Zwiedzający wystawę zobaczą 23 dzieła brytyjskiego artysty Henry'ego Moore'a (1898-1986). Pięć monumentalnych rzeźb umieszczono w rozległym parku otaczającym Centrum Rzeźby Polskiej. "Organiczna, opływowa forma dzieł usytuowanych w krajobrazie jest niewątpliwie rozpoznawalnym znakiem artysty i symbolem niezwykłej umiejętności łączenia sztuki z naturą" - podkreśliła kuratorka wystawy Eulalia Domanowska.
Na wystawie w Orońsku, po raz pierwszy w Polsce, pokazane zostaną monumentalne rzeźby: Oval with Points oraz Knife Edge Two Pieces.
Ekspozycja obejmuje zarówno rzeźby figuralne: typowe dla Moore'a postacie odpoczywające, rzeźbę animalistyczną, jak i bardziej abstrakcyjne, jak np. Sheep.
Część mniejszych prac pokazywanych jest w orońskim Muzeum Rzeźby Współczesnej i w Galerii "Oranżeria". Znalazły się tam także fotografie pracowni Henry'ego Moore'a i film opowiadający o jego twórczości.
Prezentacji dzieł wybitnego angielskiego rzeźbiarza towarzyszą przykłady prac polskich rzeźbiarzy XX w., którzy inspirowali się jego sztuką. Są to rzeźby Jerzego Jarnuszkiewicza, Aliny Szapocznikow, Magdaleny Więcek, Aliny Ślesińskiej, Tadeusza Łodziany, Barbary Zbrożyny, a także Henryka Wicińskiego, Anny Dębskiej, Adama Prockiego, Marii Pinińskiej-Bereś i Ludmiły Stehnovej.
W ocenie kuratorki wystawy Henry Moore jest, wraz z inną brytyjską artystką Barbarą Hepworth (1903-1975), autorem potęgi angielskiej rzeźby ostatniego stulecia. "Jego nazwisko wymienia się nie tylko obok twórców dwudziestowiecznych, Jeana Arpa czy Ossipa Zadkine'a, ale sytuuje się go w grupie największych rzeźbiarzy wszech czasów, obok Michała Anioła czy Donatella" - zaznaczyła Domanowska.
Kuratorka podkreśliła, że Henry Moore już w latach 30. XX w. był jedną z najważniejszych postaci w sztuce angielskiej, a w następnej dekadzie także światowej. Głównym tematem jego twórczości była postać ludzka lub grupa, traktowana monumentalnie i w syntetycznej formie. Przez 60 lat pracy twórczej powtarzał szczególnie dwa tematy: postać leżącą i matkę z dzieckiem. Inspirował się sztuką pierwotną, starożytną, a także renesansową (zwłaszcza twórczością Donatella i Michała Anioła) oraz współczesnych mu artystów i nowych kierunków sztuki modernistycznej. Ważnym źródłem natchnienia była dla niego także natura. Swoje prace wykonywał w drewnie, brązie i marmurze.
W czasie wojny, artysta wykonał serię "Rysunków ze schronów", przedstawiających ludzi chroniących się przed nalotami w tunelach londyńskiego metra. Po wojnie tworzył głównie rzeźby w brązie, a jego twórczość była ogniwem pośrednim między figuracją i abstrakcją.
Ostatni raz duży pokaz prac Moore'a w Polsce odbył się w 1995 r. w Warszawie i Krakowie. Wcześniej dzieła angielskiego twórcy były prezentowane na wystawie w warszawskiej Zachęcie. W 1959 r. ekspozycja podróżowała wówczas także do innych polskich miast.
Wystawa "Moc natury. Henry Moore w Polsce" w Centrum Rzeźby Polskiej odbywa się pod honorowym patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Piotra Glińskiego.
Ekspozycji towarzyszyć będzie organizowana jesienią w październiku konferencja "Rzeźba dzisiaj", poświęcona sztuce w krajobrazie i parkom rzeźby. Patronat nad konferencja objęła Ambasada Wielkiej Brytanii w Warszawie oraz Sekcja Polska Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyki Artystycznej AICA.
Wystawa w Orońsku czynna będzie do 9 września. Następnie pokaz prac brytyjskiego artysty planowany jest w Muzeum Narodowym we Wrocławiu od 29 września 2018 do 23 stycznia 2019 r., i w Muzeum Narodowym w Krakowie, od 21 lutego do końca czerwca 2019 r.