Możliwość zgłaszania online koncertów, ma - jak przekonywali na czwartkowej konferencji prasowej przedstawiciele ZAiKS - zminimalizować odsetek niezgłaszanych przedstawicielowi imprez. Pozwoli to zmniejszyć straty wynikające z braku wpływów za używanie utworów wykorzystanych podczas koncertów. Od tej pory muzycy za pomocą kilku kliknięć będą mogli powiadomić reprezentujące ich Stowarzyszenie o miejscu, terminie oraz o wykonawcy koncertu. Następnie ZAiKS skontaktuje się z organizatorem wydarzenia, dzięki czemu utworzy autorów i ich kompozytorzy będą mogli otrzymać wpłaty z tytułu używania ich utworów.
Drugim nowym narzędziem będzie możliwość rejestracji od 1 lipca utworów online. Zniesiony został tym samym obowiązek dosyłania lub donoszenia przez muzyków do biura Stowarzyszenia "fortepianówek", czyli nut każdego utworu. Teraz wystarczy, że twórcy zarejestrują swoje utwory w formie pliku audio, słów piosenki jako pliku pdf, układu choreograficznego w formie pliku audio-wideo.
Jak podkreślił wiceprzewodniczący Zarządu Stowarzyszenia Autorów ZAiKS Marek Hojda, nowe usługi to dowód, że ZAiKS idzie "z duchem czasu". Dzięki temu, jak podkreślił, znacząco zostanie ułatwiona praca artystów współpracujących z ZAiKS-em.
Na konferencji przedstawiono także sprawozdanie finansowe ZAiKS za 2015 rok. Wynika z niego m.in., że liczba utworów bezpośrednio powierzonych ZAiKS-owi przez twórców w 2015 r. wyniosła ponad 417 tys. przy 393 tys. rok wcześniej. Rocznie - jak podano w dokumencie - do ZAiKS-u zgłaszanych jest średnio 27 tys. nowych utworów.
W 2015 r. ZAiKS zainkasował ponad 320 mln zł, z czego najwięcej za nadania radiowe i telewizyjne (ok. 128 mln zł), publiczne wykonania i odtwarzania - m.in. muzyka w tle, muzyka wykonywana na żywo, korzystanie z utworów ZAiKS-u w restauracjach - (ok. 87 mln zł) oraz reemisje - np. na platformach cyfrowych i w telewizjach kablowych - (ok. 50 mln zł). Wysokie dochody ZAiKS uzyskał też z tytułu fonografii i wideografii, wystawień scenicznych i wyświetleń w kinach. Ok. 4,5 miliona uzyskał ZAiKS z tytułu użycia licencjonowanych w internecie.
"W dzisiejszych czasach dostęp do kultury jest bardzo ułatwiony. Możemy z niej korzystać nawet przy użyciu smartfonu czy tabletu. W dodatku dzieł sztuki wokół nas jest coraz więcej. Naturalną rzeczą byłoby, gdyby to znajdowało odzwierciedlenie w zarobkach twórców" - skomentował to Hojda.
"Widzimy jednak, że tej korelacji nie ma. Warto zadać sobie pytanie, kto wobec tego na tym wszystkim zarabia. Z dochodów ZAiKS-u wynika, że nie twórcy. Jednocześnie wiemy, że firmy technologiczne, które używają utworów jak np. Apple, Google czy Samsung to są jedne z najbardziej wartościowych spółek notowanych na rynku. One mają jakąś korzyść z tych utworów, a my artyści przez ich skuteczne lobbowanie - już nie" - mówił.
Jak zaznaczyli organizatorzy konferencji, ZAiKS nadal dba o prawa artystów, których wykorzystywane są w internecie. Pomimo że "to jeszcze relatywnie niewielkie źródło dochodów dla twórców" przedstawiciele artystów są świadomi, jak ważną gałęzią dystrybucji staje się internet. "Na bieżąco podpisujemy umowy ze wszystkimi serwisami oferującymi treści w sieci" - podkreślili.
W obecnej chwili, jak podano, ZAiKS ma podpisane umowy m.in. z serwisami Spotify, YouTube, TVP.PL VOD, muzodajnia.pl i Google Play.
Z przeznaczonych dla twórców pieniędzy w zeszłym roku potrącono ponad 67,5 mln. Prócz zainkasowanych 320 mln pośród twórcami rozdzielono ich ponad 90 mln więcej. Były to, jak tłumaczyli członkowie zarządu ZAiKS-u, środki uzyskane w ramach inwestycji stowarzyszenia.
Na konferencji podano, że w 2015 r. Fundusz Popierania Twórczości ZAiKS-u zasilił twórców kwotą ponad 3 milionów zł. Ufundowano 223 stypendia i 273 dotacje.
Wśród wspieranych inicjatyw znalazły się m.in. Nagrody Akademii Fonograficznej Fryderyk, Warszawskie Targi Książki, Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, festiwal Jazz Jamboree, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień oraz Międzynarodowy Festiwal Filmowy Żydowskie Motywy.
Na działania socjalne - zapomogi, pomoc lekarską i działanie domów pracy twórczej - ZAiKS w 2015 r. przeznaczył ponad 14,5 mln zł. Domy Pracy Twórczej znajdują się dziś w Zakopanym, Krynicy Górskiej, Janowicach, Konstancinie-Jeziornej, Sopocie i Ustce. Artyści mogą korzystać z nich do pracy nad własnymi projektami, komponowaniem czy pisaniem. Ponadto, w minionym roku stowarzyszenie przekazało na rzecz Skarbu Państwa tytułem podatków kwotę ponad 96 mln zł.