Jan Englert uwspółcześnił Aleksandra Fredrę, przenosząc jego najbardziej frywolną komedię w dwudziestolecie międzywojenne. Spektakl "Mąż i żona" można zobaczyć online w serwisie Ninateka.pl.

Akcja obyczajowej komedii Aleksandra Fredry w adaptacji Jana Englerta rozgrywa się w eleganckiej podmiejskiej rezydencji. Elwira (Beata Ścibakówna), żona hrabiego Wacława (Jan Englert), ma romans z przyjacielem domu, energicznym, dużo młodszym od męża Alfredem (Grzegorz Małecki). Kochanek zapewnia ją o swoim gorącym uczuciu i stałości, jednocześnie w tajemnicy angażując się coraz bardziej w zażyłość z młodziutką i wyjątkowo apetyczną służącą Justysią (Milena Suszyńska). Obrotna Justysia jest nie tyle nawet pokojówką, co przyjaciółką i powiernicą Elwiry, a gdyby tego było mało – również obiektem coraz śmielszych zabiegów pana domu, okrytego w młodości sławą pogromcy niewieścich serc. Miłosny czworokąt, który przez jakiś czas funkcjonuje bez zarzutu, stopniowo zaczyna trzeszczeć w szwach.

To najbardziej śmiałe obyczajowo spośród dzieł Aleksandra Fredry, wystawione po raz pierwszy w 1821 roku, dziś wydaje się dość niewinne. Jan Englert, aby nieco uwspółcześnić historię i nie przebierać swoich bohaterów w historyczne stroje, zdecydował się przenieść Męża i żonę w dwudziestolecie międzywojenne. Ten przeskok o stulecie wyraźnie odświeżył sztukę, która za sprawą wierszowanych dialogów trąciła już nieco myszką.

Aleksander Fredro (ur. 1793) – komediopisarz, pamiętnikarz, poeta. Autor dramatów, które weszły do kanonu polskiej literatury, m.in.: Pan Jowialski, Śluby panieńskie czyli magnetyzm serca, Zemsta. Pisał również, znane wszystkim do dziś, bajki: Małpa w kąpieli, Paweł i Gaweł, Osiołkowi w żłobie dano czy Zupa na gwoździu. Postaci w jego komediach to cała plejada dowcipnie ukazanych charakterów, głównie przedstawicieli prowincjonalnej szlachty. Pisząc utwory Fredro zwracał uwagę na pewne mechanizmy, obśmiewał ludzkie słabości, ale przede wszystkim dostarczał widzom rozrywki. To podejście, w czasach martyrologicznej twórczości romantyzmu, spotykało się z napastliwa krytyką. Aleksander Fredro jest również autorem pamiętnika Trzy po trzy, który stanowi nieocenione źródło wiedzy o epoce i samym autorze.

Reklama

Cały spektakl można zobaczyć online w serwisie Ninateka.pl >>>