„Mnie najbardziej uderzało w jej sztuce to, że potrafiła wymyślić konsekwentną brutalność estetyczną, dzięki której mówiła to, co chciała" - powiedziała Maria Anna Potocka.

Zwróciła uwagę, że radykalny i wymagający charakter Abakanowicz miał ogromne znaczenie dla procesu twórczego. „Ona bardzo wcześnie zaczęła tworzyć kompozycje tkaninowe, które szybko doprowadziły do refleksji, że dekoracyjność i ładność w sztuce to nie są wartości, a że z materii, którą się operuje, trzeba wyciągnąć pewien dramatyzm egzystencjalny, trzeba wyciągnąć rodzaj napięcia, który nie jest napięciem estetycznym, tylko napięciem ludzkim, antropologicznym" - mówiła krytyk sztuki.

Podkreśliła, że w abakanach rzeźbiarki pojawiły się abstrakcyjne napięcia, bóle, walki itd. Twórczość artystki wyróżniała się też stylistyką abstrakcji charakterystycznych dla zagłady. „Pojawił się człowiek, który potrafi doprowadzić siebie do skrajnego upokorzenia, uwięzienia, zguby" - opowiadała dyrektor MOCAK-u. (PAP)

Reklama