Projekty związane z szeroko rozumianą historią można do 31 marca zgłaszać w Plebiscycie Muzeum Historii Polski na Wydarzenie Historyczne Roku. Głosować będzie można w trzech kategoriach: wydarzenie, wystawa oraz edukacja i multimedia.

"Plebiscyt Muzeum Historii Polski na Wydarzenie Historyczne Roku jest organizowany we współpracy z historia.org.pl już po raz dziesiąty. To jedyny tego rodzaju plebiscyt w Polsce, którego celem jest uhonorowanie organizatorów, twórców oraz inicjatorów najciekawszych przedsięwzięć historycznych w minionym roku. Można do niego zgłaszać wydarzenia związane z szeroko rozumianą historią takie jak filmy historyczne, wystawy, portale internetowe, odkrycia archeologiczne, powstanie nowych placówek działających na rzecz historii, konferencje i sympozja, innowacyjne przedsięwzięcia edukacyjne, gry, książki, audiobooki czy konkursy" - mówił PAP rzecznik prasowy Muzeum Historii Polski Marek Stremecki.

Plebiscyt odbywa się w trzech kategoriach. Pierwsza z nich to "Wydarzenie", w jej ramach można zgłosić np. festiwal, imprezę plenerową, konferencję czy sympozjum, a także komplet wydarzeń (książka, wystawa, strona internetowa, tablice), rekonstrukcję historyczną, wykopaliska archeologiczne, spektakl czy akcję społeczną. W kategorii "Wystawa" będzie można głosować na nową wystawę stałą lub czasową, e-wystawę czy otwarcie muzeum. Do kategorii "Edukacja i multimedia" zaliczane są projekty edukacyjne (np. warsztaty, lekcje, gry edukacyjne), publikacje, komiksy, e-wydarzenia/multimedia (np. film, audiobook), strony internetowe czy aplikacje mobilne.

Plebiscyt jest złożony z dwóch etapów. W pierwszym osoby prywatne i instytucje mogą zgłosić maksymalnie po jednym projekcie w każdej z kategorii. Propozycje można przesyłać za pomocą formularza dostępnego na stronie www.whr.muzhp.pl do 31 marca. W formularzu należy podać nazwę i opis projektu, jego kategorię, miejsce i datę, nazwę organizatora oraz uzasadnienie. Do zgłoszenia należy dołączyć materiały wizualne np. zdjęcia, filmy, prezentacje.

Jak podkreślił rzecznik MHP Plebiscyt z roku na rok cieszy się coraz większym zainteresowaniem. W zeszłym roku zgłoszono do niego ok. 200 wydarzeń. Łącznie od początku Plebiscytu było to ponad 700 przedsięwzięć.

Po zakończeniu pierwszego etapu jury do 7 kwietnia wskaże po pięć projektów w każdej z kategorii. Zostaną one zakwalifikowane do II etapu rywalizacji. Na wyłonione propozycje będzie można zagłosować w sondzie internetowej na specjalnie utworzonej przez organizatora stronie www.whr.muzhp.pl od 13 kwietnia do 14 maja.

"I to jest ta najważniejsza część Plebiscytu, która sprawia, że to jedyny tego typu konkurs, ponieważ głos zabierają w nim internauci. Każdy z nich może oddać głos na jedną propozycję w każdej z kategorii. Wybiorą w ten sposób trzy zwycięskie przedsięwzięcia, które zostaną uhonorowane statuetkami autorstwa rzeźbiarza Macieja Zychowicza" - mówił Stremecki. Ogłoszenie wyników Plebiscytu zaplanowano na 1 czerwca podczas uroczystej gali.

"Dzięki temu Plebiscytowi niezwykle organizują się i konsolidują lokalne społeczności, z których przedsięwzięcia biorą w nim udział. Wiemy z lat ubiegłych, że np. lokalna prasa potrafi nawoływać do głosowania na tamtejsze wydarzenie. Prawdziwą nagrodą w Plebiscycie, co podkreślają uczestnicy, jest przede wszystkim promocja tych wydarzeń na szeroką skalę i popularyzacja historii. Jest to też takie docenienie często bardzo dużego wysiłku organizatorów, twórców, inicjatorów tych przedsięwzięć. Docenienie najpierw przez jurorów, a później przez internautów, których ponad 7 tys. oddało w ubiegłym roku głos w konkursie. Łącznie od początku Plebiscytu głosowało w nim ponad 40 tys. internautów" - zaznaczył rzecznik.

W poprzedniej edycji konkursu w kategorii "Wystawa" zwyciężyła ekspozycja stała stołecznego Muzeum Katyńskiego. W kategorii "Wydarzenie" za najważniejsze uznano widowisko historyczne "Obława Augustowska. Lipiec 1945" zorganizowane przez Grupę Rekonstrukcji Historycznej "Garnizon Suwałki" i Muzeum Okręgowe w Suwałkach. W kategorii "Edukacja i multimedia" najwięcej głosów uzyskała akcja społeczna "Chwalimy się Powstaniem" przeprowadzona przez "Głos Wielkopolski".

Plebiscyt honorowym patronatem objął minister kultury. Patronami medialnymi są Polska Agencja Prasowa i portal historyczny dzieje.pl.