Jak zapowiedziała Monika Midura, sekretarz literacka Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, który jest organizatorem Spotkań, choć główną osią wydarzenia jest teatr, to w programie znajdą się także wystawy, panele dyskusyjne, promocja książki, koncert. W czasie imprezy publiczność będzie mogła zobaczyć też pierwsze realizacje projektów, które powstały dzięki nowej inicjatywie rzeszowskiego teatru, czyli Scenie Nowej Dramaturgii.
W Festiwalu wezmą udział artyści z całej Polski, w tym - po raz pierwszy w historii wydarzenia - również teatry niezależne.
Midura przypomniała, że celem Festiwalu Nowego Teatru, będącego nową formułą Rzeszowskich Spotkań Teatralnych, czyli jednego z najstarszych tego typu wydarzeń w Polsce, jest przegląd spektakli dostosowanych do nowych czasów, „o wyrazistym profilu i formacie”.
Głównym elementem Festiwalu jest prezentacja w nurcie głównym imprezy spektakli konkursowych. Zdaniem kuratora tego nurtu Tomasza Domagały nowy teatr obecnie poszukuje nowości w zakresie treści.
„(Staje się) medium poszerzającym debatę publiczną o propozycję rozwiązań, umożliwiających wyjście z klinczu, w którym jako wspólnota się znaleźliśmy. Jest to chyba naturalna droga sztuki wobec wyzwań, jakie stawia jej skomplikowana rzeczywistość. Dlatego właśnie program, który proponujemy, pozbawiony jest prawie w zupełności przedstawień eksperymentalnych w dziedzinie formy. Istotą nowości jest dziś bowiem nie poszukiwanie rozwiązań formalnych, lecz poszukiwanie prawdy” – ocenił Domagała.
W tym roku konkursowych spektakli będzie siedem. Wszystkie miały premierę w 2018 lub 2019 roku.
Jako pierwszy wystąpi Teatr Powszechny im. Zygmunta Huebnera w Warszawie, który przedstawi „Jak ocalić świat na małej scenie?” w reżyserii Pawła Łysaka.
W czasie kolejnych konkursowych wieczorów publiczność będzie miała okazję oglądać jeszcze artystów Bałtyckiego Teatru Dramatycznego im. Juliusza Słowackiego w Koszalinie w przedstawieniu „Aktorzy koszalińscy, czyli komedia prowincjonalna” w reż. Piotra Ratajczaka; Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi w spektaklu „Idioci”, w reż. Marcina Wierzchowskiego; Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku, którzy zaproszą na „Śmierć w Wenecji, czyli czego najbardziej żałują umierający” w reż. Mikołaja Mikołajczyka.
Z kolei artyści z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie pokażą „Wojnę polsko-ruską pod flagą biało-czerwoną” w reż. Pawła Świątka, a gospodarz Festiwalu zaprosi widzów na „Mistrza i Małgorzatę” w reż. Cezarego Ibera.
Na zakończenie prezentacji konkursowych wystąpi Biennale Warszawa, który zaprezentuje „Staff only” w reż. Katarzyny Kalwat.
Po każdym ze spektakli konkursowych odbywać się będą spotkania z twórcami i aktorami.
Po obejrzeniu wszystkich przedstawień konkursowych kilkuosobowe jury dziennikarskie wybierze najlepszy spektakl, który otrzyma nagrodę główną. W tym roku po raz pierwszy będzie ona nosiła imię Joanny Puzyny-Chojki, tragicznie zmarłej w 2018 roku teatrolog i współtwórczyni Festiwalu Nowego Teatru.
Swoją nagrodę przyzna też – w drodze głosowania – publiczność.
Po raz pierwszy w historii Festiwalu pokazane zostaną także spektakle niezależne, wystawione w ramach nurtu OFF-Konteksty. W jednym z nich - „Wojna w niebie” w reż. Dominiki Feiglewicz, na scenie wystąpią m.in. aktorzy niesłyszący. Jest to spektakl mówiony i migany, który mogą obejrzeć zarówno słyszący jak i niesłyszący i niedosłyszący.
Z kolei absolwenci Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu zaprezentują się w pozakonkursowym spektaklu „Jutro zawsze będzie jutro” w reż. Wojciecha Kościelniaka na podstawie songów Bertolda Brechta.
W czasie tegorocznego Festiwalu Nowego Teatru odbędą się też premiery przygotowane jako element nowej inicjatywy rzeszowskiego Teatru – Sceny Nowej Dramaturgii. Będą to trzy czytania performatywne, które powstały dzięki pracy par: autor i reżyser.
Podobnie do lat minionych, w programie Festiwalu znajdą się także wydarzenia towarzyszące, w tym panel dyskusyjny, którego tytuł: „Ja i/czy wspólnota”, jest tematem przewodnim Spotkań. W debacie wezmą udział literaturoznawcy, teatrolodzy i filozofowie.
Przewidziano także promocję książki „Polska jest mitem. Nowe dramaty” i spotkanie z twórcami zbioru, a także wystawy: pokonkursową prac 16. Międzynarodowego Plakatu Teatralnego Konkurs Młodych Koszyce-Rzeszów 2019 oraz malarstwa Daniela Pieluchy.
Festiwal zakończy 5 grudnia gala finałowa połączona z wręczeniem nagród oraz koncert polsko-nigeryjskiej piosenkarki, kompozytorki i autorki tekstów Ifi Ude.