"Kampania będzie dotyczyła problemu nadużywania internetu przez młodych ludzi, problemu tracenia kontroli nad czasem. Będziemy zachęcali, by podjąć wyzwanie odłączenia się od sieci przez 48 godzin, a następnie podzielić się swoimi obserwacjami i doświadczeniami" – poinformowała PAP koordynator Polskiego Centrum Programu Safer Internet Anna Rywczyńska.
Rywczyńska uczestniczyła we wtorek w Warszawie w 12. Międzynarodowej Konferencji "Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w internecie".
"Celem kampanii będzie próba zwrócenia uwagi na to, że jeśli jesteśmy cały czas online na smartfonach, w technologii mobilnej, coś może nas omijać, możemy nie potrafić skupić się na naszych faktycznych pasjach, możemy zaniedbywać bliskich" – wskazała.
Kampania – jak akcentowała - ma sprowokować do refleksji i edukować m.in. o tym, na czym polega problem nadużywania internetu. Wskazała, że badania "Nastolatki 3.0." realizowane w 2016 r. przez NASK (Naukową i Akademicką Sieć Komputerową) mówiły, iż ponad 93 proc. polskich gimnazjalistów i licealistów korzysta codziennie z internetu, a około 30 proc. pozostaje online przez cały czas. "Młodzi ludzie korzystają aktywnie z sieci około 3-4 godziny dziennie. Gdy dodamy czas, kiedy są w szkole, wypełniają swoje obowiązki, to czasu na chwilę spokoju, na inne zajęcia brakuje" – dodała.
Kampania – jak przekazała – będzie prowadzona głównie na portalach społecznościowych, gdzie młodzież jest aktywna. "Chcielibyśmy, by młodzi ludzie podeszli do niej jako do czegoś interesującego, co może być dla nich fajnym wyzwaniem, ciekawym pomysłem. Liczymy, że być może to wyzwanie zmieni jakoś ich podejście do technologii" – wskazała Rywczyńska.
Polskie Centrum Programu Safer Internet zostało powołane w 2005 r. w ramach programu Komisji Europejskiej Safer Internet, a obecnie działa w ramach programu Connecting Europe Facility. Tworzą je państwowy instytut badawczy NASK (koordynator PCPSI) oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę (dawniej Fundacja Dzieci Niczyje). Centrum podejmuje wiele działań na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży korzystających z internetu i nowych technologii.