Ścisły proces organizacji trwa nieco ponad dwa lata. Ponad rok przed konkursem sprzedawane są bilety, musi być więc już znany harmonogram. Trzeba zaplanować detale, również techniczne. Przygotować miejsce, przemyśleć ustawienie sali.
Dyrektor podkreśla, że w momencie pandemii proces organizacyjny komplikuje się wielokrotnie. Jedną z zasad nadrzędnych jest planowanie z bardzo dużym wyprzedzeniem. – Jako organizatorzy musimy przyjąć kilka możliwych scenariuszy dla każdego z elementów konkursu, które są przecież rozłożone w czasie – mówi. Sam konkurs trwa około roku, od momentu zgłoszeń uczestników, poprzez selekcje, eliminacje, po przesłuchania konkursowe w październiku. W organizację wydarzenia zaangażowanych jest w sumie kilkaset osób. – W samym naszym instytucie mamy kilka zespołów odpowiedzialnych za różne strefy organizacyjne. Inny zespół odpowiada za opiekę nad artystami, inny za promocje, jeszcze inny za kwestie organizacyjno-techniczne – informuje Szklener. I dodaje, że Narodowy Instytut Fryderyka Chopina wspierają w pracach przygotowawczych również inne instytucje. Tegoroczna edycja jest wyjątkowa, odbywa się po sześciu latach. – Tradycyjny pięcioletni cykl Konkursu Chopinowskiego zaburzyły dotąd tylko najtragiczniejsze wydarzenia w naszej historii: lata II wojny światowej i pierwsze lata tuż po niej. Znamienne jest, że po kilkudziesięciu latach kolejne przesunięcie daty konkursu wymusiła globalna pandemia. Mam przekonanie, że XVIII Konkurs Chopinowski będzie czymś więcej niż wspaniałym wydarzeniem artystycznym, skupiającym uwagę świata na muzycznym dziedzictwie Chopina i na Polsce. To będzie też symbol powracającej po pandemii stabilizacji, nadziei i radości życia – powiedziała dr hab. Beata Kozłowska-Chyła, prezes PZU, który jest partnerem Konkursu.
– Musimy pamiętać, że każde wykonanie artystyczne to rodzaj dialogu. Nie może być zawieszone w próżni. Nawet jeśli nie ma fizycznie osób, które słuchają, wykonawca sam jest swoim odbiorcą. To jednak bardzo niekomfortowa sytuacja, ograniczająca w zakresie emocjonalnym – przekonuje Szklener. – Gdy artysta wychodzi na scenę, pojawia się rodzaj komunikacji pozawerbalnej, która wzbogaca wykonanie i powoduje, że jest on niesiony trochę jak na fali dopingu, tak istotnej w trakcie wydarzeń sportowych. Dialog ma charakter twórczy – dodaje.
Reklama
MECENASEM XVIII KONKURSU CHOPINOWSKIEGO JEST PKN ORLEN | PARTNEREM XVIII KONKURSU CHOPINOWSKIEGO JEST PZU
Materiały poświęcone XVIII edycji Konkursu Chopinowskiego są publikowane co tydzień w wydaniach magazynowych Dziennika Gazety Prawnej. Zapraszamy również do odwiedzenia serwisu www.gazetaprawna.pl/Chopin2021, w którym znajdą się wszystkie odcinki cyklu o Konkursie Chopinowskim.