Nie jedna twarz, a 100. I to wyłącznie dzieci mieszkających w Polsce. Tak jak wyjątkowy jest w tym roku projekt Brave Kids, tak samo wyjątkowy jest plakat tegorocznej edycji. Portrety są równocześnie zapowiedzią wielkiego finału, który zaplanowany jest na 29 sierpnia we Wrocławiu.

Media

100 twarzy, a każda wyraża dobre emocje – taki jest plakat Brave Kids 2020. Pokazuje dzieci, które uczestniczyły w artystycznych warsztatach w Warszawie, Gdańsku i Wrocławiu w lipcu. Autorem zdjęć jest fotograf Mateusz Bral, od kilku lat dokumentujący nie tylko Brave Kids, ale także Brave Festival. W tym roku fotografował dzieci podczas ich artystycznej pracy, kiedy przygotowywały się do spektakli finałowych w swoich miastach. – Podczas zajęć dzieci oderwały się od swojej codzienności i widać było, jakie towarzyszą im emocje. Nie ukrywały ich, nic nie udawały, po prostu były sobą. Wyzwoliły swoją dobrą energię. Wystarczyło, aby na chwilę skupiły uwagę i powstawał niezwykły portret – mówi Mateusz Bral.

Media

Tegoroczna edycja Brave Kids jest szczególna, bo dedykowana dzieciom mieszkającym w Polsce. Takie okoliczności wymusiła pandemia, ale to czyni projekt jeszcze bardziej wyjątkowym i pokazuje jego uniwersalny wymiar. Plakat, właśnie w takiej formie, mocno podkreśla ideę i różnorodność, która stoi za Brave Kids od samego początku. – Wszystkie dzieci mieszkają w Polsce, ale pochodzą z różnych środowisk, mają często różne pochodzenie narodowe czy etniczne. Jednak nasz model pracy z nimi jest uniwersalny: daje wolność ekspresji bez oceniania i pozwala przełamać bariery. Wspólne tworzenie wyzwala w dzieciach nieskrępowaną i czystą radość. Cieszymy się, że możemy to pokazać – mówi Iwona Frydryszak. Jak podkreśla, ważny jest jeszcze jeden aspekt związany z plakatem. – W poprzednich edycjach dzieci dostawały szansę, by wystąpić ze swoim pokazem finałowym na profesjonalnej scenie. To często zmieniało ich życie i znacząco podnosiło poczucie własnej wartości. W tym roku jest to niemożliwe, dlatego chcemy oddać ukłon dziecięcym i młodzieżowym artystom, umieszczając ich wizerunek w przestrzeniach Wrocławia. Wiem, ile to dla nich znaczy i jak dumni są z własnej pracy artystycznej.

Media

Brave Kids wypełnia w tym roku niemal całe dwa wakacyjne miesiące. Cykl wydarzeń jest teraz na półmetku. Warsztaty artystyczne odbyły się już w Trójmieście i Warszawie. Za nami także dwie wrocławskie odsłony – na Przedmieściu Oławskim i Ołbinie, a przed nami trzecia na Złotnikach. Dobiegają końca warsztaty w Przemyślu (3-14 sierpnia), a niebawem Brave Kids zagości w Wałbrzychu (17-28 sierpnia), Rzeszowie (17-29 sierpnia) i w Obornikach Śląskich (17-23 sierpnia). Uczestnicy warsztatów w poszczególnych miastach spotkają się na wielkim finale „Brave Kids pod wrocławskim niebem” 29 sierpnia we Wrocławiu, by razem zaprezentować przygotowane spektakle.

Media

Brave Kids to największy i najbardziej niezwykły projekt tego rodzaju w Polsce. To przede wszystkim autorski model pracy twórczej, umożliwiający dzieciom swobodne rozwijanie talentów i artystyczną współpracę. Takie podejście doskonale się sprawdziło, czego dowodem jest 10 dotychczasowych edycji projektu. Wzięło w nich udział łącznie 1500 dzieci ze 180 grup artystycznych z kilkudziesięciu krajów z pięciu kontynentów, a w swoich domach gościło je 500 polskich rodzin z 13 miast. Wspólne spektakle młodych artystów przypominały wulkany energii, zawsze były niepowtarzalne i zaskakiwały pomysłowością. Głównym organizatorem i pomysłodawcą Brave Kids jest wrocławskie Stowarzyszenie Kultury Teatralnej Pieśń Kozła. Edycje odbywające się w każdym z miast organizowane są w partnerstwie z lokalnymi organizacjami pozarządowymi i instytucjami kultury.