Uroczystość prezentacji nowej kurtyny odbyła się we wtorek w gdyńskim teatrze.
Jak wyjaśniła PAP rzeczniczka prasowa Teatru Muzycznego Aleksandra Borowiak, poprzednia kurtyna używana przez gdyński teatr w latach 1978-2013 z powodu zużycia nie była już w stanie dalej pełnić swojej roli. W ostatnich trzech latach artyści korzystali z tymczasowej zasłony.
Podkreśliła, że Duża Scena w Teatrze Muzycznym w Gdyni posiada największe okno sceniczne w Polsce, a tym samym największą kurtynę w kraju.
"To wspaniałe wydarzenie. Kurtyna oddziela widzów od aktorów, a jednocześnie unosząc się łączy ich w całość myśli i ducha oraz tego wszystkiego, co nazywamy wrażliwością w sztuce" - powiedział podczas uroczystości dyrektor Teatru Muzycznego w Gdyni, Igor Michalski
Autorką projektu nowej kurtyny jest scenograf i kostiumolog Kalina Konieczny, absolwentka Arts University Bournemouth w Wielkiej Brytanii, beneficjentka gdańskiego stypendium im. Gabriela Daniela Fahrenheita.
"Patrząc na formy architektoniczne teatru, wystrój wnętrza stwierdziłam, że nie ma potrzeby, aby kurtyna była tradycyjnie bordowa. O ile niebieski jest za mało elegancki to uznałam, że granat będzie fajny. Wybraliśmy elegancki granat, lekko zgaszony, mający gołębi połysk" - przekazała mediom Konieczny.
Jej zamiarem było też to, że kurtyna nie powinna być zbyt dekoracyjna.
"Gdynia w porównaniu do Gdańska i Sopotu jest bardzo młodziutka, dlatego zdecydowałam się na bardzo prosty geometryczny ornament bardziej w stylu lat 20. art deco. Umieściłam go skromnie, delikatnie na brzegu. Ornament też jest w granacie, ale wykonany z innej tkaniny, z atłasowej, bardzo szerokiej, robionej na zamówienie wstążki. Tylko pod pewnym kątem jest widoczny" - dodała.
Kurtynę dla gdyńskiego teatru uszył w Warszawie tapicer Mirosław Metylski. "Moich kurtyn wisi w Polsce około 50. W samej Warszawie jest ich osiem. Są w Tarnowie, Rzeszowie, jedna duża porównywalna do tej z Teatru Muzycznego w Gdyni wisi w Operze Podlaskiej w Białymstoku" - wyjaśnił mediom rzemieślnik.
Teatralna zasłona została uszyta z polskiego aksamitu.
"To szlachetna tkanina, 100 procent bawełny. Najtrudniejszą rzeczą podczas pracy było dopasowanie ornamentu stworzonego przez projektanta, sprawienie żeby idealnie ułożył się na fałdach kurtyny. Ten ornament to wstęga, która wchodzi w każdą fałdę i wychodzi w jednej linii. Podszewka kurtyny jest atłasowa, bardzo mocna i droga, droższa od aksamitu" - nadmienił wykonawca kurtyny.
Fundatorem kurtyny, która kosztowała 100 tys. złotych, jest Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy. Koszty związane z mechanizmem sterowania kurtyną, w wysokości 150 tys. zł, pokryte zostały z budżetu samorządu województwa pomorskiego i Gdyni z wykorzystaniem dotacji unijnej.
Duża Scena jest największą sceną musicalową w Polsce. Jej przebudowa, zakończona we wrześniu 2013 r., zwiększyła pojemność widowni z 693 do 1070 miejsc. Ponadwukrotnie zwiększone zostało foyer. W ramach projektu rozbudowy Teatru Muzycznego w Gdyni wybudowano też m.in. Nową Scenę na 300 miejsc - jej otwarcie nastąpiło w marcu 2012 r.
Wraz ze 150 miejscami w istniejącej wcześniej sali kameralnej, w rozbudowanym teatrze trzy sceny mieszczą łącznie ponad 1500 osób. Powierzchnia użytkowa teatru zwiększyła się z 14 do 19 tys. metrów kwadratowych.