier wideo na komputery, konsole, urządzenia przenośne, aplikacje, różnorodne formy internetowe - został Michał Staniszewski za grę wideo "Bound".

Przyznano również Nagrodę Kreatora Kultury, wręczaną najwybitniejszym polskim artystom. W tym roku nagrodzono nią Jana "Ptaszyna" Wróblewskiego za "bycie dobrym duchem muzyki jazzowej w Polsce od jej prapoczątków aż do dziś".

"Paszporty", przyznawane co roku przez tygodnik "Polityka", to symboliczny dokument tożsamości otwierający artystom drogę w świat. Wyróżnia twórców utalentowanych, przekraczających granice w sztuce, trafiających nie tylko do krajowego, ale także zagranicznego odbiorcy.