"To jest opowieść o Franciszku Biberkopfie - byłym robotniku przemysłu cementowego w Berlinie. Właśnie zwolniono go z więzienia, gdzie siedział z powodu dawniejszych wydarzeń. I oto znów stoi na berlińskiej ulicy i chce być porządny. Z początku mu się to nawet udaje. Potem jednak wikła się w prawdziwą walkę z czymś co przychodzi z zewnątrz, z czymś nieobliczalnym, z czymś, co ma wszelkie pozory ślepego losu. Tym samym leży na obu łopatkach, uważa rundę za przegraną i jest już właściwie załatwiony.

Zanim jednak skończy ze sobą, uświadamia sobie w czym tkwi przyczyna zła - w nim samym mianowicie. Teraz widzi to już wyraźnie. To straszne „coś", co było jego życiem, nabiera jakiegoś sensu. Niejednemu przyda się ta opowieść. Tym wszystkim mianowicie, którzy oczekują od życia czegoś więcej niż tylko kromki chleba z masłem".

Adaptacja jednej z najgłośniejszych niemieckich powieści lat 20. Książki porównywanej niekiedy z „Ulissesem” Jamesa Joyce’a. Bo rzeczywiście, „Berlin Alexanderplatz" to utwór niezwykły. Alfredowi Döblinowi udało się stworzyć wyjątkowy portret międzywojennych Niemiec. Portret ten jest przedstawiany z różnych punktów widzenia i tworzony m.in. za pomocą artykułów prasowych, sprawozdań sądowych, piosenek, fantazji czy efektów dźwiękowych i cytatów z innych utworów. Jest też zaskakująco - i niepokojąco - aktualny. W opisywanym przez Döblina Berlinie lat 20. XX wieku, bardzo często odkrywamy nasz świat. I nie zawsze jest to miłe odkrycie.

Zarówno przez treść, jak i dzięki swojej unikalnej formie „Berlin Alexanderplatz” od lat fascynuje twórców teatralnych i filmowych. Na jego podstawie powstał m.in. znakomity serial w reżyserii Rainera Wernera Fassbindera i głośny spektakl w reżyserii Franka Castorfa. Co ciekawe, w Polsce z powieścią Döblina nie zmierzył się jeszcze nikt. Tym bardziej zapraszamy 27 stycznia na 2017 roku na premierę spektaklu reżyserowanego przez nową dyrektor artystyczną STUDIO teatrgalerii, Natalię Korczakowską.

Natalia Korczakowska

Znana i ceniona artystka, autorka adaptacji scenicznych i reżyserka spektakli teatralnych oraz operowych. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze i PWSM w klasie skrzypiec. Studiowała reżyserię w warszawskiej Akademii Teatralnej.

Debiutowała w 2005 roku spektaklem „Pensjonat Madryt” zrealizowanym na zamówienie wydawnictwa "Czarne" w warszawskim M25. Ale jej droga do teatru wiodła także przez muzykę - absolwentka szkoły muzycznej, pisała teksty piosenek m.in. dla Muzykoterapii i Emade, z Bartkiem Porczykiem przygotowała spektakl muzyczny „Smycz”. Była asystentką m.in René Pollescha przy jego „Raggazzo dell’Europa”. Swoje najgłośniejsze przedstawienia realizowała w TR Warszawa („Strefa działań wojennych” M. Bajera, „Solaris. Raport” S. Lema), wałbrzyskim Teatrze Dramatycznym („Nelly” wg „Skrzywdzonych i poniżonych” F. Dostojewskiego, „Dynastia”), wrocławskim Teatrze Współczesnym („Pasażerka” Z. Posmysz), jeleniogórskim Teatrze Norwida („Śmierć człowieka wiewiórki” M. Sikorskiej-Miszczuk, „Elektra. Lekcja anatomii” wg Eurypidesa), szczecińskim Teatrze Współczesnym („Pelikan albo pożegnanie mięsa” na podstawie tekstów A. Strindberga), gdańskim Teatrze Wybrzeże („Przedwiośnie”), warszawskim Teatrze Narodowym („Verklaerte Nacht” M. Bajera, „Natan Mędrzec” G.E. Lessinga), a także w Operze Narodowej (znakomicie przyjęte opery „Halka” we współpracy z Marciem Minkowskim i „Jakob” Lenz W. Rihma).

Natalia Korczakowska jest laureatką m.in. nagrody za reżyserię przedstawienia „Solaris. Raport” na XIII Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Interpretacje czy nagrody za adaptację „Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego na II edycji konkursu Klasyka Żywa.

Wojtek Zrałek-Kossakowski

Artysta pogranicza teatru i muzyki, animator kultury, członek zespołu Krytyki Politycznej. Warszawiak.

