9. "Sputnik nad Polską" przedstawi 15 tytułów konkursowych, wśród których znajdą się najczęściej nagradzane fabuły rosyjskie z ostatniego roku. Najlepszej z nich profesjonalne Jury wręczy statuetkę Grand Prix Sputnika. Filmy zostaną również poddane ocenie widzów w głosowaniu publiczności.
Media

O uznanie widzów i jurorów zawalczą "Anioły rewolucji" Aleksieja Fiedorczenki. Po premierze obrazu w Rzymie twórca został okrzyknięty "reżyserem przyszłości" za niezwykły nowatorski język filmowy, w którym logiczna struktura opowiadania schodzi na drugi plan, ustępując miejsca alegoriom, metaforom i surrealistycznym zniekształceniom. Twórca "Niebiańskich żon Łąkowych Maryjczyków" znowu zwraca się ku tematyce etnograficznej, opowiadając historię małych narodów Północy w czasach radzieckiej kolonizacji.

W programie konkursowym zobaczymy także debiut Natalii Kudriaszowej "Pionierzy marzyciele", będący słodko-gorzką wędrówką do źródeł własnej tożsamości, kompleksów i marzeń. Film dedykowany jest całemu pokoleniu dzisiejszych trzydziestoparolatków, którzy dorastali u zmierzchu socjalistycznego imperium, wierząc w ideały Lenina i śniąc o wielkich czynach.

Kolejnym tytułem w konkursie będą "Mewy" w reżyserii Ełły Manżejewej – zdobywczyni nagrody za najlepszy debiut na 26. Otwartym Festiwalu Filmowym "Kinotawr" w Soczi. Jest to pierwszy od 30 lat film nakręcony w Kałmucji, po kałmucku, przez kałmuckiego reżysera. Obraz przedstawia wewnętrzny konflikt osobistych aspiracji kobiety z oczekiwaniami i tradycjami społeczeństwa.

Warte uwagi, nowe nazwiska w konkursie Sputnika to utalentowani bracia – Ilja i Anton Cziżykow – debiutujący pełnometrażową czarną komedią "Chłopak z naszego cmentarza". Film z wysmakowanym poczuciem humoru, zręcznie łączy różne gatunki - komedii, thillera, filmu przygodowego, a nawet melodramatu.

Pokażemy również "No comment" – oparty na prawdziwych wydarzeniach wstrząsający dramat wojenny – będący debiutem fabularnym znanego dokumentalisty Artioma Tiemnikowa. Tragiczne wydarzenia, które miały miejsce nie tak dawno w Paryżu, zwróciły uwagę całego świata na niebezpieczeństwo, jakie stanowią dla cywilizowanej społeczności radykalni islamiści. Film pokazuje, w jaki sposób islamistom udaje się werbować młodych Europejczyków do walki na obszarach objętych konfliktami zbrojnymi.

Wątek wojenny poruszył także znany dobrze polskiej widowni Bakur Bakuradze w swoim najnowszym filmie "Brat Dejan". Obraz ukazuje psychologiczne konsekwencje wojny domowej, iluzoryczność władzy, zbrodnię i nieuniknioną karę.

Po mrocznych i psychodelicznych dramatach "Bączek" oraz "Żyć" nikt się nie spodziewał, że kolejnym filmem Wasilija Sigariewa będzie sylwestrowa komedia o bajecznym tytule "Kraina Oz". Nawet w tym gatunku reżyser pozostaje jednak wierny sobie - zamieszkujące jego krainę Oz postacie siarczyście klną, ćpają za kierownicą, piszą traktaty o defekacji i marzą o tantrycznym seksie. Sigariew stawia bezbłędną diagnozę rosyjskiego społeczeństwa, doprawiając tę gorzką pigułę czarnym humorem, mistrzowską dramaturgią, wspaniałymi kreacjami aktorskimi i nastrojową muzyką.

"14+" Andrieja Zajcewa to błyskotliwie i zabawnie opowiedziana historia pierwszej młodzieńczej, a właściwie dziecięcej, miłości, która rozkwita na obrzeżach wielkiej metropolii wśród betonowych bloków i zatłoczonych ulic. Współcześni Romeo i Julia, uwikłani w sieć wirtualnych kontaktów, lajków i selfie, próbują po omacku znaleźć drogę ku sobie, pokonując liczne przeszkody. Najtrudniejsze okazują się być ich własne kompleksy i strach przed odrzuceniem.

W sekcji konkursowej zobaczymy również "Rajskie ogrody" Aleksandra Proszkina – pomyślane jako współczesna adaptacja „Polowania na kaczki” Aleksandra Wampiłowa. Los obficie obdarowuje prezentami głównego bohatera – Wiktora. Przeprowadzka ze skromnego mieszkania w starej kamienicy na elitarne osiedle. Na nowo ożywione namiętne uczucie do młodej, pięknej żony. Liczne sukcesy w pracy. Wszystko to jednak nie uszczęśliwia bohatera, a okazuje się silną trucizną w jego pragmatycznym życiu.

W gatunku czarnej komedii spróbował swoich sił syn Aleksandra Proszkina – Andriej. W swoim "Orleanie" pokazuje zdemoralizowaną społeczność tytułowego prowincjonalnego miasteczka w Rosji. W tym cichym zakątku zjawia się pewien nieznajomy, który sam siebie nazywa egzekutorem. W dość ekscentrycznej manierze obiecuje on mieszkańcom Orleanu wieczne męki, które czekają ich jeszcze za życia.

Eksperymentalny obraz Iriny Jewtiejewej "Arwentur" z gatunku fantasy składa się z dwóch odrębnych fabuł. Cześć pierwsza "Fandango", zrealizowana na motywach opowiadania Aleksandra Grina, została zbudowana w oparciu o kontrast między zimną rzeczywistością Petersburga 1921 roku, a przepięknym, irracjonalnym światem malarstwa. Fabuła drugiej części – "Tajemnicy morskiego pejzażu" – została zaczerpnięta z przypowieści taoistycznej o Artyście i Cesarzu. Film wykonano przy pomocy techniki malowania światłem, łączącej grę aktorów z malarstwem laserunkowym.

Zaprezentujemy także "Ucieczkę z Moskwabadu" - debiut na wielkim ekranie reżyserki popularnych seriali telewizyjnych Darii Połtorackiej. Scenarzystą filmu jest znany widzom Sputnika autor "Wstydu" - Jusup Razykow. Twórcy ukazują aktualny temat imigrantów na tle współczesnej Moskwy. Główną bohaterką jest inspektor Federalnej Służby Migracyjnej - Masza Łastoczkina. Do jej oddziału zostaje skierowany Tadżyk o imieniu Hasan. Dzięki niemu Masza z czasem zaczyna rozumieć, że sama niczym nie różni się od imigrantów, których ściga. Bohaterowie są intruzami w obcej im, bezdusznej metropolii, w której brat bratu często bywa wilkiem.

Wątek imigrantów we współczesnej Rosji poruszy również "Norweg" Alony Zwancowej. To w zabawny sposób opowiedziana historia o azjatyckich sprzątaczkach oraz ich rosyjskim szefie, który nigdy nie opuszcza swoich kobiet w potrzebie.

Tragikomedia "Czarno-biały" w reżyserii Jewgienija Szelakina pokaże historię zajadłego rosyjskiego nacjonalisty Jarosława oraz drobnego złodziejaszka Nurika, który po śmierci wraca do świata żywych, aby zostać aniołem-stróżem swojego kompana. W mistyczny sposób związani ze sobą mężczyźni są zmuszeni znaleźć wspólny język i ratować się przed żądnym zemsty przywódcą zorganizowanej grupy przestępczej.

W konkursie 9. Sputnika nie może zabraknąć najnowszego filmu Iwana Wyrypajewa "Zbawienie". Obraz poświęcony jest zależnościom oraz przenikaniu się różnych kultur i religii, a także zawiłości relacji ludzkich z nieustannie zmieniającym się światem.