Mieliśmy w tym roku spektakularne – i udane – powroty popularnych filmowych serii, nowe filmy wielkich mistrzów i znakomite debiuty. Wystawne superprodukcje i skromne arthouse’owe arcydzieła. Rozmaite zawiłości dystrybucyjne sprawiły, że część najciekawszych produkcji tego roku – „Syn Szawła”, „Carol”, „Anomalisa” – trafi na ekrany polskich kin dopiero w roku przyszłym. Ale przynajmniej znów będzie z czego układać listę filmowych przebojów.
.
1
10. Nadejdą lepsze czasy, reż. Hanna Polak
Kilkanaście lat z życia młodej dziewczyny mieszkającej na podmoskiewskim wysypisku śmieci. Jednak ten dokument jest czymś więcej niż jedynie zapisem egzystencji ludzi wyrzuconych poza nawias społeczeństwa. Świadectwo talentu, cierpliwości, a przede wszystkim wrażliwości i empatii reżyserki. ©?
Media
2
9 . Gwiezdne wojny: Przebudzenie mocy, reż. J.J. Abrams
Najbardziej oczekiwana premiera roku, napompowany do granic możliwości balon promocyjny, ale efekt jest znakomity: Abrams nawiązuje do najlepszych tradycji kosmicznej sagi, dając sporo od siebie. Spektakularny powrót.
Media
3
8. Ex Machina, reż. Alex Garland
Mogło się wydawać, że sztuczna inteligencja to temat przez kino fantastyczne już wyeksploatowany. Reżyserski debiut Alexa Garlanda dowodzi, że jest inaczej – choć jak zwykle w podobnych przypadkach kostium science fiction służy temu, by więcej powiedzieć o ludziach, a mniej o maszynach.
Media
4
7 . Demon, reż. Marcin Wrona
Weselna noc budzi – dosłownie – upiory przeszłości. Bezpardonowa rozprawa z mrocznymi stronami polskiej duszy. Tragiczna śmierć Marcina Wrony dopisała do tej opowieści jeszcze bardziej ponury epilog.
Media
5
6. Biały bóg, reż. Kornél Mundruczó
Ostra niczym brzytwa satyra na rządy Viktora Orbána: alegoryczna opowieść o buncie poniżanych i zapomnianych. A to, że bohaterami filmu są uwolnione z miejskiego schroniska psy, nadaje filmowi jeszcze większej siły.
Media
6
5 . Mad Max: Na drodze gniewu, reż. George Miller
Tego trudno było oczekiwać: nie tylko Tom Hardy okazał się lepszym Mad Maxem niż Mel Gibson, ale i George Miller zamienił naładowane adrenaliną kino akcji w feministyczny manifest, nie tracąc przy tym energii oryginału.
Media
7
4 . Birdman, reż. Alejandro González Inárritu
Brawurowa satyra na aktorską próżność. Upadły hollywoodzki gwiazdor próbuje odzyskać reputację, wystawiając ambitny spektakl na Broadwayu. Świetnie zrealizowane, mistrzowsko zagrane, pomysłowe kino. Zasłużony deszcz Oscarów.
Media
8
3. Sekrety morza, reż. Tomm Moore
Oparta na irlandzkich legendach baśń wyróżnia się nie tylko inteligentną, wzruszającą fabułą, lecz przede wszystkim zachwycającą formą plastyczną. Fantastyczna odtrutka na sztampowe animacje z wielkich hollywoodzkich studiów.
Media
9
2. Body/Ciało, reż. Małgorzata Szumowska
Najnowsze dzieło Szumowskiej to opowieść o trudnej relacji ojca i córki, ale jest w nim znacznie więcej. To film o „chorobliwej potrzebie sensu, której ekwiwalentem jest wiara. W Boga, w ludzi, w życie” – pisał Łukasz Maciejewski.
Media
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama