"Dzisiejszy pokaz dzieł Pabla Picassa to wyjątkowa okazja do poznania dzieł artysty niedostępnych na co dzień dla zwiedzających. Właściwie jest to wybór jego prac, ponieważ prezentujemy zaledwie połowę, tego, co posiadamy. W zasobach muzeum znajduje się bowiem 70 dzieł tego wielkiego hiszpańskiego twórcy" - powiedział PAP prof. Jerzy Miziołek, dyr. Muzeum Narodowego w Warszawie.
Jak zaznaczył prof. Miziołek pokaz prac Pabla Picassa inauguruje cykl prezentacji zasobów muzealnych Skarby Muzeum Narodowego w Warszawie. "Zbiory Muzeum Narodowego w Warszawie liczą przeszło 890 tys. obiektów, z których eksponowanych jest niespełna 1 procent. Reszta znajduje się w magazynach - mówił dyr. Miziołek. "Robimy obecnie próbę odniesienia się do naszych niezwykłych zbiorów poprzez pokazy, które mają zachęcić publiczność do przychodzenia do muzeum. Oto jest przykład naszej wizji: tworzenie wizerunku muzeum bogatego w zbiory, które, naturalnie, potrzebuje nowych przestrzeni do pokazywania swoich cennych kolekcji" - dodał.
Na potrzeby pokazu wybrano 10 ceramicznych talerzy z wizerunkami twarzy i przedstawieniami martwej natury. Są wśród nich m.in. "Gołąb" - półmisek fajansowy, malowany podszkliwnie z 1948 r. i "Twarz turkusowa" - półmisek fajansowy, ryty, malowany podszkliwnie z 1948 r. Wszystkie istnieją tylko w pojedynczych egzemplarzach, powstały we wczesnym okresie zainteresowania Picassa ceramiką. Późniejsze prace były zazwyczaj produkowane w seriach od 25 do nawet 500 identycznych egzemplarzy. 20 swoich słynnych ceramicznych prac Picasso przekazał w 1948 r. ówczesnemu dyr. MNW prof. Stanisławowi Lorentzowi podczas wizyty w Muzeum Narodowym w Warszawie.
Prezentowane są również grafiki Picassa z kolekcji MNW, w większości litografie, w tym 14 prac z cyklu: "Kobieta w fotelu" (1948–1949). "Jego bohaterką jest Francoise Gilot, ówczesna towarzyszka życia artysty, sportretowana m.in. w przywiezionym z Polski zakopiańskim kożuszku. Po powrocie do Francji Picasso, zafascynowany polskim folklorem, wykonał szereg grafik przedstawiających swoją partnerkę – Francoise Gilot właśnie w tym kożuszku. Swoje obrazy zatytułował +Kobieta w polskim okryciu+" - powiedziała Anna Manicka, która wraz z Tomaszem Jeziorowskim jest kuratorką pokazu.
Wśród prezentowanych litografii są także martwe natury, m.in. grafika przedstawiająca dzban i owoce, najprawdopodobniej narysowana palcem na kamieniu litograficznym. Można zobaczyć też dwa barwne linoryty z 1962 r., własnoręcznie odbite przez artystę: "Popiersie kobiety w kapeluszu" (portret drugiej żony Picassa, Jacqueline Roque) i "Śniadanie na trawie" inspirowane obrazem Maneta. Eksponaty te są darem Henry’ego Kahnweilera, przyjaciela Picassa i kolekcjonera jego dzieł.
Pokazany zostanie także rysunek "Dziewczyna polska" z 1948 r., przedstawiający młodą kobietę w chuście, jedyny rysunek Picassa w zbiorach MNW.
Pokaz został zaaranżowany w dwóch muzealnych salach, których ściany zdobią murale autorstwa młodego artysty z ASP Ireneusza Rolewskiego, wśród nich jest "Bitwa pod Grunwaldem" inspirowana - jak określił dyr. Miziołek - językiem Picassa.
Pablo Picasso, który od 1945 r. był członkiem Francuskiej Partii Komunistycznej, został zaproszony jako gość specjalny na Pierwszy Światowy Kongres Intelektualistów w Obronie Pokoju, który odbywał się we Wrocławiu pod koniec lata w 1948 r. Malarz planował trzydniową wizytę w Polsce, a spędził tu prawie dwa tygodnie. Przypuszczano, że powodem opóźniającym powrót do Francji był jego paniczny strach przed lataniem. Warto wspomnieć, że Picasso wówczas pierwszy raz w życiu leciał samolotem. Na tę okazję polski rząd zorganizował dla niego prywatny samolot, pomalowany na zielono, a był nim radziecki Li-2. W podróży do Polski towarzyszył mu znany francuski pisarz i poeta – Paul Eluard.
Pokaz "Pablo Picasso. Skarby Muzeum narodowego w Warszawie" odbywa się pod patronatem honorowym Ambasady Królestwa Hiszpanii w Polsce.