W nowym sezonie 2019/20 Narodowy Stary Teatr w Krakowie zamierza postawić na młode talenty reżyserskie. Postanowiliśmy skorzystać z dobrych tradycji tego teatru i dopuścić do głosu młodych - powiedziała aktorka i rektor AST Dorota Segda.

Prawdopodobnie 10 premier znajdzie się w repertuarze nowego sezonu sceny narodowej w Krakowie.

„Postanowiliśmy skorzystać z dobrych tradycji tego teatru i dopuścić do głosu młodych” – powiedziała na konferencji prasowej w środę Dorota Segda, aktorka Starego Teatru i rektor Akademii Sztuk Teatralnych (AST) w Krakowie. Podkreśliła, że wśród najbliższych premier na krakowskiej scenie narodowej będą spektakle studentów – autorów najlepszych prac w konkursie na projekty teatralne o tematyce niepodległości, ogłoszonym z okazji stulecia wolnej Polski.

„Mamy za sobą 2018 r. i o niepodległości Polski dużo się mówiło. Organizując konkurs chcieliśmy zobaczyć jak najmłodsi postrzegają niepodległość Polski, ale i swoją niepodległość artystyczną w kontekście wolności artystycznej” – powiedziała Segda. Dodała, że zdaniem aktorów Starego Teatru, prace młodych reżyserów zachęcą do odwiedzania teatru młodą publiczność.

Premiery czterech najlepszych tytułów spektakli studenckich zaplanowano na 27 września – widzowie obejrzą „Czartoryską. Artefakty” w reż. i według scenariusza Miry Mańki oraz przedstawienie „Słowacki umiera” w reż. Radosława Stępnia i według dramaturgii Konrada Hetela. 11 października odbędą się pokazy: „Niech żyje Polska / Sztuka prawicowa” w reż. i według scenariusza Radosława Maciąga; oraz „Aktualny stan świata” według scenariusza i w reż. Karola Klugowskiego. Spektakle powstały na podstawie polskiej literatury, żaden z nich nie jest dłuższy niż godzina.

„To piękna młodzieżowa anarchiczna niewiadoma. Zapraszamy młodych reżyserów po to, żeby pokazali nam coś, o czym nie wiemy, żeby opowiedzieli to językiem, którego nie znamy, by ich interpretacje były odległe od naszych tropów myślowych” – mówił Radosław Krzyżowski, przewodniczący Rady Artystycznej w Teatrze.

Poza pracami konkursowymi na 5 i 6 października zaplanowano premierę „Nadchodzi chłopiec” wg powieści Han Kang, scenariusza Marcina Werzchowskiego i Daniela Sołtysińskiego. Spektakl wyreżyserował Marcin Wierzchowski.

Tytuły premierowych przedstawień w 2020 r. to: „Chaos pierwszego poziomu” w reż. Mateusza Pakuły, „Kobieta Schroedingera” Aleksandry Zielińskiej w reż. Małgorzaty Wdowik; „Tonąca dziewczyna” (tytuł roboczy), scenariusz na podstawie utworów Tadeusza Różewicza i Heinera Muellera w reż. Karola Klugowskiego; „Kochana Wisełko, najdroższy Zbyszku” na motywach korespondencji Wisławy Szymborskiej i Zbigniewa Herberta, w reż. Mikołaja Grabowskiego. Na czerwiec 2020 planowana jest na dużej scenie premiera spektaklu Moniki Strzępki – tytuł w trakcie ustalania.

W kwietniu na scenie kameralnej rozpocznie próby Agnieszka Glińska – tytuł w trakcie ustalania, premiera spektaklu nastąpi w jesieni przyszłego roku. Również w jesieni przyszłego roku odbędzie się premiera „Aktorów prowincjonalnych” na motywach scenariusza filmu Agnieszki Holland, w reż. Michała Borczucha.