Książka to nie taki sam produkt jak kosmetyki czy artykuły spożywcze, a mała, niesieciowa księgarnia jest nie tylko punktem sprzedaży książek, ale centrum kultury, prowadzonym często przez ludzi z pasją, którzy potrafią doradzić w wyborze lektury.

- W każdej księgarni szukam ręki księgarza lub księgarki, która wybiera najważniejsze, najciekawsze książki, niekoniecznie muszą to być najnowsze pozycje. - mówi Justyna Sobolewska, dziennikarka pisząca o książkach i recenzentka literacka - Najbardziej mnie urzeka to, że księgarze to ludzie z entuzjazmem, którzy chcą animować życie wokół książek. – dodaje.

Książka to nie taki sam produkt jak kosmetyki czy artykuły spożywcze, a mała, niesieciowa księgarnia jest nie tylko punktem sprzedaży książek, ale centrum kultury, prowadzonym często przez ludzi z pasją, którzy potrafią doradzić w wyborze lektury. Z myślą o takich księgarniach rusza strona WiedzaKsięgarza.pl, portal merytorycznego wsparcia, rodzaj cyfrowego poradnika online, a zarazem platforma wymiany dobrych praktyk między księgarzami.

Sytuacja małych księgarni z każdym dniem jest coraz trudniejsza. W Polsce działa ok. 150 niezależnych, autorskich księgarni. Liczba księgarń systematycznie zmniejsza się, przede wszystkim z powodów ekonomicznych. Oprócz ogólnej tendencji spadku zainteresowania książką, decydujący wpływ mają zbyt wysokie czynsze, silna konkurencja dużych podmiotów detalicznych (sieci księgarskie, sieci marketów i supermarketów), a także „wojny cenowe” wywołane przez największych graczy na rynku. – czytamy w raporcie „Polski rynek książki 2015”, opracowanym przez Piotra Dobrołęckiego z Biblioteki Analiz.

Celem projektu jest poszerzenie wiedzy księgarzy poprzez porady, szkolenia i warsztaty online. Cyfrowy poradnik udostępnia poradniki tematyczne z zakresu m.in. promocji, zdobywania funduszy, animacji kulturowej, rynku książki, prawa i edukacji. To także sieć kontaktów, która zrzesza małe księgarnie i jest przestrzenią do wymiany dobrych praktyk stosowanych w branży księgarskiej (do „bazy dobrych praktyk” zgłosiło się już około 100 księgarni). We współpracy z ekspertami cyfrowy poradnik dostarcza internetowe know-how wspierające księgarzy w promocji czytelnictwa i trudnej konkurencji na rynku zdominowanym przez wielkie sieci księgarskie.

Jak Legalna Kultura wspiera księgarnie:

• Tworzenie wirtualnych poradników we współpracy z ekspertami pisarzami, wydawcami i bloggerami książkowymi
• Wymiana dobrych praktyk i doświadczeń znanych na rynku księgarskim
• Tworzenie sieci kontaktów dla małych księgarni
• Dostarczanie know-how z zakresu promocji czytelnictwa i rynku książki w Internecie (prawo w księgarni, media społecznościowe) oraz w lokalnych społecznościach (animacja kultury),
• Promocja małych, lokalnych księgarni z całej Polski,
• Przygotowanie gotowych rozwiązań edukacyjnych (scenariusze lekcji szkolnych w księgarniach).




Fundacja Legalna Kultura prowadzi społeczną kampanię edukacyjną promującą korzystanie z legalnych źródeł kultury oraz postawę świadomego uczestnictwa w kulturze. W tym czasie Fundacja prowadziła pięć projektów, m.in. Otwarte Drzwi do Kultury, Kultura Na Widoku czy W czerni kina. Dzięki współpracy z ambasadorami i partnerami nasza kampania dotarła do setek tysięcy czytelników, widzów i słuchaczy. Sercem działalności jest strona www.legalnakultura.pl, na której działa jedyna w Polsce Baza Legalnych Źródeł Kultury. Jesteśmy przekonani, że książka – mimo rozwoju mediów cyfrowych – nadal pozostaje najważniejszym elementem kultury, a dobrze prowadzona księgarnia – najlepszym miejscem dla czytelników szukających lektury z legalnego źródła – mówi Kinga jakubowska, prezes Fundacji.