W tym roku do Opola przyjadą teatry z Olsztyna, Gdańska, Supraśla, Poznania, Łodzi i Lublina, a także koprodukcja opolsko-szczecińska. Poza spektaklami, organizatorzy przygotowali również imprezy towarzyszące: rozmowy z twórcami, koncerty, warsztaty edukacyjne, przedstawienia pozakonkursowe i czytania sceniczne. Gospodarzem Opolskich Konfrontacji Teatralnych będzie Teatr im. Jana Kochanowskiego.
„Komisja konkursowa w swoich poszukiwaniach wybiera przedstawienia, które opowiadają różnorodnymi typami narracji i estetyki, dzięki czemu ta klasyka może dotknąć nas na różnych płaszczyznach” - powiedział podczas środowej konferencji prasowej w Warszawie Norbert Rakowski, dyrektor 42. Opolskich Konfrontacji Teatralnych. „Dzięki fuzji Instytutu Teatralnego i urzędu marszałkowskiego w Opolu, dzięki czemu festiwal jest również konkursem” – podkreślił.
W tym roku opolski festiwal teatralny połączony będzie z konkursem „Klasyka Żywa”. Konkurs na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” to ogólnopolskie przedsięwzięcie, w którym nagradzane są inscenizacje polskich utworów. Głównym celem konkursu jest wzmocnienie zainteresowania współczesnych twórców polskiego teatru dawną literaturą, posiadającą potencjał sceniczny, mogącą stać się przedmiotem dialogu z dzisiejszym widzem, interesującej reinterpretacji. Pierwsza edycja konkursu obejmowała lata 2013-15 i była związana z obchodami 250-lecia działalności teatru publicznego w Polsce.
„Druga edycja konkursu trwała od września 2015 do końca roku 2016. Zgłoszono 50 przedstawień, zrealizowanych w 36 teatrach z 23 miast. Jeśli miałbym porównać tę edycję z pierwszą odsłoną konkursu, powiedziałbym, że mieliśmy do czynienia z pewnym, zrozumiałym, osłabieniem zainteresowania klasyką po roku 2015, który był rokiem jubileuszowym i teatry czuły się w obowiązku inscenizowania klasyki. Ale to zmniejszenie zainteresowania miało miejsce w największych ośrodkach” – ocenił Dariusz Kosiński, przewodniczący II edycji konkursu „Klasyka Żywa”.
W programie znalazły się takie spektakle jak m.in. „Ślub” Gombrowicza w reżyserii Anny Augustynowicz (Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu oraz Teatru Współczesny w Szczecinie), „Książę Niezłomny” Słowackiego w reżyserii Pawła Świątka (Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi), „Wesele” Wyspiańskiego w interpretacji Jakuba Roszkowskiego (Teatr im. Hansa Christina Andersena w Lublinie), „Krzyżacy” Sienkiewicza w reżyserii Roszkowskiego (Miejski Teatr Miniatura w Gdańsku), mickiewiczowskie „Dziady – Noc Pierwsza” w reżyserii Piotra Tomaszu(Teatr Wierszalin w Supraślu), „Krakowiacy i Górale” Bogusławskiego w reżyserii Michała Kmiecika (Teatr Polski w Poznaniu) i „Kartoteka” Różewicza w interpretacji Andrzeja Majczaka (Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi)
„Obserwując konkurs, odniosłem wrażenie, że mamy do czynienia z jego rozszerzeniem geograficznym. Wielką zaletą konkursu jest możliwość spotkania, porównania prac bardzo różnych teatrów, w tym teatrów, których na co dzień nie obserwujemy. W polskim życiu teatralnym jest kilka scen, natychmiast skupiających zainteresowanie, natomiast duża grupa teatrów nie jest uważnie obserwowana przez krytykę czy środowisko” – zauważył. „Konkurs stwarza teatrom, działającym w mniejszych ośrodkach, możliwość zaprezentowania swoich przedstawień, wykazania się swoją pracą (…) Ten konkurs przekonuje, że głęboką nieprawdą jest przekonanie, że w polskim życiu teatralnym liczą się te cztery, pięć największych miast” – podkreślił Kosiński.
Szczegółowe informacje na temat programu 42. Opolskich Konfrontacji Teatralnych dostępny jest na stronie internetowej www.teatropole.pl
Piotr Jagielski