W ostatnim dniu 12. Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego "Chopin i jego Europa" publiczność wysłucha recitalu fortepianowego Aimi Kobayashi w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej.
W programie recitalu muzyka Murice Ravela - "Jeux d’eau", sonaty Franciszka Liszta oraz Preludia op. 28 Fryderyka Chopina.
Aimi Kobayashi jest czołową japońska pianistką młodego pokolenia. Od chwili debiutu w wieku dziewięciu lat występowała na całym świecie, w tym w Rosji, Polsce i Brazylii, jak również czterokrotnie w Carnegie Hall w Nowym Jorku. Jest podziwiana szczególnie za występy z Orkiestrą XVIII Wieku pod batutą Fransa Brueggena oraz z Moscow Virtuosi i Vladimirem Spivakovem.
W 2010 r., w wieku czternastu lat, wydała swoją pierwszą płytę "Debut!", a rok później kolejną (Appassionata, EMI Classics). W 2011 otrzymała od polskiego rządu „Paszport Chopina” w związku z obchodami dwusetnej rocznicy urodzin Chopina. W październiku 2015 znalazła się w gronie finalistów XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2016 Narodowy Instytut Fryderyka Chopina wydał płytę z nagraniami artystki w ramach Błękitnej serii.
Wieczorem w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej odbędzie się koncert symfoniczny. Orkiestra Symfoniczną Filharmonii Narodowej dyrygować będzie Jacek Kaspszyk, a przy fortepianie zasiądzie włoska pianistka Beatrice Rana.
Na program koncertu złożą się: Polonez na orkiestrę symfoniczną Krzysztofa Pendereckiego, Symfonia F-dur "Polonia" op.14,II Koncert fortepianowy g-moll op.16.
Beatrice Rana jest laureatką wielu konkursów pianistycznych, m.in. Muzio Clementi, Montreal International oraz Bang&Olufsen. Brała udział w kursach mistrzowskich w Europie i Stanach Zjednoczonych u takich artystów, jak Michel Béroff, Aldo Ciccolini, Andrzej Jasiński, Eliso Virsaladze, a obecnie studiuje u Ariego Vardiego w Rzymie.
Występowała w najważniejszych miejscach i festiwalach na świecie, m.in. w Zurich’s Tonhalle, Wiener Konzerthaus, Wigmore Hall, Queen Elizabeth Hall, Kennedy Center, Koeln Philharmonie i Auditorium du Louvre, jak również na Klavier Festival Ruhr, Verbier, La Roque d’Anthéron, Saratoga, Lanaudière and Lugano festivals, Toronto Summer Music oraz La Folle Journée de Nantes.
Jej cenione nagrania obejmują Preludia Chopina i II Sonatę Skriabina (2012), jak również koncerty Prokofiewa i Czajkowskiego wykonane z Accademia Nazionale Santa Cecilia di Roma i Antoniem Pappano.
12. edycja Festiwalu była kolejną konfrontacją twórczości Chopina z muzyką jemu najbliższych kompozytorów – Bacha, Mozarta, Haydna, Belliniego, Jíroveca; było to również podążanie śladami różnorodnych wpływów na muzykę Chopina oraz muzyki Chopina na dzieła innych twórców. A wszystko to uwidoczniło się w ulubionych chopinowskich gatunkach muzycznych – operze, pieśni, koncertach, muzyce kameralnej. Były to też - zaznaczają organizatorzy - tak popularne w XIX stuleciu opracowania, parafrazy i wariacje na tematy najbardziej znanych dzieł epoki. A wszystko w wykonaniach zarówno na instrumentach współczesnych, jak i historycznych.
Jak powiedział PAP Stanisław Leszczyński, dyrektor artystyczny festiwalu "program danej edycji festiwalu rodzi się z dużym wyprzedzeniem i jest ogniwem planowanej wieloletniej sekwencji następnych festiwali".