Jako dramaturg współpracował m.in. ze Zbigniewem Brzozą, Natalią Korczakowską, Krzysztofem Minkowskim, Katarzyną Raduszyńską. Jest też autorem i reżyserem muzycznych (od)czytań dramatów „Austria” Cecilie Løveid i „Mżawka Górna" Salki Guðmundsdóttir. Zdobywca - razem z Natalią Korczakowską - nagrody w II edycji konkursu Klasyka Żywa za adaptacje „Przedwiośnia" Stefana Żeromskiego w gdańskim Teatrze Wybrzeże. Laureat - wraz ze Zbigniewem Brzozą - Nagrody Teatralnej Marszałka Województwa Pomorskiego za scenariusz i ideę zrealizowanego w gdańskim Teatrze Wybrzeże spektaklu „Sprawa operacyjnego rozpoznania”, nagrody dziennikarzy i Nagrody im. Zygmunta Duczyńskiego dla Indywidualności Artystycznej Festiwalu Kontrapunkt, Nagrody za oryginalny polski tekst dramatyczny lub adaptację na Festiwalu Polskiego Radia i Telewizji „Dwa Teatry” za scenariusz przedstawienia „Obwód głowy” z poznańskiego Teatru Nowego. Oba spektakle znalazły się także w finałach 18. i 21. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Twórca słuchowisk - m.in. z djLenarem (Marcin Lenarczyk) i Marcinem Maseckim.

Uczestniczy w projektach artystycznych, obok teatru związanych głównie z muzyką. Kurator muzyczny Centrum Kultury Nowy Wspaniały Świat w Warszawie, gdzie odpowiadał za cykl koncertów Wolne niedziele. W ramach 7. Berlin Biennale tworzył program MUSICACTION. W RadioJAZZ.FM prowadził poświęconą muzycznej awangardzie audycję „Wolna Polska”. Okazjonalnie DJ (nieregularny kolektyw ZRALEX, z którym występowali m.in. Ray Dickaty, Marcin Masecki, Sean Palmer, Wojtek Sobura, Kamil Szuszkiewicz, Marcin Zabrocki, Piotr Zabrodzki, Hubert Zemler). Jako producent muzyczny współpracował m.in. z Candelarią Saenz Valiente i Marcinem Maseckim.

W 2013 roku zastępca dyrektora artystycznego i współautor programu Festiwalu Łódź Czterech Kultur (dyrektorem artystycznym Festiwalu jest Zbigniew Brzoza). Od roku 2016 dramaturg warszawskiego Teatru Studio.

Także tłumacz i publicysta, poza „Krytyką Polityczną” publikował m.in w „Gazecie Wyborczej", „Glissando” „Kulturze Popularnej”, „Nowej Fantastyce”.

Anna Met

Scenografka. Absolwentka wydziału scenografii na ASP w Warszawie. Stale współpracuje z Natalią Korczakowską, z którą zrealizowała: „Verklarte nacht” oraz „Natana Mędrca” Gottholda Ephraima Lessinga (Teatr Narodowy w Warszawie), „Smycz” (Teatr Polski we Wrocławiu), „Elektrę” (Teatr w Jeleniej Górze) „Nelly” na podstawie „Skrzywdzonych i poniżonych” Fiodora Dostojewskiego oraz „Dynastię. Sclerosis multiplet” (Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu), „Pasażerkę” Zofii Posmysz (Teatr Współczesny we Wrocławiu), „Solaris. Raport” na podstawie „Solaris” Stanisława Lema (Teatr Rozmaitości w Warszawie), „Dziady III” (Teatr Dramatyczny w Białymstoku), „Przedwiośnie” (Teatr Wybrzeże). Współpracowała także z Grażyną Kanią („Nordost” w Teatrze Polskim w Bydgoszczy), Anną Smolar („Bullerbyn” w Teatrze i. Kochanowskiego w Opolu i „Pinokio”w Nowym Teatrze w Warszawie), Wojtkiem Klemmem („Dzienniki Majdanu” w Teatrze Powszechnym w Warszawie) oraz Iwanem Wyrypajewem („Iluzja” w Teatrze Starym i „Ożenek” w Teatrze Studio).

W roku 2011 zadebiutowała jako twórczyni scenografii i kostiumów do opery „Jakob Lenz” Wolfganga Rihmaw Teatrze Wielkim Operze Narodowej, gdzie zrealizowała również scenografię do „Halki” Stanisława Moniuszki w reżyserii Natalii Korczakowskiej.

***

Autor: Alfred Doblin

Adaptacja i reżyseria: Natalia Korczakowska

Przekład: Izabela Czermakowa

Dramaturgia: Wojtek Zrałek-Kossakowski

Kostiumy: Marek Adamski

Scenografia: Anna Met

Muzyka: Marcin Lenarczyk, Bartłomiej Tyciński,

Opracowanie muzyczne: Wojtek Zrałek-Kossakowski

Występują: Marcin Bosak, Stanisław Brudny, Dorota Landowska, Tomasz Nosinski, Anna Paruszyńska, Marcin Pempuś, Bartosz Porczyk, Andrzej Szeremeta, Katarzyna Warnke, Robert Wasiewicz, Ewelina Żak, Halina Rasiakówka (gościnnie), Tomasz Wygoda (gościnnie), Krzysztof Zarzecki.

Berlin Alexanderplatz | Teatr Studio | Premiera 27 stycznia 2017 r. o godz. 19.00 | Kolejne spektakle: 28, 29, 31 stycznia oraz 1 i 2 lutego godzina 19.00