„Ubu Król” Krzysztofa Pendereckiego w reż. Waldemara Zawodzińskiego i autorska sztuka Agaty Dudy-Gracz „Śmierć przyjeżdża w środę” zostały uznane za najlepsze ubiegłoroczne spektakle w woj. śląskim i opolskim. Ich twórcy otrzymali nagrody „Złotych Masek”.

Gala, podczas której wręczono nagrody, odbyła się w poniedziałek w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej. Województwa przyznały nagrody swoim artystom oddzielnie.

Spektakl „Ubu Król” wystawiła Opera Śląska w Bytomiu. To pierwsze dzieło Pendereckiego na deskach tej sceny. Niemieckojęzyczna opera komiczna powstała na podstawie XIX-w. sztuki Alfreda Jarry'ego "Ubu Król, czyli Polacy". W bytomskim spektaklu występuje 40 solistów, chór, balet, statyści oraz dwie orkiestry prowadzone przez dwóch dyrygentów.

Sztuka Agaty Dudy-Gracz „Śmierć przyjeżdża w środę” przygotowały wspólnie zespoły Teatru im. Jana Kochanowskiego i Opolskiego Teatru Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki. Prezentowany był na obu scenach i w przestrzeni miasta.

Reklama

W kategorii spektakl dla młodych widzów tryumfowała sztuka „W 80 dni dookoła świata. Tam i z powrotem” Roberta Górskiego na motywach powieści Juliusza Verne’a i w reż. Roberta Talarczyka, którą wystawił Teatr Śląski im. St. Wyspiańskiego w Katowicach,

„Złote Maski” dla najlepszej aktorki w woj. śląskim przypadły Grażynie Bułce za rolę w monodramie „Mianujom mie Hanka” Alojzego Lyski wystawionym w katowickim Teatrze Korez. W woj. opolskim wyróżniono Cecylię Jacewską-Caban za trzy różnorodne role, jakie stworzyła na scenie Teatru im. J. Kochanowskiego w Opolu.

Reklama

Za najlepszych aktorów uznano Wojciecha Leśniaka za rolę Szwejka w spektaklu „Dobry wojak Szwejk” Jaroslava Haszka w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu oraz Łukasza Bugowskiego za wcielenie się w postaci La Fąfą, Króla i Księcia Buckinghama w spektaklu „Trzej Muszkieterowie” w Opolskim Teatrze Lalki i Aktora im. A. Smolki. W kategorii wokalno-aktorskiej jury nagrodziło Rafała Sawickiego za rolę Miguela de Cervantesa w spektaklu „Człowiek z La Manczy” Dale’a Wassermana i Mitcha Leigh w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej.

„Złote Maski” za reżyserię otrzymali: Paweł Aigner za „Zieloną Gęś” Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego w Teatrze Lalek Banialuka w Bielsku-Białej oraz Anna Augustynowicz, która przygotowała „Ślub” Witolda Gombrowicza w koprodukcji Teatru im. J. Kochanowskiego w Opolu z Teatrem Współczesnym w Szczecinie.

W kategorii scenografia w woj. śląskim tryumfował Grzegorz Policiński ze spektaklem „Młody Frankenstein” Mela Brooksa i Thomasa Meehana prezentowanego w Teatrze Rozrywki w Chorzowie. W Opolskiem doceniona została Agata Duda-Gracz za sztukę „Śmierć przyjeżdża w środę”.

„Złotymi Maskami” wyróżniona została Dominika Knapik za choreografię do spektaklu „Leni Riefenstahl. Epizody niepamięci” Igi Gańcarczyk i Łukasza Wojtysko w Teatrze Śląskim im. Wyspiańskiego w Katowicach. Nagrodę za muzykę otrzymali Michał Dymny, Piotr Żyła i Karol Kossakowski, którzy muzycznie przygotowali sztukę „Coś pomiędzy” w opolskim Teatrze im. Jana Kochanowskiego.

Nagroda za scenariusz powędrowała do Piotra Rowickiego za tekst „Bez znieczulenia” inspirowany scenariuszem Agnieszki Holland i Andrzeja Wajdy, który przygotował dla Teatru im. Jana Kochanowskiego.

Nagrodę specjalną otrzymała Dagmara Gumkowska za autorską koncepcję artystyczną projektu „HartOFFanie Teatrem” oraz kształtowanie programu artystycznego Międzynarodowego Festiwalu „Teatromania” w Bytomiu.

Wyróżnienia aktorskie, które przyznała gazeta Nowa Trybuna Opolska, otrzymali Aleksandra Mikołajczyk za rolę Żony w spektaklu „Śmierć przyjeżdża w środę” i Krzysztof Jarota za role D`artagnana i Szczura w spektaklu „Trzej Muszkieterowie”.

"Złote Maski" przyznawane są z okazji przypadającego 27 marca Międzynarodowego Dnia Teatru za szczególne osiągnięcia artystyczne w dziedzinie sztuki teatralnej.