Podczas spotkania zespołu eksperckiego ds. teatru rozmawialiśmy o tym, że wytyczne MKiDN mają charakter zaleceń, a nie aktów prawnych. Dlatego instytucje i organizacje kultury mogą z nich korzystać w celu usprawnienia swojej działalności, ale nie muszą - powiedziała PAP na temat udostępniania teatrów widzom od 6 czerwca dyrektorka TR Warszawa Natalia Dzieduszycka.

Polska Agencja Prasowa: Zakończyło się pierwsze posiedzenie zespołu eksperckiego ds. teatru, zawiązanego przy Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w związku z sytuacją podmiotów prowadzących działalność teatralną, ich pracowników oraz współpracowników w czasie pandemii. Co jest głównym celem prac tego ponad 20-osobowego zespołu praktyków i menadżerów teatralnych?

Natalia Dzieduszycka: Głównym celem naszych prac jest przygotowanie rekomendacji dla artystów, dyrektorów teatrów i organizatorów życia teatralnego w Polsce, także dla Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Będą to rekomendacje w bardzo różnych obszarach - prawne, ale także organizacyjne, które MKiDN będzie mogło wykorzystać do tego, by przygotować bardziej szczegółowe zalecenia dla instytucji artystycznych; rekomendacje dotyczące zarówno obecnej sytuacji pandemicznej jak i komunikatu ministra kultury o możliwości otwarcia instytucji artystycznych dla publiczności.

Istnieje bardzo dużo tematów, które pandemia koronawirusa uwypukliła i które wymagają przepracowania, np. kwestie dotyczące statusu twórcy, artysty, praw autorskich, działalności artystycznej w przestrzeni online, a także zagadnienia finansowo-podatkowe, mechanizmy pomocowe dla instytucji i organizacji kultury. Dlatego zespół ten będzie pracował do końca przyszłego sezonu.

PAP: Czytałem, że wśród państwa zadań znajduje się także przygotowanie rekomendacji dla MKiDN związanych z programami i konkursami pomocowymi. Czy możecie w tej sferze odegrać istotną rolę?

N.D.: Taki wątek także dziś się pojawił, choć mam poczucie podczas pierwszego spotkania w tak licznym gronie siłą rzeczy trochę się zgubił w gąszczu innych problemów i tematów. Dlatego też w trakcie dzisiejszego spotkania ustaliliśmy, że prace zespołu podzielimy na obszary tematyczne tzw. "podstoliki", dzięki czemu nasza praca ma szansę efektywnie przysłużyć się wypracowaniu katalogu dobrych praktyk dla środowiska teatralnego w Polsce.

Jednym z ważnych tematów był m.in. wątek dotyczący dotacji i konkursów. Przedstawicielka MKiDN, dyrektorka Departamentu Narodowych Instytucji Kultury Agnieszka Komar-Morawska zapowiedziała, że pojawi się wsparcie dla instytucji kultury po zakończeniu pandemii w zakresie wynagrodzeń pracowników. To zapowiedź, nie znamy jeszcze szczegółów, czekamy na kolejne informacje.

PAP: A co było głównym tematem obrad zespołu?

N.D.: W gronie eksperckim przedstawiliśmy główne problemy, przez które obecnie przechodzą reprezentowane przez nas instytucje, organizacje, środowiska. Bardzo się cieszę, że zostałam zaproszona do prac tego zespołu, bo jestem właściwie jedyną reprezentantką samorządowych instytucji kultury z Warszawy. Niezwykle ważne jest, byśmy wspólnie diagnozowali wyzwania i problemy, z którymi mierzą się zarówno instytucje ministerialne, samorządowe, teatry prywatne i niezależne z całego kraju, jak i twórcy i artyści nie związani na stałe z żadną instytucją czy organizacją.

Poruszonych dziś wątków było naprawdę dużo. Przede wszystkim rozmawialiśmy o kwestiach finansowych, wsparciu instytucji i organizacji kultury oraz wsparciu dla artystów i twórców. Rozmawialiśmy także o tym, że wytyczne MKiDN mają charakter zaleceń, a nie aktów prawnych. Dlatego instytucje i organizacji kultury mogą z nich korzystać w celu usprawnienia swojej działalności, ale nie muszą.

PAP: Jaki jest harmonogram prac zespołu? Kiedy odbędzie się jego kolejne spotkanie?

N.D.: Kolejne wewnętrzne spotkanie robocze naszego zespołu odbędzie się za dwa tygodnie. Spotkanie zewnętrzne, czyli dostępne dla szerszej grupy uczestników i ekspertów, zaplanowano na połowę września.

PAP: Jako dyrektorka TR Warszawa ma pani już wizję tego, jak wyglądać będzie działalność teatru po 6 czerwca? Czy państwo się otwieracie, czy nie, bo, oczywiście, jesteście stale obecni w internecie.

N.D.: Przez ostatnie trzy miesiące zapraszaliśmy naszą publiczność, aby została w domach, nie wychodząc z teatru. Od 21 marca spotkaliśmy się online na cotygodniowych transmisjach spektakli, rozmowach i warsztatach. Mam poczucie, że wspólnie przeszliśmy przez ten trudny czas izolacji. Program sobotnich specjalnych pokazów rejestracji spektakli TR Warszawa, spotkań i warsztatów online będziemy kontynuować do końca czerwca.

Zanim zaprosimy publiczność na pierwsze spektakle na naszych scenach, chcemy spotkać się w otwartej przestrzeni. Tak się złożyło, że obok otwarcia kin i teatrów w IV etapie znoszenia obostrzeń w związku z epidemią koronawirusa, ogłoszona została możliwość organizacji wesel. Symbolicznym wyjściem z zamknięcia będą zaplanowane przez zespół TR Warszawa na początek wakacji "Weselne zapowiedzi" - prolog wrześniowego "Wesela na Bródnie" - plenerowego wydarzenia artystycznego Pawła Althamera i Agnieszki Olsten, inspirowanego "Weselem" Stanisława Wyspiańskiego.

Ze spektaklami granymi w TR Warszawa/Marszałkowska 8 i TR Warszawa/ATM Studio wrócimy od września. Program na jesień zaplanowaliśmy bardzo intensywnie, aby zrekompensował naszej publiczności te prawie cztery miesiące braku możliwości fizycznego przyjścia do teatru.

Czekamy na jak najszybsze spotkanie z publicznością. Jesteśmy mocno zdeterminowani, aby szybko wrócić do działalności scenicznej. Mamy świadomość, że musi się to odbyć w sposób bardzo odpowiedzialny dla ludzi i dla instytucji oraz przede wszystkim dla wszystkich bezpieczny.

Rozmawiał Grzegorz Janikowski (PAP)