Tegoroczne Misteria Paschalia w całości poświęcone są dawnej muzyce włoskiej. Koncert inauguracyjny w zabytkowych wnętrzach kościoła św. Katarzyny Aleksandryjskiej poprowadzi dyrektor-rezydent tegorocznego festiwalu Antonio Florio, założyciel i szef artystyczny specjalizującej się w muzyce dawnej włoskiego południa Cappelli Neapolitany. Dyrygował będzie on swoim zespołem oraz Chórem Polskiego Radia.
Jak powiedziała Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego, które organizuje festiwal, przyszedł czas - po muzyce francuskiej i brytyjskiej - na prezentację dorobku kompozytorów włoskich. "Chyba trudno sobie wyobrazić lepszy krąg kulturowy, jeśli idzie o dawną muzykę okresu Wielkiego Tygodnia i Wielkanocy" - oceniła.
Antonio Florio podkreślił, że krakowski festiwal stał się jedną z najważniejszych imprez muzycznych na świecie, poświęconych w całości dawnej muzyce sakralnej. "Pracując nad programem staraliśmy się wyciągnąć syntezę, esencję włoskiej muzyki dawnej, bo Włochy nigdy nie były jednorodne – to wiele ośrodków, wiele szkół" - mówił.
Wspólnym akcentem wszystkich koncertów – zaznaczył dyrygent – jest to, że każdy będzie zawierał jakiś polski element.
W programie festiwalu zaplanowanego na okres między 15 a 22 kwietnia znalazło się 10 koncertów, niektóre pokaże francuska telewizja muzyczna Mezzo.
Koncerty zgrupowane zostały w dwa pasma: "Vanita" i "Sensibilita". Zabrzmią one w kościołach św. Katarzyny Aleksandryjskiej i Świętego Krzyża, oraz w Centrum Kongresowym ICE Kraków i Kopalni Soli w Wieliczce. Zaplanowano także część edukacyjną, która przybliży włoskie tradycje i dziedzictwo kulturowe - przede wszystkim muzykę dawnych wieków, oraz jej szeroką cyrkulację w Europie, ze szczególnym naciskiem na jej recepcję w Polsce.
Antonio Florio poinformował, że podczas ośmiu festiwalowych dni wybitni włoscy i polscy artyści zagrają dzieła z Neapolu, Rzymu, Wenecji, Mediolanu, Ferrary i Modeny.
Osią głównego cyklu koncertów Festiwalu Misteria Paschalia - zatytułowanego "Vanita" - będą różne ujęcia Męki Chrystusowej. Na inaugurację festiwalu w poniedziałek 15 kwietnia w kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej Antonio Florio poprowadzi swój zespół Cappella Neapolitana oraz Chór Polskiego Radia w "Passio Domini Nostri Jesu Christi Secundum Johannem" Neapolitańczyka Gaetana Veneziana. Dzień później w tym samym miejscu wybór kompozycji opartych o tekst Pietra Metastasia "La Passione di Gesu Cristo Signor Nostro" zaprezentują Orkiestra Historyczna i kontratenor Filippo Mineccia.
Bezpośrednio do Pasji odwołuje się także sobotni program "Lu Cuntu de la Passiuni" złożony z pochodzących z południa Włoch pieśni leżących na styku muzyki tradycyjnej i klasycznej. Wykonane zostaną one w niezwykłej scenerii podziemnej kaplicy św. Kingi wielickiej kopalni przez tenora Pino De Vittorio z towarzyszeniem zespołu Laboratorio'600, który poprowadzi lutnista Franco Pavan.
Rozważania nad Męką prowadzić będą także: Capella Cracoviensis, która na Wielką Środę przygotowała w kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej program prezentujący ścisłe związki artystyczne i stylistyczne łączące kompozytorów polskich i włoskich na przełomie XVI i XVII wieku.
Kompozycje Antonia Vivaldiego, Leonarda Lea i Antonia Maria Bononciniego przedstawi w Wielki Czwartek w Sali Teatralnej ICE Kraków Rinaldo Alessandrini, który pokieruje zespołami Concerto Italiano i Cracow Singers. Na Wielki Piątek zaplanowano w tym samym gmachu premierowe wykonanie dzieł Antonia Noli przez Cappella Neapolitana i Antonio Florio.
Festiwal zwieńczy koncert w poniedziałek Wielkanocny zatytułowany "Festa Napoletana" z ariami i duetami z kantat i oper buffa. Na scenie Centrum Kongresowego ICE Kraków staną: sopranistka Roberta Invernizzi i tenor Pino De Vittorio. Solistom towarzyszyć będzie Cappella Neapolitana, pod dyrekcją dyrektora-rezydenta.
Drugie pasmo "Sensibilita" to cykl trzech późnowieczornych koncertów, które odbędą się w kościele Świętego Krzyża. Zespół Micrologus przedstawi program wypełniony średniowiecznymi laudami (Wielki Poniedziałek); połączone zespoły wokalny Voces Suaves i instrumentalistów z Concerto Scirocco zaprezentują "Pasję według św. Marka" Giachesa de Werta (Wielka Środa), a instrumentalne trio I Bassifondi zagra "Alfabeto falso" ("fałszywy alfabet"), czyli serię tańców z wydanego na początku XVII wieku traktatu z tabulaturami gitarowymi Girolama Montesarda (Wielki Wtorek).