Przekraczając przyjemność. Pod takim hasłem odbywać się będzie 18. edycja Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Tańca i Performansu Ciało/Umysł. Start 4 października. Wydarzenie potrwa do 12 października.
"Ideę tegorocznego festiwalu odzwierciedlają słowa: PRZEKRACZANIE oraz PRZYJEMNOŚĆ. Czytane razem, bądź oddzielnie, pozwalają różnie interpretować rozpięte między nimi sensy – od prób roztopienia się w przyjemności po szukanie nowych dróg w życiu i sztuce. Zaproszeni artyści dotykają takich tematów, jak przekraczanie własnych ograniczeń, by w pełni czerpać przyjemność z życia; porzucanie starych schematów i budowanie siebie na nowo, czy poszukiwanie przyjemności totalnej poprzez ciało i taniec". Edyta Kozak, kuratorka Festiwalu Ciało/Umysł
W programie 18. edycji C/U pojawią się spektakle artystów z Danii, Polski, Portugalii, Włoch oraz USA, warsztaty z tańca lindy hop, spotkania z artystami i nowa propozycja dla widzów festiwalu: zaPOZNAJmy SIĘ, czyli 20-minutowe spotkania wprowadzające, przybliżające widzom kontekst, estetykę i format spektaklu.
SPEKTAKLE
Iza Szostak (Polska)
Le journal secret
premiera: 4 października 2019, Festiwal Ciało/Umysł, Warszawa
4 października g. 19.00 i 5 października 2019 g. 18.00, 60 min. STUDIO teatrgaleria
Iza Szostak powołując się na pojęcie sekretnego dziennika, przy użyciu praktyk choreograficznych zestawia cielesność ze światem własnej podświadomości i wyobraźni. Opowiada o momentach pozornie nieistotnych oraz o tych, które pozostawiają po sobie niezatarty ślad. Korzysta z medium animacji 3D, alternatywnej formy zapisu siebie. Zanurza się w świecie swojego wideo archiwum, by ponownie skontaktować się z fałszywymi autorytetami, ale też czułymi patronami i fantazmatami swojej kreatywności.
Ana Borralho, João Galante (Portugalia)
Trigger of Happiness (Ruletka szczęścia)
premiera polskiej odsłony projektu: 4 października 2019, Festiwal C/U, Warszawa
4 października godz. 20.00 i 5 października godz. 20.30, 60 min
STUDIO teatrgaleria
Ana Borralho & João Galante. Portugalski duet zaprasza młodych warszawskich amatorów do rosyjskiej ruletki w poszukiwaniu definicji szczęścia. Na scenie tworzą terapeutyczną przestrzeń do opowiadania własnych doświadczeń. Cierpienia Werterów, przekleństwa niewinności i traumy dzieciństwa mogą być uwolnione i uleczone przez sztukę. Punkt wyjścia: jak być szczęśliwym w nieszczęśliwym, nękanym kryzysami, dyktaturami i katastroficznymi wizjami społeczeństwie? Spektakl i doświadczenie zarazem.
Alessandro Sciarroni (Włochy)
CHROMA_don't be frightened of turning the page
polska premiera
8 października g. 20.00, 60 min. Nowy Teatr
Alessandro Sciarroni. Człowiek wir w kalejdoskopie kolorowych świateł przeprowadza solowe studium rotacji ciała. Wybitny włoski choreograf i performer Alessandro Sciarroni,, niczym derwisz albo maszyna transu, wiruje długie minuty, badając fizyczne i psychiczne aspekty upojenia ruchem. Taniec o przekraczaniu siebie z każdym obrotem, o poszukiwaniu ekstazy poprzez ruch, o trwaniu w procesie, w którym „zwrot” oznacza również ewolucję, zmianę. Tytuł CHROMA odwołuje się do książki kolorów kultowego reżysera Dereka Jarmana.
Rafał Dziemidok (Polska)
Jak tańczyć aż po (życia) kres
8.10, g. 18.30 – w jęz. angielskim, 9.10 g. 18.30 – w jęz. polskim, 45 min. Nowy Teatr
Rafał Dziemidok, „tancerz osobny”, zaprasza na wykład performatywny, w którym używając osobistej opowieści i własnego ciała wchodzi w dyskusję z autobiografią amerykańskiej legendy tańca Daniela Nagrina „How to Dance Forever” z 1988 roku. Solo, złożone z części mówionej i tańczonej, przynosi pytania: czym jest taniec dla uprawiających go zawodowców? Jaką cenę trzeba zapłacić za szczęście tańczenia? Jak sytuacja tańca zmieniła się w ciągu ostatnich 20 lat?
Trajal Harrell (USA)
Dancer of the Year
polska premiera
9 października g. 20.00, 45 min. Nowy Teatr
Trajal Harrell. Co oznacza dla artysty nagroda Tancerza Roku? To szczęście czy ciężar ponad miarę? Początek czy kres twórczej drogi? Własny przypadek bada outsider nowojorskiej sceny tanecznej Trajal Harrell, uznany przez „Tanz Magazine” za najlepszego tancerza 2018 roku. Twórca nieustannie podważający rutynę systemu nagród podejmuje się dekonstrukcji samego siebie. Bierze na warsztat marzenie bycia zauważonym i konfrontuje je z rzeczywistością bycia laureatem, który nie dostał środków na swoją nową produkcję.
Mette Ingvartsen (Dania)
to come (extended)
uwaga! spektakl w pełnej nagości (od 18 lat)
11 i 12 października g. 20.00, 60 min. Nowy Teatr
Mette Ingvartsen. Orgia chłodnych umysłów i rozgorączkowanych ciał. Ingvartsen sprawdza, jak odnaleźć ekstatyczną przyjemność cielesną w czasach wykalkulowanej pornografii i wyidealizowanych obrazów cielesności. Najpierw tancerze w niebieskich kombinezonach z lateksu budują w ciszy ruchome rzeźby z seksualnych wielokątów. Potem, nadzy, wykonują żywiołowo radosny, ale wymagający fizycznie taniec – swingujący lindy hop. Wigor staje się performansem, entuzjazm – pracą. To harówa nad roztopieniem się w ekstazie.
Więcej na www.cialoumysl.pl