„To jest spektakl o baśniach, które pracują w nas od dzieciństwa, bo przecież są nam przekazywane przez rodziców i dziadków - i o tym, jak one się mają do rzeczywistości" - powiedziała we wtorek PAP reżyser Anna Wieczur-Bluszcz.

„To opowieść o zderzeniu tego, co w baśni - pewnych mitów, schematów, modeli - z tym, co w realnym, prawdziwym życiu przydarza się nam, dorosłym" - dodała.

Wyjaśniła, że obsada tej „baśni dla dorosłych" została wyłoniona w efekcie castingu i warsztatów pod nazwą „Polowanie na motyle VII", które poprowadziła w Teatrze Ochoty.

Reklama

„Myślę, że ich świeżość, ten moment przejścia młodych aktorów w dojrzałe życie, sprawia, że temat tego przedstawienia jest dla nich bardzo aktualny. To jest ten moment, aby o tym opowiadać" - oceniła Wieczur-Bluszcz.

Reklama

„Na pewno potrzebujemy nowych mitów, nowych baśni - bo te dotychczasowe stają się w swoich założeniach nieaktualne. Myślę, że to bardzo wychodzi na jaw przy okazji tego nowego spektaklu" - podkreśliła reżyser.

Przedstawienie „roz/CZAROWANIE" na afiszu nosi podtytuł „baśń dla dorosłych". Jej autorem jest młody polski dramatopisarz Grzegorz Staszak.

„W tekście korzystaliśmy z wielu motywów baśniowych: czytaliśmy Andersena, baśnie braci Grimm, oglądaliśmy filmy Walta Disneya. I choć nie odwołujemy się do konkretnych postaci z baśni, ale zabieramy z tamtego świata pewne kody, czyli królewnę, królewicza, złą macochę" - powiedział PAP autor sztuki.

„Najpierw spotkałem się z Anną Wieczur-Bluszcz i podsunąłem jej temat baśni jako punkt wyjścia do stworzenia spektaklu na pięciu młodych aktorów. Później, zdecydowaliśmy się na taki pre-casting, czyli poprosiliśmy aktorów, żeby nagrali i wysłali nam monologi autorskie, będące wariacjami na temat ulubionej postaci z dziecięcych baśni" - wyjaśnił Staszak.

Poinformował, że w drugim etapie warsztatów pracowano z piętnastoma aktorami, z których wybrano pięcioro.

„Cały czas w trakcie improwizacji zachęcaliśmy aktorów, aby szukali tego, co baśniowe znaczy dla nich dzisiaj. No i okazało się, że dominuje gorzkie poczucie rozczarowania. Ten tytuł niejako zrodził się właśnie podczas warsztatów" - powiedział dramatopisarz.

Scenografię i kostiumy zaprojektowała Ewa Gdowiok. W przedstawieniu na harfie gra Joanna Kamińska.

W spektaklu występują: Karolina Bacia, Łukasz Borkowski, Jakub Hojda, Małgorzata Kowalska i Diana Zamojska.

Anna Wieczur-Bluszcz jest scenarzystką oraz reżyserem teatralnym, filmowym, radiowym i telewizyjnym. Ukończyła studia w PWST w Krakowie (wydział zamiejscowy we Wrocławiu), Mistrzowską Szkołę Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy oraz Podyplomowe Studia Marketingu Kultury w lnstytucie Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego.

W latach 1999-2007 była związana z Teatrem im. H. Modrzejewskiej w Legnicy. Jako twórczyni teatralna zadebiutowała w 2001 r. spektaklem „O stale obecnych" na podstawie wierszy ks. Jana Twardowskiego dla Teatru Małych Form w Londynie.

Realizuje słuchowiska w Teatrze Polskiego Radia. Jest laureatką dwóch Grand Prix oraz dwóch Nagród za Reżyserię na festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry" w Sopocie.

Jej debiut filmowy pt. „Być jak Kazimierz Deyna" otrzymał kilka nagród m.in. nagrodę Wielkiego Jantara dla najlepszego filmu oraz Jantara za zdjęcia i rolę kobiecą na festiwalu „Młodzi i Film" w Koszalinie w 2012 r.

Za realizację spektaklu telewizyjnego "Krzywy domek" otrzymała w 2017 r. I Nagrodę za Reżyserię na Festiwalu TEATROTEKA FEST w Warszawie

Premiera przedstawienia dla widzów od lat 18 - 23 lutego o godz. 19.00. Kolejne spektakle 24 i 25 lutego br.