W programie imprezy, która potrwa do 26 listopada, przewidziano łącznie około 20 różnych wydarzeń artystycznych i edukacyjnych, w tym 11 spektakli, z których siedem będzie konkursowych.
Prezentację przedstawienia „Beksiński. Obraz bez tytułu” poprzedzi ogólnopolska konferencja naukowa „Nowe media w teatrze”, która rozpocznie się w czwartek rano na Uniwersytecie Rzeszowskim.
Wśród propozycji spektakli, oprócz przedstawienia otwierającego Spotkania, na które zaprosi Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie - gospodarz imprezy, znajdzie się jeszcze m.in. propozycja Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi „Śmierć siedzi na gruszy i się nie ruszy” Pilgrima/Majewskiego według dramatu Witolda Wandurskiego, w reżyserii Kuby Falkowskiego, a także przedstawienie PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie „Jednak Płatonow” według Antoniego Czechowa, w reżyserii Pawła Miśkiewicza.
Natomiast wśród konkursowych spektakli znajdzie się np. „Wróg ludu” według Henryka Ibsena, w reżyserii Jana Klaty, który pokaże Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie; „Nocami i dniami będę tęsknić za tobą” Zuzanny Bućko i Szymona Bogacza według „Nocy i dni” Marii Dąbrowskiej, w reżyserii Julii Mark, na który zaprosi Teatr Polski z Bielska-Białej, czy przedstawienie Teatru Polskiego im. Hieronima Konieczki z Bydgoszczy „Krew na kocim gardle” Rainera Wernera Fassbindera, w reżyserii Anji Sušy.
Nie będzie jednak zapowiadanych wcześniej spektakli: „Orestes” Eurypidesa, w reżyserii Michała Zadary, zrealizowany przez niezależny teatr Centrala w Warszawie, i „Czekając na Godota” Samuela Becketta, w reżyserii Michała Borczucha, przygotowany przez Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi.
Jak poinformowała dyrektor programowa Festiwalu Joanna Puzyna-Chojka Michał Zadara, reżyser „Orestesa” argumentował odwołanie rzeszowskiego pokazu problemami zdrowotnymi jednego z aktorów, a także intensywnością pracy, swojej i aktorki Barbary Wysockiej, nad nową premierą w Teatrze Narodowym w Warszawie. Z kolei dyrektor naczelny Teatru im. Jaracza, Wojciech Nowicki zawiesił po łódzkiej premierze wystawianie „Czekając na Godota” Samuela Becketta w reżyserii Michała Borczucha, „uzasadniając tę decyzję naruszeniem przez twórców praw autorskich, poświadczonym jakoby przez interwencję Towarzystwa Beckettowskiego”.
„Używam określenia +jakoby+, ponieważ do tej pory nie otrzymaliśmy jako organizator festiwalu pisemnego potwierdzenia tej decyzji, a wiadomość o odwołaniu rzeszowskiego pokazu spektaklu Michała Borczucha została nam przekazana telefonicznie przez kierownika Działu Reklamy i Promocji łódzkiego teatru” – wyjaśniła Puzyna-Chojka. Podkreśliła jednocześnie, że uważa obie te decyzje „za wyraz braku odpowiedzialności dyrektorów teatrów za podjęte zobowiązania, jak i dobrej woli, by szukać kompromisowego rozwiązania, które uwzględniałoby także interes festiwalu”.
W miejsce odwołanych spektakli rzeszowski teatr zaprosił dwa przedstawienia Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach. Będzie to „Harper” Simona Stephensa w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego oraz „Samotność pól bawełnianych” Bernarda-Marie Koltesa w reżyserii Radosława Rychcika.
„Mamy nadzieję, że oba spektakle, mimo nadzwyczajnego trybu ich pojawienia się w programie rzeszowskiego festiwalu, wpiszą się w jego formułę, a przede wszystkim spełnią oczekiwania naszej publiczności” – zaznaczyła dyr. programowa.
Konkursowe przedstawienia będą oceniane przez jurorów; w tym roku będą to młodzi artyści, ale już z pewnym dorobkiem artystycznym.
Tematem przewodnim tegorocznej edycji Spotkań będzie „Koniec i Początek”.
Tradycyjnie Festiwalowi towarzyszyć będzie kontynuacja dotychczasowego Multimedia Szajna Festiwal; jednak od tego roku impreza będzie pod nową nazwą: multimedia/KONTEKSTY, a jej tematem przewodnim będą „Ślady”.
"Wybierając hasło nawiązujące do twórczości związanego z Rzeszowem Józefa Szajny, który w 1993 roku zrealizował spektakl pod tym tytułem, chcieliśmy sprowokować artystów do poszukiwania nowych form utrwalania poprzez sztukę śladów obecności ludzi, miejsc, przedmiotów” – wyjaśniła dyr. programowa.
W ramach tego nurtu festiwalowego pokazana zostanie m.in. przygotowana na zamówienie instalAkcja „Profil pośmiertny” Kuby Falkowskiego, która podejmuje temat nowej formy „życia po życiu”.
W programie Festiwalu oprócz spektakli znajdą się jeszcze np. warsztaty edukacyjne i pokazy wykorzystujące multimedia, ogólnopolska konferencja naukowa przygotowana we współpracy z Uniwersytetem Rzeszowskim. Odbędą się też czytania performatywne, spotkania z twórcami i panele dyskusyjne.
Podobnie jak w poprzednich edycjach, także i w tym roku wydarzenia festiwalowe odbywać się będą nie tylko w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, który jest organizatorem imprezy, ale też w klubach akademickich Uniwersytetu Rzeszowskiego i Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, w WDK, czy na Uniwersytecie Rzeszowskim.
55. Rzeszowskie Spotkania Teatralne - 3. Festiwal Nowego Teatru potrwają od 18 do 26 listopada i zakończą się galą finałową, podczas której zostanie ogłoszony werdykt jury.